انتشار چاپ عکسی ۲ کتاب نفیس خطی موزه محفوظی
انتشار چاپ عکسی ۲ کتاب نفیس خطی موزه محفوظی
چاپ عکسی کتاب مثنوی مولانا و دعای اعتصام خواجه نصیرالدین طوسی از نسخ موزه دکتر محفوظی، به انتشار رسید.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۶
به گزارش هنرنیوز؛«محمدصادق محفوظی» با بیان اینکه خط زیبا و اِعراب‌دار، همچنین فهرست‌دار بودن، از ویژگی‌های خاص هنری این کتاب می‌باشد که به زیبایی بصری آن جلوه‌ای متفاوت بخشیده است، اظهار داشت: مثنوی مذکور به خط «محمدابراهیم قمی» کاتب نامدار دوره سلطنت شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی، از جمله نسخه‌های بدیعی است که دارای ویژگی‌های سبکی و ادبی خاص می‌باشد و ابیاتی در آن درج گردیده که در دیگر نسخه‌های مثنوی در سراسر دنیا نیست.



وی با تأکید بر اینکه نگاه هنری نسخه، در چاپ عکسی از دیگر ویژگی‌های اثر مذکور به شمار می‌آید، افزود: تمامی مثنوی‌هایی که تا کنون بر مبنای چاپ عکسی انتشار یافته‌اند بیشتر با نگاه قدمت و اصالت نسخه تکثیر شده‌اند.





محفوظی، با اشاره به ویژگی‌های ظاهری نسخه حاضر مثنوی مولانا که به دستور «محمداسماعیل‌بن تاج‌الدین حسن» در جمادی الاول سال ۱۰۹۹ هجری قمری کتابت شده است، توضیح داد: متن اثر یادشده به خط نسخِ چهار ستونی در جداولی به رنگ سیاه و زرین نگارش یافته و بعضی از عناوین در حاشیه، اصلاح یا افزوده شده‌اند.

این مجموعه‌دار، با تأکید بر فهرست بی‌نظیر اثر تازه انتشار یافته، گفت: فهرست چکیده مطالب مثنوی در جدول‌های مربع شکل با خط نستعلیق نگاشته شده و حتی شماره سلسله داستان‌ها در هر مربع به شیوه‌ای منحصر به فرد به ثبت رسیده است.

وی، با بیان اینکه یادداشت‌های کاتب و مصحح در اثر یاد شده، هردو قابل مشاهده هستند، تصریح کرد: در حقیقت می‌توان اذعان داشت که کاتب نسخه به دلیل چیرگی و تسلط به دو زبان فارسی و عربی، مصحح آن نیز بوده است.





این استاد دانشگاه، از اختلاف در نقل نسخه مذکور با دیگر نسخه‌های مشهور مثنوی، به عنوان یکی دیگر از جنبه‌های تأثیرگذار آن یادکرد و گفت: ساختار اشعار این مثنوی به گونه‌ای است که در بسیاری از ابیات به مواردی برمی‌خوریم که با ۳ نسخه علاء‌الدوله، قونیه و نیکلسون هیچ‌گونه تطابقی ندارد.

محفوظی، ضمن اظهار تأسف از اینکه تعدادی از صفحات میانی این اثر مفقود می‌باشد، توضیح داد: حدود ۳۰ برگ از این مثنوی در دسترس نیست.

وی، با اشاره به خریداری اثر نفیس خطی مثنوی مولانا از کتابخانه مرحوم دکتر «یوسف نیری»، از خدمات ارزنده وی در عرصه مجموعه داری و میراث ایرانی اسلامی قدردانی نمود.






کتاب عکسی مثنوی مذکور، با ۵۲۸ صفحه در ۳۰۰۰ نسخه انتشار یافته که نگارش مقدمه آن را نیز «سیدصادق حسینی اشکوری» بر عهده داشته است.

گفتنی است، وجود یادداشت‌ها و مُهرهای متنوع در صفحات نخستین کتاب، بیانگر اثبات تملک اثر از سوی مقامات آن دوران است و تمامی موارد یادشده در چاپ عکسی کتاب، به وضوح قابل رویت می‌باشد.

محفوظی در ادامه، چاپ عکسی کتاب دیگر به نام «دعای اعتصام و دوازده امام خواجه نصیرالدین طوسی» را مورد توجه قرار داد و گفت: این کتاب نفیس نیز از سوی انتشارات موسسه پژوهشی مهد ابن سینا و با مقدمه «سیدصادق حسینی اشکوری» در ۳۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.





گفتنی است نسخه اصلی کتاب دعای اعتصام موزه دکتر محفوظی دارای ۸۸ صفحه در قطع وزیری است که در تاریخ ۱۳۰۸ هجری قمری توسط «محمود مشیرنظام» با خط نستعلیق درشت، کتابت شده و زرین بودن و قدمت تمامی ورق‌های کتاب در نسخه عکسی، کاملا مشهود است.
کد خبر: 91230
Share/Save/Bookmark