انتخاب آثار منتخب از سوی تماشاگران برای اولین بار/ توجه به تولید محوری/ بی مهری تلویزیون نسبت به تئاتر
گزارش هنرنیوز از نشست بیست‌ و‌ چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه»؛
انتخاب آثار منتخب از سوی تماشاگران برای اولین بار/ توجه به تولید محوری/ بی مهری تلویزیون نسبت به تئاتر
دبیر هنری بیست‌ و‌چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» از تمامی اهالی مطبوعات خواست با حضور در این جشنواره ، جریان تئاتر در حوزه هنری را نقد کنند چرا که حوزه هنری فقط به دنبال تعریف و تمجید نیست.
 
تاريخ : يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۵
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر هنرنیوز صبح امروز نشست خبری بیست‌ و ‌چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری با حضور دکتر رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر هنری این جشنواره و محمد زرویی نصرآباد دبیر اجرایی این جشنواره برگزار گردید.

رحمت امینی در این نشست که قرار است جشنواره آن از یازدهم الی هفدهم مهرماه در تهران برگزار شود «تولید محوری» را یکی از تأكیدات مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سالهای اخیر ذکر کرد و گفت: تلاش کردیم تا گروههای تئاتری حوزه هنری بویژه در بخش تئاترهای استانها، تقویت مبانی علمی و اجرایی گروه‌ها را مد نظر داشته باشیم به همین منظور اگر مراکز استانهای حوزه هنری به جهت بحث آموزش نیازمند اعزام استاد و مدرس تئاتر باشند حتما از این کار دریغ نخواهیم کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به جشنواره تئاتر مناطق حوزه هنری این مناطق را مایه قوت تئاتر اعلام کرد و حضور گروههای خوب تئاتر این مناطق به جشنواره را یکی از دستاوردهای جشنواره های مناطق ذکر کرد.

امینی تصریح كرد: با پیاده شدن مدل اجرایی جشنواره مناطق بی شک، شاهد حضور گروه‌های خوب تئاتر استان‌ها با ارائه آثاری به مراتب كیفی‌تر از قبل در جشنواره خواهیم بود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر هنری این جشنواره حمایت از جشنواره های عمومی تئاتر که به شکل بومی برگزار می شود را یکی از اهداف حوزه هنری در بخش هنرهای نمایشی یاد کرد.

وی از حضور ۵ نمایش مهمان در این جشنواره خبر داد و اظهار داشت: ۳ نمایش از ۵ نمایش توسط کارگردانان با تجربه و حرفه ای کارگردانی شده اند.




رحمت امینی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید اگر امکان دارد نام کارگردانان نمایش های مهمان را ذکر کنید گفت: امسال و در جریان برگزاری بیست و چهارمین جشنواره تئاتر «سوره ماه» بخشی نیز به نام میهمان طراحی و اجرا شده است كه در آن سه اثر از سوی هنرمندان پیش‌كسوت تئاتر به نام‌های مریم معترف، حمید ابراهیمی و ابراهیم آبادی ارائه خواهد شد؛ ضمن آنكه از آنجا كه مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری از سال های قبل اقدام به ایجاد دفتری تحت عنوان تئاتر كاربردی و مشاركتی كرده است، لذا دو تقاضای حضور از سوی سازمان امور زندان ها و شركت پایانه‌های نفتی در این جشنواره داشتیم كه دو اثر را در كنار سه اثر پیش‌كسوتان تئاتر در این بخش ارائه خواهند كرد.

این کارگردان تئاتر همچنین از تئاترهای منتخب مردمی در این جشنواره برای نخستین بار خبر داد و افزود: علاوه بر انتخاب داوران ، تماشاگران این دوره از جشنواره نیز می توانند آرای خود را در مورد آثار جشنواره اعلام كنند تا به اثر برتر جوایزی تعلق بگیرد.

برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار، موضوع دیگری بود که امینی به آن اشاره کرد و یاد آور شد: از آنجایی كه برای ما همیشه بحث آموزش در تقویت دانش تئاتری ها مهم است لذا با دعوت از چند كارشناس حرفه‌ای تئاترمثل آقایان یاسر خاسب و محسن رحمانی و پیام فروتن و همچنین خانم آرزو افشار اقدام به برگذاری كارگاه‌های آموزشی به هنگام برگزاری جشنواره خواهیم داشت.

رحمت امینی با اشاره به تلویزیون گفت: با توجه به بی مهری تلویزیون نسبت به تئاتر جا دارد که رسانه ها و مطبوعات کشور جای خالی تلویزیون را پر کنند.

دبیر هنری بیست‌ و‌ چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» از تمامی اهالی مطبوعات خواست با حضور خود در این جشنواره ، جریان تئاتر در حوزه هنری را نقد کنند چرا که حوزه هنری فقط به دنبال تعریف و تمجید نیست.

به گزارش هنرنیوز، محمد زرویی نصرآباد دبیر اجرایی این جشنواره نیز در این نشست با اشاره به آثار رسیده و منتخب در این جشنواره گفت: پس از فراخوان جشنواره تا پایان اردیبهشت امسال ۵۸۰ اثر نمایشی متقاضی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان این تعداد آثار، تعداد ۲۰۵ اثر مربوط به تهران و ۳۸۲ اثر متعلق به شهرستان‌ها بودند که در نهایت ۵۱ اثر از تهران و ۸۶ اثر نیز از استانها به مرحله بازبینی رسیدند.

سعید كشن فلاح، شهرام كرمی، حسین شوندی و توحید معصومی از اساتیدی بودند که دبیر اجرایی جشنواره از آنان به عنوان اعضای اهیئت انتخاب و بازخوان یاد کرد.

وی با بیان اینکه ۲۶ اثر در جشنواره امسال حضور دارند گفت: ۱۲ نمایش متعلق به برگزیدگان مناطق سه گانه ما همچون بیرجند ، اهواز و زنجان می باشند همچنین ۹ اثر نیز مربوط به استان تهران است که به همراه ۵ نمایش بخش میهمان در مجموع ۲۶ نمایش خواهند شد.

زرویی نصرآباد ادامه داد: به منظور توجه به كیفیت ‌گرایی آثار، هیچ سهمیه‌ای را برای هیچ استانی كه در جشنواره‌های مناطق شركت كرده بودند لحاظ نكردیم و صرف توجه به كیفیت و تولید اثری قابل توجه برای انتخاب نمایش‌های راه یافته برای ما ملاک بود.

دبیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر «سوره ماه» در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید «میزان جوایز نقدی این جشنواره چقدر است؟» با بیان اینکه مبلغ۲۱۰ میلیون تومان كمك هزینه و جایزه برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است یاد آور شد: بخشی از این كمك هزینه‌ها و جوایز در قالب برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای پرداخت شده است و برای مرحله نهایی جشنواره نیز در مجموع ۶۰ میلیون تومان جایزه و ۹۰ میلیون تومان كمك‌هزینه در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که پرسید« آیا برگزیدگان جشنواره اجرای عمومی خواهند داشت؟» گفت: علاوه بر حمایت از آثار نمایشی با پرداخت كمك هزینه و همچنین فراهم آمدن شرایط برای اجرای عموم آثار برگزیده، حمایت‌های دیگری برای ایجاد انگیزه بیشتر به ویژه برای آثار برتر جشنواره در نظر گرفته‌ایم كه یكی از آن ها ضبط تلویزیونی ۳ اثر برگزیده جشنواره است كه در قالب تله‌ تئاتر برای پخش در تلویزیون و شبكه نمایش خانگی تولید خواهند شد.

زرویی نصرآباد همچنین ادامه داد: علاوه بر سالن‌های نمایشی واقع در حوزه هنری، پلاتوی مركزی دانشكده سینما و تئاتر نیز برای اجرای آثار نمایشی اختصاص در نظر گرفته شده است.
کد خبر: 83220
Share/Save/Bookmark