شهرستان ها سهم بیشتری در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر دارند
گفتگوی هنرنیوز با مجید امرایی مدیر بخش خیابانی سی امین جشنواره بین امللی تئاترفجر؛
شهرستان ها سهم بیشتری در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر دارند
مجید امرایی در گفتگو با هنرنیوز گفت: امسال در بخش خیابانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شهرستان ها نقش و سهم بیشتری دارند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۸
مجید امرایی مدیر بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر از حضور ۲۴ نمایش خیابانی در جشنواره خبر داد و گفت: امسال در سی امین جشنواره تئاتر فجر ۲۴ گروه از سه طریق به جشنواره راه پیدا کردند که در ایام جشنواره اجرا خواهند داشت.
وی افزود: تئاترهای خیابانی که به جشنواره سی ام امسال راه یافتند در سه بخش هستند، در بخش مسابقه ۹ گروه توسط هیأت انتخاب برای حضور در جشنواره انتخاب شدند که ۲ گروه داوری، آنها را در ایام جشنواره ارزیابی خواهند کرد که تمام این ۹ کار برای اولین بار است که کارشان اجرا می رود و کار اولی هستند و باقی کارها پیش از این آزمون خود را با حضور در جشنواره های دیگر پس داده اند.
امرایی ادامه داد: داوری بخش مسابقه را دو گروه از داوران، که داوران جشنواره و دانشگاهیان هستند هر کدام به صورت مجزا بررسی و داوری می کنند. داوری توسط دانشگاهیان اتفاقی است که برای اولین بار در جشنواره صورت می گیرد به این خاطر که در دوره سی ام سعی شده تا نگاه ویژه ای به تئاتر آکادمیک شود و تئاتر خیابانی هم از این قاعده مستثنی نیست. البته تقدیراز گروه های برجسته خیابانی، از جانب هر دو گروه داوران صورت می گیرد.
مدیر بخش خیابانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر اظهار داشت: علاوه بر بخش مسابقه جشنواره، آثار دیگری که پیش از این در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان عنوان منتخبین این جشنواره انتخاب شده بودند در سی امین دوره جشنواره نیز حضور دارند که ۱۰ تئاترهم از این بخش به جشنواره راه پیدا کرد.
وی در ادامه افزود: ۵ نمایش هم از نمایش های آیینی به این جشنواره راه یافتند که هر ۵ اثر حاوی مضامین آیینی هستند و تمام این آثار از شهرستان به این جشنواره راه یافتند همچنین ۴ کشور به دبیرخانه برای حضور درجشنواره سی ام اعلام آمادگی کردند که تاکنون گروه اسبها از فرانسه حضورش در جشنواره تئاتر فجر قطعی شده است. جشنواره سی ام برای اولین بار ۲ مقاله تخصصی در کتاب مجموعه مقالات جشنواره درخصوص تئاتر خیابانی به چاپ خواهد رساند.
وی در خصوص مکان های اجرای نمایش های خیابانی گفت: نمایش های خیابانی امسال در محوطه باز تئاتر شهر، پارکینگ تالار وحدت و محوطه خانه هنرمندان اجرا خواهند شد البته ما محوطه فرهنگسرای نیاوران هم برای اجرا پیشنهاد داده بودم که مورد قبول واقع نشد.
وی گفت: از گروه های تئاتر خیابانی متاسفانه چندان حمایت مالی نمی شود و این حمایت با مبالغ کمی انجام می شود و برای این گروه ها کمک هزینه های محدودی در نظر گرفته می شود وهمچنین باید فضاهای بیشتری برای اجراهای این گروه ها در نظر گرفته می شود.
امرایی در پایان خاطر نشان کرد: امسال در بخش مسابقه تئاترخیابانی جشنواره سی ام، ۸۰ درصد از شهرستانها حضور داشته اند در منتخبین مریوان ۶۰ درصد و درتئاترهای خیابانی آیینی ۱۰۰ درصد شهرستانها حضور داشته دارند.
کد خبر: 36024
Share/Save/Bookmark