حسینی: کتاب سود اجتماعی ندارد/۷۵۰ میلیون اعتبار از سوی وزارت ارشاد به یار مهربان
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه‌ای دوازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان؛
حسینی: کتاب سود اجتماعی ندارد/۷۵۰ میلیون اعتبار از سوی وزارت ارشاد به یار مهربان
نشست رسانه‌ای دوازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان ظهر امروز با حضور سیدمجید حسینی مدیرعامل موسسه نشر شهر و مدیر این دوره از نمایشگاه برگزار شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۲

به گزارش هنرنیوز در آغاز این نشست حسینی با بیان مقدمه ای درباره وضعیت کتاب در کشور و انتقاد از مشکلات حوزه نشر و کتابخوانی ضمن اشاره به برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب یاد یار گفت: موسسه نشر شهر در دور جدید از فعالیت‌های خود مشکلات کتاب را مورد تجدیدنظر قرار داده و در نهایت به این نتیجه رسیده است در حوزه کتاب باید در چهار حوزه تولید، توزیع، ترویج و افزایش تقاضا را سرفصل فعالیت های خود قرار بدهیم. 

وی در ادامه رتبه ایران را در تولید در جایگاه دهم عنوان کرد و گفت: معدل تیراژ در کشور ما بسیار وضعیت نامتناسبی است؛ ما در سال ۶۰ هزار عنوان کتاب را توسط ۴ هزار و ۵۰۰ ناشر فعال منتشر می‌کنیم و متوسط نرخ تیراژ در کشور ما ۷۰۰ نسخه است که معنایش می‌شود اینکه ما به ازای ۶۰ هزار عنوان کتابی که تولید می‌کنیم مخاطب و خواننده کافی و به عبارت بهتر تقاضا نداریم.

وی ضمن اشاره به معضل عدم تعادل در توزیع و ترویج و تقاضا گفت: در حال حاضر در تهران بیش از یک میلیون جمعیت متمرکز در نقاط خاص داریم ولی در آنها حتی یک کتابفروشی استاندارد هم وجود ندارد و عملا آنها نیز جایی برای نگهداری کتاب ندارند. 

رئیس نمایشگاه یاد یار مهربان در ادامه به بودجه ۳ میلیارد تومانی این نمایشگاه در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال قیمت کتاب نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است اما روز گذشته معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به ما قول کمک ۷۵۰ میلیون تومانی را برای نمایشگاه داد که اگر محقق شود امسال با افزایش قدرت خرید بازدیدکنندگان مواجه خواهیم شد با این حال تخفیف عمومی ما برای خرید کتاب در نمایشگاه کتاب امسال ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است. 

مدیر موسسه نشر شهر با اشاره به تعداد عناوین کتابهای این دوره از نمایشگاه نصریح کرد: ۱۹ هزار عنوان کتاب که همه آنها در ۲ سال اخیر منتشر شده‌اند مورد بررسی قرار گرفت، همچنین ۱۹۳۰ مدرسه ابتدایی، ۱۲۰۵ مدرسه متوسط دوره اول، ۱۵۰۶ مدرسه در مقطع متوسطه دوم، ۲۹۴ کتابخانه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و ۸۴ کتابخانه تحت نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری به این دور از نمایشگاه یاد یار مهربان خواهند رسید. 

وی مکان برگزاری دوازدهمین نمایشگاه یا یار مهربان را بوستان گفتگو اعلام کرد و گفت: نمایشگاه روز پنجشنبه دوم بهمن‌ماه با حضور شهردار تهران، وزیر آموزش و پرورش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعت ۹ صبح در بوستان گفتگو افتتاح می شود. 

وی با بیان این مطلب افزود: امسال ۴۴۲ ناشر در نمایشگاه حضور خواهند داشت که شامل ۲۹۲ ناشر است که برخی از آنها نمایندگی ناشران دیگر را دارند. 

حسینی با تاکید بر اینکه کتاب سوداجتماعی برای کسی ندارد خاطرنشان ساخت: تفاوت امسال در استراتژی برگزاری این دوره عمومی سازی این نمایشگاه است که به همین منظور ۳۳ درصد از کتاب‌های این دوره از نمایشگاه «یاد یار مهربان» ویژه کودکان و نوجوانان، ۱۶ درصد دز حوزه ادبیات، ۱۰ درصد در حوزه دین، ۹ درصد در حوزه علوم کاربردی، ۷.۵ درصد تاریخ و جغرافیا، ۵.۵ درصد علوم اجتماعی، ۵ درصد فلسفه و روانشناسی، ۳ درصد هنر، ۲ درصد کامپیوتر و یک درصد سایر حوزه‌ها اختصاص یافته است. 

وی در پایان هدف این دوره را تامین کتاب خوب برای مردم دانست و بیان کرد: برای نخستین بار دانش آموزان را در اعمال نظر برای کتاب های مدارس وارد بحث کردیم، نیز با همکاری مرکز پیمایش و نظرسنجی دانشگاه تهران یک نظرسنجی در مورد وضعیت خرید کتاب در مدارس و رفتار عمومی مردم به عمل خواهد آمد تا بتواند در تصمیم گیری های بعدی برای دوره های بعد موثر واقع شود.

کد خبر: 78514
Share/Save/Bookmark