طرح برگرداندن آثار هنری مجموعه‌داران اجرایی می‌شود
طرح برگرداندن آثار هنری مجموعه‌داران اجرایی می‌شود
رییس انجمن مجموعه‌داران ایران از اجرای طرح برگشت آثار هنری خریده‌شده توسط مجموعه‌داران از نمایشگاه‌ها، اکسپوها و حراج‌ها توسط این انجمن خبر داد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۱
به گزارش هنرنیوز؛  منوچهر لطفی به بهانه برگزاری نمایشگاه آثار لئون کهن، هنرمند نقاش خودآموخته، در گالری «ژینوس» اظهار کرد: انجمن مجموعه‌داران ایران در نظر دارد طرح برگشت آثار هنری خریده‌شده توسط مجموعه‌داران از نمایشگاه‌ها، اکسپوها و حراج‌ها را دنبال کند. دغدغه انجمن در این حوزه، کارشناسی دقیق آثار هنری است. در این طرح می‌خواهیم به خریدار اطمینان دهیم که هر زمان به پول نیاز داشت، می‌تواند انجمن را به‌عنوان بهترین بازار برای برگشت آثار هنری انتخاب کند.

او ادامه داد: آثار هنری توسط انجمن به‌صورت کارشناسی قیمت‌گذاری می‌شوند و این‌طور نیست که در یک بورس حبابی قرار گیرند. اگر هم بخواهد قیمت یک اثر در این داد و ستد بالاتر برود، این افزایش در روند عرضه و تقاضا و به‌صورت منطقی خواهد بود. ما هر اثری را که در اختیار خریدار قرار دهیم، از آن پشتیبانی می‌کنیم تا هر زمان که خواست آن را برگرداند، اثر را تحویل بگیریم. در واقع یکی از اهداف این طرح، تضمین ارزش هنری آثار است.

رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران اظهار کرد: وقتی می‌توانیم به هنر کمک کنیم که آثار هنری به دقت ارزیابی و کارشناسی شده باشند تا بتوانیم آن‌ها را در یک محیط سالم عرضه کنیم یا پس بگیریم. متأسفانه شاهدیم با بهترین آثار هنری که مجموعه‌دار می‌خواهد آن‌ها را در یک گالری بفروشد، با بدترین وضع برخورد می‌شود، چون فضایی که ایجادشده اطمینان‌بخش نیست. حالا ما می‌خواهیم این اطمینان را در بازار آثار هنری به‌وجود آوریم.

لطفی گفت: دغدغه ملی ما این است که چرا از آثار هنری و حامیان آن‌ها حمایت نمی‌شود. می‌خواهیم خریدار با خیال راحت به این عرصه وارد شود. به‌دنبال تجارت و مال‌اندوزی هم نیستیم. اعتماد بین خریدار و فروشنده در بخش هنری نباید به بازاری کوچک محدود باشد، بلکه باید آن را گسترده‌تر کنیم. مهم‌ترین بخش ارزش افزوده، تعیین ارزش واقعی کالاست. آنچه انجمن ارائه می‌کند برآورد قیمت پایه اثر است. زمانی که آثار شناسنامه‌دار و بین مجموعه‌دارها به‌درستی توزیع شوند، خود به خود ارزش افزوده پیدا می‌کنند.

او همچنین بیان کرد: هدف از این طرح، صدور گواهینامه کارشناسی دقیق، حمایت از هنرمندان و مجموعه‌داران‌، تضمین ارزش آثار هنری‌ و بالا بردن اعتماد بین خریداران و فروشندگان است. یکی از اهداف دیگر ما، حمایت از هنرمندانی است که به نوعی دیده نمی‌شوند. ما شرکت خصوصی یا موسسه تجاری نیستیم، بلکه می‌خواهیم حامی حافظان آثار فرهنگ و هنر کشور، یعنی مجموعه‌داران باشیم. وقتی بتوانیم از مجموعه‌داران حمایت کنیم از هنرمندان هم پشتیبانی کرده‌ایم.

رییس انجمن مجموعه‌داران در بخش دیگری از سخنانش درباره برپایی نمایشگاه «لئون کهن» گفت: در این نمایشگاه ۳۰ اثر از این هنرمند به‌نمایش گذاشته می‌شود که همه آن‌ها کارشناسی شده و بین یک تا سه میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

او همچنین توضیح داد: انجمن مجموعه‌داران ایران یک سازمان مردم‌نهاد است که با مجوز وزارت کشور رشته‌های مختلف مجموعه‌داری از جمله تمبر‌، سکه‌، اسکانس‌، اسناد تاریخی و ده‌ها آثار فرهنگی و هنری از جمله رشته‌های مهم تجسمی را حمایت می‌کند. یکی از فعال‌ترین کمیته‌های ما، کمیته نقاشی است که گروهی از افراد متخصص، کارشناس و مجموعه‌دار آن را تشکیل داده‌اند.

لطفی اضافه کرد: این انجمن با هدف شناسایی مجموعه‌داران سراسر ایران تشکیل شده و تا کنون ۱۵۰۰ نفر را شناسایی کرده است. ۱۰۰ نفر از آن‌ها به سازمان میراث فرهنگی برای گرفتن مجوز مجموعه‌داری معرفی شده‌اند، به ۷۰ نفر هم کمک کردیم موزه‌های خصوصی راه‌اندازی کنند. تخمین می‌زنیم در ۱۰ سال آینده ۴۰۰ موزه خصوصی توسط انجمن مجموعه‌داران تأسیس شود. برگزاری چند نمایشگاه و اکسپو را هم در برنامه‌های آینده خود داریم. مجوز حراج آثار هنری را هم گرفته‌ایم، البته فعلا ترجیح می‌دهیم در زمینه نمایشگاه و اکسپو فعالیت کنیم تا شرایط فراهم شود. بیش از ۹۰ درصد اعضای انجمن مجموعه‌دار، سه درصد پژوهشگر و هفت درصد هنرمند هستند.

نمایش آثار دیده‌نشده هنرمندان

در بخش دیگری از این نشست، محمدرضا منزه - مدیر کمیته نقاشی انجمن مجموعه‌داران - درباره فعالیت این کمیته گفت: کمیته نقاشی چند سالی است که فعالیت خود را با همکاری تعدادی از اساتید نقاشی و هنرهای تجسمی آغاز کرده و قصد دارد از اعضای انجمن مجموعه‌داران، علاقه‌مندان و پیشکسوتانی که عمری در این راه زحمت کشیده‌، اما کمتر دیده شده‌اند حمیات کند. قصد ما این است که آثار آن‌ها هر از گاهی در معرض دید مخاطبان قرار گیرد. کمیته از این هنرمندان دعوت می‌کند تا آثارشان را عرضه کنند تا از نظر سبک و تکنیک ارزیابی شود. امیدواریم بتوانیم این فعالیت را هرچه بیشتر ادامه دهیم.

او ادامه داد: آثار این هنرمندان که دانش علمی ندارند، اما سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده‌اند، توسط هنرمندان انجمن بررسی می‌شوند. لئون کهن نیز از این دست هنرمندان است. شاید نتوان آثار این هنرمندان را در سبک خاصی منظور کرد، اما کارهای لئون کهن بیشتر به مکتب فوویسم نزدیک است.

هیچ سرمایه‌گذاری‌ای به اندازه هنر بازگشت ندارد

مظفر رویایی - استاد اقتصاد هنر و عضو کمیته نقاشی انجمن مجموعه‌داران ایران -
نیز در این نشست با بیان این‌که انجمن قصد دارد چرخه اقتصاد هنر را در عرصه داد و ستد کالاهای مجموعه‌داران توسعه دهد و سودآور کند، اظهار کرد: در این زمینه به ابزارهای گوناگون تخصصی و حرفه‌ای نیاز است. در حوزه کلکسیون‌های غیرتجسمی این کار مدت‌ها انجام شده است. این بخش در عرصه فرهنگ و هنر سال‌ها مغفول مانده و اکنون انجمن قصد دارد آن را پیگیری کند. آشنا کردن مجموعه‌داران و تبادل و خرید و فروش آثار در حوزه تجسمی به روانی و آسانی رشته‌های دیگر نیست. حوزه تجسمی پیچیدگی‌هایی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.

او ادامه داد: یک مثال در این زمینه، نمایشگاه آثار لئون کهن است که می‌تواند نقطه آغاز تمرکز روی فرد باشد. آثار کهن که یک نقاش برجسته است به دلایل مختلف از عرصه حضور در بازار هنر و دوستداران نقاشی دور بوده و توسط انجمن تجدید حیات هنری می‌شود تا ضمن تشویق، او را حمایت نیز کنیم. کاری که ۱۳ ماه پیش توسط انجمن در تهران انجام شد و بیش از ۳۰ نقاش صاحب‌نام و صاحب اثر، آثار خود را در نمایشگاهی برپا کردند نیز اتفاق خوبی بود.

رویایی افزود: مفاهیمی که در زبان ذهن و رفتار هنرمندان نازیبا بود، امروز حالت زیبا پیدا کرده است. خرید و فروش یک وقتی منتسب به اشیای عتیقه بود و هنرمندان دوست نداشتند در این زمینه فعالیت کنند، اما امروز قبول کرده‌ایم که اقتصاد هنر مهم است و باید عناصر رشته‌های دیگر را در اقتصاد هنر نیز بگنجانیم.

او همچنین بیان کرد: انجمن مجموعه‌داران می‌خواهد بازار داد و ستد کالای هنری را رواج دهد و برای این کار می‌خواهد ریسک خریدار کاهش پیدا کند. از سال ۱۳۷۰ به این طرف هیچ سرمایه‌گذاری‌ای به اندازه سرمایه‌گذاری در کالای هنری بازگشت نداشته است. انجمن نیز به‌دنبال این است که آثار هنری در سبد خرید خانوار قرار بگیرد. هر صاحب هنر و اندیشه حق دارد که بالاتر از حداقل رفاه برخوردار باشد.

ایسنا نوشت: نمایشگاه آثار لئون کهن (هنرمند نقاش خودآموخته) روز پنجشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ساعت ۱۶ در گالری ژینوس افتتاح می‌شود و روز جمعه ۳۰ بهمن نیز برپا خواهد بود.
کد خبر: 88964
Share/Save/Bookmark