سبک زندگی ایرانی را از سبک زندگی «ایرانی – اسلامی» جدا نکنیم
شفیع آقا محمدیان در گفتگو با هنرنیوز:
سبک زندگی ایرانی را از سبک زندگی «ایرانی – اسلامی» جدا نکنیم
یک کارگردان سینمای ایران گفت: خیلی ها تلاش می کنند سبک زنگی ایرانی را از سبک زندگی «ایرانی – اسلامی» جدا کنند.
 
تاريخ : شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
شفیع آقا محمدیان کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد «ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی» افزود: هنگامی که ما از سبک زندگی ایرانی صحبت می کنیم حتما باید این زندگی منطبق با سبک زندگی ملی – اسلامی باشد چرا که نوع سبک زندگی مورد نظر مقام معظم رهبری همین نوع سبک بوده است.این در حالی است که به نظر می رسد خیلی ها تلاش می کنند سبک زنگی ایرانی را از سبک زندگی ایرانی – اسلامی جدا کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه همان طوری که ما در تحقق سینمای ملی سردرگم هستیم در ترویج سبک زندگی ملی – اسلامی نیز سردرگم هستیم. در حالی که برای رسیدن به این نوع سبک زندگی، نیازمند سیاستگذاری جدی از سوی مدیران ارشد کشور هستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» با بیان اینکه سینماگران و هنرمندانی که دست به قلم هستند می توانند نقش مهمی در ترویج سبک زندگی ملی – اسلامی داشته باشند تصریح کرد: به نظر می رسد که برخی از سینماگران و هنرمندان دست به قلم ، قدری تفکراتشان خارج از چارچوب نقشه ایران است و این نوع نگاه می تواند آسیب جدی به سبک زندگی ملی – اسلامی وارد کند.بنابراین اگر می خواهیم در این حوزه به سیاست گذاری درستی دست پیدا کنیم باید دست به دامن کسانی شویم که فلسفه سبک زندگی ایرانی – اسلامی را به خوبی می شناسند و در این زمینه دغدغه مند هستند.

این مسئول سابق سینمایی با بیان اینکه باید آستین ها را بالا بزنیم اظهار داشت: اگر می خواهیم مروج خوبی برای فرهنگ خودی و سبک زندگی ملی – اسلامی باشیم باید حتما فرمایشات رهبری را به درستی مد نظر داشته باشیم.ضمن اینکه در این زمینه نباید مثل بسیاری از موارد دیگر فقط به شعار بسنده کنیم و از عمل غافل شویم.

کارگردان فیلم سینمایی« راننده سفیر» گفت: باید برای رسیدن به فرهنگ خودی به سراغ صاحب نظران این امر برویم و از نظرات کارشناسی آنان بهره مند شویم و آنگاه است که می توانیم این نظریات را با لایه ای از هنر تزیین و به عنوان یک اثر هنری به جامعه ارائه دهیم.چرا که هنر جایگاه بسیار والا و جدی در نهادینه کردن نوع نگاه دارد و بی جهت نبوده که امام خمینی (ره) نیز معتقد بودند : « هر چیزی که به هنر آمیخته شود تاثیرگذار ترخواهد شد». ، چرا که هنر قدرت و عظمت بزرگی برای فرهنگ سازی دارد که نباید از آن غافل شد.

شفیع آقا محمدیان افزود: همان طوری که موضوعاتی مثل دفاع مقدس، جنگ نرم و بسیاری از موارد دیگر نیازمند به سیاستگذاری جدی و بودجه دارد. سخن گفتن از فرهنگ خودی و ترویج سبک زندگی ملی – اسلامی نیز نیازمند سیاستگذاری عمیق از سوی مسئولین کشور است.

به گفته این مسئول سابق سینمایی، علاوه بر اینکه باید مدیریت فرهنگی کشور، هنرمندان علاقه مند به این حوزه را جذب کند باید زمینه را برای تربیت هنرمندان علاقه مند به این موضوع را نیز آماده سازد تا در آینده نزدیک، شاهد نهادینه شدن این فرهنگ در سطح جامعه باشیم.

وی اضافه کرد : با توجه به اینکه من جشنواره های خارجی زیادی را از نزدیک دیدم لذا بر این باوم که وقتی فیلمی از فرهنگ بومی ایرانی حرف می زند بیننده بیشتری را می تواند به خود جذب کند و به خاطر همین نگاه ایرانی – اسلامی است که جهانیان معتقدند «سینمای ایران سالم ترین و پاکترین سینمای جهان است».

این کارگردان سینمای ایران تصریح کرد: اگر شاخصه های دیگر فرهنگ ایرانی – اسلامی در فیلم ها به شیوه زیبایی به تصویر کشیده شود. شک نکنید که این فرهنگ می تواند الگویی ممتاز برای دیگر کشورها باشد. البته همان طوری که پیش تر عرض کردم همه این موارد نیاز به سیاستگذاری جدی از سوی مدیران فرهنگی دارد که امیدواریم هر چه زودتر شاهد این سیاستگذاریها باشیم.

شفیع آقا محمدیان تاکید کرد: معتقدم خودِ فیلمسازان هم به نوعی، خودشان مدیر هستند چرا که آنانند که باید «نگاه فرهنگی» خود را در آثارشان مدیریت کنند. اما با این تفاوت که جنس مدیریت آنان با جنس مدیریت در سیاستگذاریهای کشور، قدری متفاوت است.لذا اگر همه این نگاه ها توسط یک مدیریت واحد به گونه ای هدایت شوند که نگاه مدیران ارشد و نگاه هنرمندان به یکدستی برسد حتما نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود.
کد خبر: 75977
Share/Save/Bookmark