از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن
با تذکرات دلسوزانه مقام معظم رهبری؛ وزیر ارشاد آگاه باشد!
از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن
مطالبه مقام معظم رهبری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تذکر دلسوزانه ایشان در مراسم دیدار با شعرا، به منزله زنگ خطری است که خیلی زود برای دولت مردان فرهنگی کشور به صدا در آمد.
 
تاريخ : سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۱
مطالبه مقام معظم رهبری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تذکر دلسوزانه ایشان در مراسم دیدار با شعرا، به منزله زنگ خطری است که خیلی زود برای دولت مردان فرهنگی کشور به صدا در آمد. صد البته که باید مسئولین فرهنگی کشور این تذکر دلسوزانه و دوستانه رهبری را به جان و دل بخرند و از هم اینک و بلا درنگ برای رفع مشکلات، موانع و سنگلاخ هایی که در مسیر حوزه فرهنگی کشور – چه از سوی دولتهای گذشته و چه از طرف همین دولت – ایجاد شده است را مرتفع سازند.
حوزه فرهنگ و هنر، حوزه سخت و البته پُرچالشی است و همچون حوزه های اقتصاد و سیاست نیست که بتوان نسخه هایی از پیش تعیین شده یا نسخه های جواب گرفته شده را با دستور و بخشنامه به زیر مجموعه خود دیکته کرد. حوزه فرهنگ، حوزه باز و مملو از شور و شعور و عشق است که معمولا از تراوش های فکری هنرمند سرچشمه می گیرد و صد البته که باید آبشخور هنرمند، آبشخور کُر و زلالی باشد تا خروجی شایسته ای را نیز انتظار داشت. اگر چه باید منصف باشیم و بپذیریم که ممکن است رد و پای برخی از مشکلات کنونی فرهنگی، به دولتهای گذشته برگردد اما دولت یازدهم هم علی رغم گذشت یکسالی که از عمرش می گذرد بی تقصیر نبوده است. هنوز برگزاری نمایشگاه کتاب امسال تهران را از یاد نبردیم که رهبری برای بازدید حضور نیافتند.
هرچند که در طول برگزاری نمایشگاه کتاب، حضور نیافتن مقام معظم رهبری بی سابقه نبوده است اما باید مسئولین فرهنگی، این عدم حضور معظم له را آن هم در نخستین سال دولتِ شان را جدی بگیرند و بدانند که وضعیت فرهنگی کشور در سالی که به چنین عنوانی نامگذاری شده است خیلی مساعد نیست.
تولید برخی از فیلم های سینمایی مساله دار، اجازه نمایش بعضی از فیلم های توقیف شده، راه اندازی خانه سینما با محوریت فعالیت های گذشته، کم رنگ شدن اخلاق در جامعه، فاصله گرفتن نخبگان از توده مردم، هجوم بی رویه شبکه های ماهواره ای به حریم خانه ها و پخش سریال ها و فیلم هایی با محوریت عادی سازی خیانت در بین زن و شوهر، رفع توقیف برخی از کتاب های ممنوعه، بی توجه ای برخی از بانوان به مساله حجاب و عفاف که چندی پیش برخی از خانواده های شهدا و طیف مذهبی را وادار به اعتراض خیابانی مقابل وزارت کشور کرد و موارد ریز و درشت دیگری که شاید گذر زمان از آنان پرده برداری کند و یقینا ضعف های فرهنگی دیگری که به اطلاع رهبری رسیده است. همه و همه از مواردی است که رهبری را نسبت به حوزه فرهنگ نگران کرده است و بی جهت نبوده است که ایشان در پایان مراسم دیدار با شعرا، جمله «با آقای وزیر حرف زیاد داریم، در عرصه فرهنگ اشکال جدی داریم» را به علی جنتی وزیر ارشاد گوشزد کردند. هرچند که مقام معظم رهبری حرمت نگه داشتند و این گلایه را به صورت تذکر کوچک بیان کردند  .... از تو به یک اشاره...از ما به سر دویدن...
کد خبر: 73555
Share/Save/Bookmark