ترولس لی: تلویزیون صدای مردم فلسطین را نمی رساند
در اولین روز از جشنواره سینما حقیقت چه گذشت؛
ترولس لی: تلویزیون صدای مردم فلسطین را نمی رساند
ترولس لی گفت: تلویزیون و آثار مستند باید صدای تمام مردم را به یکسان به گوش جهانیان برساند اما این گونه نیست در مورد فلسطین می توانیم شاهد این موضوع باشیم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۴

در اولین روز از نشست افتتاحیه با حضور نواده ستار خان و همچنین نمایش مستندی از وی آغاز شد. در ادامه دفیلم های آن روز طبق جدول برنامه ریزی شده اکران شدند. البته در فرهنگستان هنر کارگاه های تحقیقاتی پژوهشی نیز شروع به کار کرده است که تقریباً ۱۲۰ فیلم ساز در این کارگاه ها حضور پیدا کرده اند و قرار است که از دومین روز جشنواره هر روز از یک کتاب در این عرصه رونمایی شود. نشست نقد و بررسی فیلم ها در سالن سینما فلسطین ۳ نیز ساعت ۱۸ هر روز برگزار خواهد شد. در اولین روز نشست ها با حضور منتقد سینما شاهین امین و کارگردان آثار برگزار شد.

نشست نقد بررسی فیلم مستند «H۲OMX»

کارگردان این فیلم خوزه کوهن به بحران شدید آب در کشورش اشاره داشت و تلاش داشت به نوعی مردم تمام کلان شهر ها را که در ارتباط مستقیم با این معضل هستند آشنا کند. وی از نادانی مردم نسبت به این موضوع گفت و اظهار داشت که یکی از خواسته هایش این بود که مطالعه در این زمینه را در بین شهروندان افزایش دهد. شاهین امین نیز به استفاده درست موسیقی و ریتم خوب تدوین که به جذابیت های بصری موجود در فیلم می افزود اشاره کرد. وی عنوان کرد که ای کاش مستند سازان ما نیز علاوه بر این که به نمایش مشکلات و نقد وضعیت و بحران های موجود در جامعه می پردازند از طرفی هم روحیه مبارزه جویی را در آثارشان در نظر بگیرند. او به پلان هایی از فیلم شاراه کرد که رعایت نکردن در حفاظت از محیط زیست مساوئلی را به وجود می آورد که همانند چرخه ای آسیبش همه را فرا خواهد گرفت مانند کثیف کرد آّ های تمیز و تبدیل آن ها به فاضلاب و آبیاری میوه های زمین های کشاورزی با همین آب ها و رسیدن همان میوه ها به دست مردمی که در حفاظت از محیط زیست با بی اهمیتی برخورد کردند.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «خرابات»

آرش اسحاقی در ابتدای صحبت هایش به این که به دلیل وجود خط قرمز ها مجبور شده بخشی از پلان های فیلمش را حذف کند. اسحاقی اذعان داشت که شش سال برای ساخت این مستند زمان گذاشته است. او برای این که به گروه ها و فرقه های مختلف نزدیک شود تا برای فیلمبرداری به وی اعتماد کنند شرایط سختی را تحمل کرده است وی همچنین از شرایط بد اکران فیلمش سخن گفت و اشاره داشت که این فیلم از لحاظ کیفیت صدا و تصویر بسیار عالی بوده که در زمان نمایش بر روی پرده تصاویر با نویز همرا بوده است. او به صراحت بیان کرد فیلم تریبون من نیست تا بخواهم نظرم را در ارتباط با این مسائل عنوان کنم اما به لحاظ یک شهروند معمولی این نوع کشش ها نوعی بیماری است. او اشاره کرد با راش های این فیلم می توان چندین مستند دیگر ساخت اما به لحاظ داشتن محدودیت نمی توان از آن ها استفاده کرد. شاهین امین نیز انصاف کارگردان را در پرداخت به موضوع فرقه های مختلف را مهمترین ویژگی این فیلم دانست. اسحاقی اعلام کرد اصلاً علاقه ای به گرفتن پلان هایی ندارد که شبیه به گزراشود و فیلم را از شرایط مستند گونه خود خارج گرداند او همچنین ابراز خرسندی که که با ارگان خاصی کار نکرده تا به وی برای ساختن چنین فیلمی بازه زمانی قراردهد چرا که از نظر او تعیین زمان برای ساخت فیلم سمتند درست نیست و نمی تان با هر شرایطی چنین تصمیمی گرفت اما از طرفی هم اشاره کرد که باید برای ساخت فیلم هایی از این دست حمایت کنندای وجود داشته باشد.

گزارش هشتمین دورره از جشنواره سینما حقیقت از برگزاری کارگاه تحقیقت و پژو هشی؛

ترولس لی اولین کار‌شناسی بود که در نخستین روز از برگزارای جشنواره بین المللی سینما حقیقت در کارگاه تحقیقات پژوهشی شرکت کرد که فیلم سازان و مستند سازان زیادی در این جلسه حضور پیدا کردند موضوع بحث این کارگاه بررسی فیلم- مقاله بود. ترولس لی در ابتدا تعاریف مختلفی از این این گونه مستند داد و با معرفی مستند ساز مشهور کریس مارکر و مروری بر آثار وی کارگاهش را شروع کرد و گفت: مستند «یک پوزخند بدون گربه» فیلمی است که در آن تقریباً تمام انقلاب‌ها به تصویر کشیده شده است که یکی از آن‌ها انقلاب جمهوری اسلامی ایران است که در سی سال پیش صورت گرفته است.

لی در ادامه در ارتباط با نام فیلم گفت: نام این فیلم برگرفته از شخصیت گربه آلیس در سرزمین عجایب است و به جنبش‌های سوسیالیستی در ۱۹۶۸ اشاره دارد و حرف‌های خود را در پس خنده این گربه پنهان کرده است و از آن به عنوان کنایه از آنچه که قرار بود اتفاق بیافتد و آنچه که امروز هستیم استفاده می‌کند. این فیلم با صحنه‌ای از فیلم «رزم نامه پوتمکین» شروع می‌شود.

وی در ادامه گفت: در این فیلم شاهد صحنه‌هایی از جنگ ویتنام هستیم و همچنین عده‌ای که سفیر آمریکا را دزدیدند جلوی دوربین ظاهر شدند و از آنچه بر سر آن‌ها بعد از دستگیری گذشته است می‌گویند و شکنجه‌هایی که شاید در تخیل هر فردی به راحتی نگنجد. ماجرای این شکنجه بسیار درناک است.

ترولس لی در ادامه با اشاره به اینکه مردم ایران خودشان انقلاب را تجربه کرده‌اند و در نتیجه در باره این فیلم و فیلم‌هایی از این دست می‌توانند احساس شان را بیان کنند گفت: فیلم‌های کریس مارکر را می‌توان به لحاظ تاریخ نگاری تصویری بررسی کرد مثلاً صحنه‌ای که شاه ایران را در میان بزرگان دیگر نشان می‌دهد به گونه‌ای سوال‌های مختلفی را برای مخاطب در زمینه انقلاب و گناهکاران اصلی به وجود می‌آورد. تلخ بودن تمام جنگ‌ها را با تصاویر منزجر کننده‌ای همانند نشان دادن جنازه فردی که به علت برخی بمب‌ها پوست تنش از بین رفته است می‌رساند.

وی در ادامه با نگاهی انتقادی گفت: در تلویزیون باید شرایط برابری برقرار باشد تا صدای همه به یک اندازه به گوش برسداما این شرایط وجود ندارد. مثلاً در ارتباط با مردم فلسطین این اتفاق بسیار به چشم می‌آید و من علاقه دارم فیلمی در ارتباط با مردم فلسطین بسیازم تا به آن‌ها فرصت صحبت کردن دهم.
کد خبر: 76985
Share/Save/Bookmark