جبار آذین: استندآپ کمدی های «خندوانه» تقلید سطحی از آثار کشورهای دیگر است
جبار آذین: استندآپ کمدی های «خندوانه» تقلید سطحی از آثار کشورهای دیگر است
یک منتقد برنامه های تلویزیونی معتقد است: شوخی‌هایی که به شکل استندآپ کمدی در «خندوانه» ارائه می‌شود تقلیدی بسیار سبک و سطحی از این نوع آثار در کشورهای دیگر است.
 
تاريخ : دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۶
به گزارش هنرنیوز ، حدود 80 درصد تولیدات تلویزیونی را برنامه های ترکیبی تشکیل می دهند این آمار را محمد شهبا، پژوهشگر تلویزیون در نشستی با موضوع «بررسی و آسیب‌شناسی ساختاری برنامه‌های ترکیبی تلویزیونی» اعلام کرده است.

آمارها نشان می دهد که با وجود آنکه برنامه‌های ترکیبی جز پربیننده‌ترین تولیدات تلویزیونی در ایران هستند و می توانند با تنوع در نوع اجرا و محتوا بر میزان اثرگذاری خود اضافه کنند اما اینگونه برنامه ها در ظاهر شباهت بسیاری با هم دارند و در محتوا هم هدف مشخصی را دنبال نمی کنند، به همین دلیل پس از مدتی که از پخش آنها می گذرد تکراری شده و مخاطبان خود را از دست می دهند.

پای لنگ محتوا در «دورهمی» و «خندوانه»

جبار آذین، منتقد برنامه های تلویزیونی درباره دلایل ماندگاری آثار ترکیبی گفت: یک اثر هنری پویا و بالنده ترکیبی باید از مضمون خوب و ساختار مناسب تشکیل شده باشد یعنی اگر اثری حتی از منظر ساختار هنری عالی باشد اما دارای محتوای مناسب اجتماعی نباشد نمی تواند مخاطبان خود را پیدا کند.

او افزود: هنرمند حرف‌های جامعه را در جهتی مناسب برای ارائه در قالب هنری عنوان می‌کند اما در آثار ترکیبی صدا و سیما این کمبود احساس می شود؛ مثلا در برنامه‌های «خندوانه» و «دورهمی» که از پربیننده ترین تولیدات تلویزیونی هستند متاسفانه پای لنگ محتوا به خوبی قابل مشاهده است یعنی آنچه که در این آثار ارائه می‌شود حاوی نکات و نگاه سطحی به برخی مسائل پیش پا افتاده و روزمره است.

آذین ادامه داد: رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های سینما و رسانه ملی با توجه به نیازها، توقع‌ها، سلیقه‌ها و فرهنگ مخاطب باید برنامه‌های تولیدی خود را سازمان دهند و چنانچه، برنامه‌های رسانه ملی به جای اینکه بر مبنای سلیقه مخاطب تولید شود توجه به روش مدیران و مسئولین را معیار اصلی خود در برنامه‌سازی قرار دهد بدیهی است که آثار تولید و پخش شده به دلیل دوری از سلایق، فرهنگ و باورهای جامعه و همچنین فاصله داشتن با زندگی مردم مورد توجه بینندگان قرار نخواهد گرفت.

«دورهمی» هیچ استاندارد نمایشی ندارد

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به جای خالی کارگردانان با سابقه در زمینه سریال سازی تلویزیون، گفت: مدیران و برنامه‌سازان سازمان صدا و سیما تلاش کردند که جای خالی آثار خوب، استاندارد، ممتاز و درجه یک سیما را با برنامه‌هایی که کم و بیش می تواند مخاطب را سرگرم کند و خنده بر لب آنها بیاورد جبران کنند از این رو شاهد تولید و پخش برنامه‌های «خندوانه» و «دورهمی» هستیم اما با اینکه مجریان این دو برنامه از هنرمندان شناخته شده‌ هستند، اما مانند همه برنامه‌های دیگر، تاریخ مصرف خاص خود را دارند و اگر قرار است تداوم داشته باشند باید به آنها خلاقیت اضافه شود.

او افزود: «خندوانه» و «دورهمی»، کپی دسته چندم برنامه‌های ماهواره‌ای و هندی، آمریکایی هستند ولی با اغماض از این مساله دست‌اندرکاران آنها حداقل برای ایرانی‌ کردن آثارشان باید از فرهنگ مخاطب استفاده کنند و به جای ارائه آیتم‌های خطی و نمایش‌های سبک از مضامین خوب در قالب های مناسب حرفه‌ای و استاندارد بهره ببرند.

آذین که با ایسکانیوز گفتگو می کرد در پایان تاکید کرد: در برنامه‌ «دورهمی» از هیچ استاندارد نمایشی استفاده نمی شود و یا شوخی‌هایی که به شکل استندآپ کمدی در «خندوانه» ارائه می‌شود تقلیدی بسیار سبک و سطحی از این نوع آثار در سطح جهان و تلویزیون‌های کشورهای مختلف است.
کد خبر: 94895
Share/Save/Bookmark