برنامه‌های آیت‌الله خامنه‌ای برای ریاست‌جمهوری چه بود؟
پخش گفتگوهای انتخاباتی دوره‌های ابتدایی ریاست‌جمهوری در «تاریخ شفاهی ایران»:
برنامه‌های آیت‌الله خامنه‌ای برای ریاست‌جمهوری چه بود؟
«تاریخ شفاهی ایران» این هفته گزیده‌ای از برنامه‌ها و گفتگوهای انتخاباتی دوره های ابتدایی ریاست جمهوری تاریخ انقلاب را به تصویر می‌کشد.
 
تاريخ : شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۴
به گزارش هنرنیوز ، سیدمهدی مویدی (تهیه‌کننده «تاریخ شفاهی ایران) با اعلام این خبر افزود: امروز شنبه گفتگوی انتخاباتی آیت‌الله خامنه‌ای در مهر ماه ۱۳۶۰ روی آنتن می‌رود. ایشان در این گفتگو اظهار کرده‌اند: امیدوارم با امید و شادمانی الهی که در شما است بتوانید این راه را تا انتها بپیمایید و پیروزی واقعی مستضعفان که به معنای واقعی حاکمیت الله در عرصه زندگی آنهاست تأمین کنید و امروز در تاریخ شما هستید که این مسئولیت را برعهده گرفته‌اید.

ایشان در فراز دیگری از سخنانشان گفته‌اند: فکر نمی‌کردم برای کاندیدا شدن می‌بایست بار دیگر با شما مردم سختکوش و با وفا، صحبتی و بحث خاصی داشته باشم. آنچه باید دانست و باید گفت در طول سال‌های گذشته و دوران پس از انقلاب گفته و دانسته شده اما به هر حال این هم فرصتی است و من که مدت‌ها است از روبرویی شما مردم عزیز محروم بوده‌ام و رو در رو با شما حرفی نزده بودم، این فرصت را معتنم شمردم و گفتارم را در دو بخش خلاصه می‌کنم.

آیت‌الله خامنه‌ای درباره انگیزه‌های ورود به میدان انتخابات ادامه داده‌اند: باید دو انگیزه را عنوان کنم. وقتی از حادثه ترور دو ماه و نیم پیش جان سالم به در بردم احساس کردم خدای بزرگ مرا برای انجام رسالت‌های سنگین خود حفظ کرده است همان وقت آرزو کردم باقی مانده عمر بازمانده را در میدان‌های دشوار و سخت خرج کنم که این ریاست جمهوری را یکی از آنها یافتم. دوم خواست و طلب مردم بود. روزی که مردم شعار دادند و این برادر خدمتگزار را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری خطاب کردند حتی در ذهن من نیز این مطلب خطور نمی‌کرد. بعد از آن هم به من اصرار کردند.

ایشان برنامه‌های دولت آینده‌شان را در دو عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی تبیین کرده و آنها را این چنین برشمرده‌اند: در داخل اولویت با حمایت از مستضعفان است. سیاست‌های اقتصادی کشور بایستی به سمت حمایت از محرومان و دورافتادگان از مراکز اداره کشور و مراکز جغرافیایی کشور و استان‌های دوردست حرکت کند و در عرصه غیراقتصادی هم به سود مستضعفان باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به این حدیث از پیامبر (ص) که «هیچ مردمی و هیچ جامعه‌ای رستگار نیستند مگر اینکه در آن جامعه ضعیف بتواند حق خود را از قوی بی‌دغدغه بگیرد» ادامه داده‌اند: باید طاغوت‌زدایی کلی از همه شئون زندگی ملت انجام شود. فرهنگ طاغوتی هنوز به طور کامل از جامعه زدوده نشده و با اینکه گام‌های زیادی برداشته شده باید طاغوت‌گرایی به‌طور کلی از جامعه پاک شود. برنامه دیگر ما کشف و به‌کارگیری کلیه استعدادهای انسانی در همه میدان‌ها است از تکنیک تا هنر. استقلال کشور جز به کشف استعدادهای انسانی محقق نخواهد شد.

ایشان با اشاره به ناامنی‌هایی که از طرف دشمن در مرزها یا از طرف گروهک‌ها ایجاد شده، ایجاد محیط امن اجتماعی را از اولویت‌های سیاست داخلی دولت‌شان معرفی کرده و گفته‌اند: همه کسانی که جمهوری اسلامی را با هر اندیشه و عقیده‌ای قبول کردند می‌توانند آزادانه زندگی کنند و ما همه تلاش‌مان را برای پیاده‌سازی این آزادی می‌کنیم.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در بخش سیاست خارجی نیز بیان کرده‌اند: سیاست خارجی، اصل نه شرقی و نه غربی، معیار بزرگ ما است و دنیا هم شگفت‌زده کیفیت اجرای این اصل است که ما چگونه توانسته‌ایم این کیفیت را تاکنون حفظ کنیم و براساس این جمله خط و مشی سیاسی و حرکت خود را بنا بگذاریم و مرعوب نشدن از قدرت‌ها را سرلوحه سیاست خود قرار دهیم. ما سعی می‌کنیم فکر مرعوب شدن از دشمن را از ذهن همه دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی پاک کنیم.

ایشان در بخش پایانی برنامه انتخاباتی‌شان با اشاره به جنگ دولت بعث عراق علیه ایران تأکید کرده‌اند: ما با همه مردم کشورها برادریم و جنگ ما هم با دولت جنایتکار عراق است که جنگ را غافلگیرانه به ما تحمیل کرد. هیچ دلیلی ندارد از دشمن بترسیم که اگر بترسیم تکلیف انقلاب ما در آینده معلوم خواهد بود.

به گفته ایلنا ، « تاریخ شفاهی ایران» از پاییز سال گذشته پخش جلسات بررسی و تصویب قانون اساسی در مجلس خبرگان رهبری را در دستور کار خود قرار داده که این هفته به مناسبت نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، پخش این تصاویر متوقف شده و ویژه برنامه انتخاباتی «تاریخ شفاهی ایران» روزهای زوج ساعت ۱۸ از شبکه مستند روی آنتن می‌رود و روزهای فرد ساعت ۱۵:۳۰ بازپخش می‌شود.
کد خبر: 94426
Share/Save/Bookmark