ما از حفاظت، بهسازی و باز زنده‌سازی استقبال می‌کنیم
معاون وزارت راه و شهرسازی:
ما از حفاظت، بهسازی و باز زنده‌سازی استقبال می‌کنیم
مدیر اداره کل موزه‌ها با اشاره به امضای تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت از بافت‌های تاریخی تأکید کرد: جای تأسف است، در کشوری که این همه بافت تاریخی دارد، باید حالا به این موضوع پرداخته شود. در حالی که موظف بوده‌ایم سال‌ها پیش، این گونه مصوبه‌ها را تهیه و آن‌ها را اجرا می‌کردیم.
 
تاريخ : چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۵
 به گزارش هنرنیوز، در جلسه امروز امضا تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با هدف حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، مدیر اداره کل موزه‌ها با اشاره به مجوزهایی که با وجود ضوابط ساختمان‌های مرتفع در حریم بناهای تاریخی امضا شده است، گفت: تقریبا هیچ بافت سالم و یک‌دستی را در مکان‌های تاریخی نمی‌توان پیدا کرد، برخی بافت‌ها کاملا متشنج شده‌اند. باید در چنین هم‌اندیشی‌هایی، راه‌هایی برای حافظت از بافت‌ها پیدا کرد.

محمدرضا کارگر با تأکید بر لزوم تغییر نگاه برای حفاظت از شهرهای تاریخی مانند یزد و اصفهان، اظهار کرد: راهی به‌جز توجیه اقتصادی برای پایدار ماندن این شهرها وجود ندارد، چون با توجه به ولعی که برخی افراد برای پول دارند، باید این شهرها به سمت اقتصاد پیش برود. برخی از آن‌ها در حال افتادن به دام سرمایه‌گذاران هستند.

معاون وزارت راه و شهرسازی نیز در ادامه‌ی صحبت‌های کارگر، تصریح کرد: کارگروه مشترکی بین وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده، تا زمینه‌ای فراهم شود که شهرداری و نهادهای دخیل برای سیاست‌گذاری و تأمین منابع موجود، اقدامات لازم را انجام دهند.

ایزدی همکاری مشترک بین شهرداری‌ها و صندوق احیا و بهره‌برداری از امکان تاریخی و وزارت راه و شهرسازی را از دیگر اقداماتی دانست که در راستای حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی در حال انجام است.

او تأکید کرد: هفته‌ی آینده، امضای نخستین تفاهم‌نامه‌ی مشترک بین این سه حوزه برای واگذاری ساختمان ملک‌التجار به شهرداری در کردستان امضا می‌شود و وزارت راه نیز قرار است از این اقدام حمایت کند تا در آینده‌ی نزدیک، چنین حرکت‌هایی به شهرهای سمنان و بیرجند نیز برسد.

معاون توسعه و سامان‌دهی بافت‌های تاریخی وزارت راه و شهرسازی - علیرضا ابلغی - نیز با اشاره به اقداماتی که در دوره‌های گذشته برای حفاظت از آثار تاریخی انجام می‌شد، گفت: در آن زمان، در کنار توجه به تک‌بنا، به بافت‌های تاریخی نیز توجه ویژه‌ای می‌شد، به همین دلیل، مجموعه‌های تاریخی به‌عنوان یک بخش مهم از پیکره‌ی شهر در نظر گرفته می‌شدند.

معاون وزارت راه و شهرسازی در ادامه‌ی نشست، درباره‌ی زمان ابلاغ دستور حذف اطلاق «فرسوده» از بافت‌های تاریخی، گفت: مصوبه‌ی شورای عالی شهرسازی برای تجدید نظر در این زمینه، یک‌ماه پس از تشکیل دولت «تدبیر و امید» تصویب و قرار شد، در تعاریف و شاخص‌های تعیین‌شده کلمه‌ی «بافت فرسوده» از بناهای ارزشمند حذف و براساس مصوبه‌ی سال ۱۳۶۴ سه شاخص محدوده‌های بافت تاریخی شناسایی شود، از آن زمان تا کنون این محدوده‌ها، نیازمند بازشناسایی و تعریف مجدد هستند.

ایزدی همچنین از احیا و بازسازی بافت‌های شهری توسط سند ملی خبر داد و گفت: در دولت جدید قرار است، با تجدید نظر در تعاریف و رویکردها، به این موضوع توجه شود. به همین دلیل، اکنون کار تهیه‌ی سند ملی، مراحل آخر را طی می‌کند و به‌عنوان یک مرجع است.

وی پس از طرح سوال از سوی خبرنگاران مبنی بر این‌که آیا حذف اطلاق «فرسوده» به شهرداری اعلام شده است؟ گفت: ما اصرار نداریم که واژه را حذف کنیم، در دنیا، واژه‌ها را حذف نمی‌کنند، در ادبیات دنیا، واژه‌ها بار مفهومی درباره‌ی سیاست‌های یک دوره‌ی خاص دارند. به اسناد مصوبه‌ی سال ۱۳۶۴ تا سال ۱۳۹۲، این اقدام بیانگر سیاست بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده بوده است. ما از حفاظت، بهسازی و باز زنده‌سازی محدوده استقبال می‌کنیم.

ایزدی با اشاره به ارائه شدن متن پیشنهادی سند ملی به شورای عالی شهرسازی و معماری در هفته‌ی گذشته، بیان کرد: در صورتی که این سند را قبول کنند، اعلام می‌کنیم که محدوده‌ی بافت باید حفظ شود.

وی با اشاره به نامگذاری پنج عرصه در محدوده‌های مختلف به نام «فرسوده» اظهار کرد:‌ محدوده‌ی بافت‌های تاریخی، محدوده‌ی بافت‌های میانی و محلات میانی، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های روستایی و ادغام‌شده و محدوده‌ی کاربری‌های نامغفول در گذشته به نام بافت فرسوده خوانده می‌شدند که اکنون این تعریف برای آن‌ها باید تغییر کند و باید ضابطه‌مند باشند.

مدیر اداره کل موزه‌ها نیز در این زمینه تأکید کرد: جای تأسف است، در کشوری که این همه بافت تاریخی دارد، باید حالا به این موضوع پرداخته شود. در حالی که موظف بوده‌ایم سال‌ها پیش، این گونه مصوبه‌ها را تهیه و آن‌ها را اجرا می‌کردیم.

معاون وزارت راه و شهرسازی نیز در پایان، با اشاره به این‌که ایران در سال ۲۰۱۲ جایزه‌ی «آقاخان» را گرفت، گفت: آن جایزه به این دلیل به ایران داده شد که زندگی جدیدی را در کالبد قدیم نشان داده بود، نه به‌خاطر یک تجربه‌ی مرمت. استفاده و بهره‌برداری مجدد به‌عنوان محرک بازآفرینی بافت‌های تاریخی، یک سیاست در دنیاست که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: 74626
Share/Save/Bookmark