ابتدا تعریف «سبک زندگی ایرانی اسلامی» بعد ترویج آن
اسماعیل عفیفه در گفتگو با هنرنیوز مطرح کرد؛
ابتدا تعریف «سبک زندگی ایرانی اسلامی» بعد ترویج آن
اسماعیا عفیفه گفت: باید بررسی شود آیا زندگی مردم در حال حاضر جدا از سبک زندگی ایرانی اسلامی است؟ چقدر به آن شبیه و یا نزدیک هستند و چقدر با آن فاصله دارند؟
 
تاريخ : سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۰
اسماعیل عفیفه در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه نمایش خانگی در رقابت با رسانه ملی است و یا هر دو در یک جبهه قرار دارند گفت: شبکه نمایش خانگی مکمل تلویزیون است و به هیچ عنوان در رقابت با رسانه ملی نیست. اتفاقاً به هم کمک هم می‌کنند. تمام شبکه‌های داخلی وجه مشترکشان جلب نظر مخاطب داخلی است و در اصل در کنار هم با رسانه‌های خارجی در رقابت هستند و می‌توانند به هم کمک کنند چه چیزی بهتر از اینکه همه رسانه‌ها ممکن در ایران در پی جلب نظر مخاطب داخلی باشند تا مردم کمتر به سراغ برنامه‌های ماهواره بروند.

وی در ادامه افزود: از طرفی باید بدانیم که تلویزیون در دسترس عموم مردم است و نیازی نیست که آن‌ها برای دیدن برنامه‌های آن پول بدهند و هزینه‌ای کنند طبیعی است که تلویزیون به لحاظ کمی دارای مخاطب بیشتری است و مقایسه کردن این دو با هم خیلی درست نیست چرا که شرایط متفاوتی برای هر کدام وجود دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شبکه نمایش خانگی و محصول در حال تولید در آن باید توسط مردم خریداری شود تا بتواند به  راه خود ادامه دهد گفت: محصولات شبکه نمایش خانگی باید خریداری شود و مخاطبان خاص خودش را دارد و بسیار واضح است محصولی که توسط یک نفر خریداری می‌شود افرارد بیشتری غیر از او آن را می‌بینند از همین جهت نمی‌توان آمار دقیقی از میزان مخاطبان آن محصول داشت اما هر چند نفر که خریدار آن محصول باشند قعطاً تعداد بیشتری از آن افراد مخاطب آن محصول بوده‌اند باید به سمتی برویم که پژوهش درستی در این زمینه شکل بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه نمایش خانگی با ساخت آثار مخاطب پسند می‌تواند در جهت پیشبرد کیفیت آثار تلویزیون تلنگری به آن بزند گفت: موافقم که آثار خوب و استاندارد در شبکه نمایش خانگی می‌تواند به تلویزیون تلنگر بزند. در چند سال اخیر متاسفانه تلویزیون به هر دلیلی برنامه‌هایش به لحاظ کیفی افت داشته است که این خود مبحثی است که باید در مورد آن به طور مفصل صحبت کرد اما آن چیزی که بر هیچ کس پوشیده نیست این است که رسانه ملی به لحاظ مالی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. اما کار‌های با کیفیت در شبکه نمایش خانگی می‌تواند سطح سلیقه مخاطب را بالا ببرد و باعث شود که در تلویزیون سازندگان آثار و برنامه‌های تلویزیونی دقت بیشتری داشته باشند.

عفیفه در ارتباط با کم کاری‌اش در سال‌های اخیر گفت: آخرین سریالی که بنده کار کردم در سال ۱۳۹۳ برای «شبکه سه» مجموعه «زمانه» بود که استقبال خوبی هم از آن شد البته قرار است کاری را امسال شروع کنیم که در حال حاضر در مرحله نوشتن فیلم نامه به سر می‌بریم. فیلم نامه‌ای به نام «یاد داشت‌های یک زن خانه دار» که قرار است از بهمن ماه به طور جدی کارمان را شروع کنیم. در این مدت  تولیدات سازمان صدا و سیما کم شده و به همین جهت فعالیت‌ ما نیز کمرنگ‌تر از قبل شده است.

تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «میوه ممنوعه» در ارتباط با «ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی با توجه به فرهنگ داخلی و نقش رسانه ملی و سریال‌ها در تحقق آن» گفت: بنده خیلی برای پاسخ دادن به این سوال مهم واجد شرایط نیستم سبک زندگی ایرانی اسلامی در ابتدا باید تعرف شود و ما متوجه باشیم که چه تعریفی از آن در جامعه وجود دارد و در مرحله بعد برنامه سازان و به خصوص آن‌هایی که در امر سریال سازی فعالیت دارند در آن مسیر گام بردارند. باید بررسی شود آیا زندگی مردم در حال حاضر جدا از سبک زندگی ایرانی اسلامی است؟ چقدر به آن شبیه و یا نزدیک هستند و چقدر با آن فاصله دارند این موارد باید بررسی شود. ابتدا باید نسبت به این تعاریف و مفاهیم به نتیجه برسیم و بعد در سریال‌ها به دنبال این بگردیم که آیا سبک زندگی ایرانی اسلامی وجود دارد یا نه.

وی در پایان گفت: در سریال‌ها باید به سمتی حرکت کنیم که واقعایات را نشان دهیم و باید واقع گرایی در سریال‌ها وجود داشته باشد اگر هم قرار است به سمت فضاهای خیلی تلخ برویم دقت کنیم واقعیات را نشان دهیم و در آن زیاده روی نکنیم. هر کسی که می‌خواهد در ارتباط با زندگی ایرانی اسلامی حرفی بزند و فیلمی بسازد ابتدا باید خودش را محک بزند و ببیند در چه جایگاهی دارد.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 75896
Share/Save/Bookmark