برخی از تهیه کنندگان سینما قبلا ماست بند بودند!
محسن بابایی در گفتگو با هنرنیوز:
برخی از تهیه کنندگان سینما قبلا ماست بند بودند!
در زمان انتخابات ریاست جمهوری وقتی می خواستم یکی از رجال سیاسی را گریم کنم به دلیل اینکه دفاتر سینمایی ما فاقد اتاق تخصصی گریم هستند مجبور شدم سر ایشان را در دستشویی بشُورم. ایشان برگشت و به من گفت: آقا من شخصیت سیاسی هستم. شما اگر آقای عزت الله انتظامی هم بود سر ایشان را در اینجا می شستید؟
 
تاريخ : دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۷
محسن بابایی طراح گریم سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد وضعیت نابسامان سینمای ایران در همه حوزه ها بویژه حوزه طراحی گریم افزود: وضعیت سینما آنقدر بی درو پیکر است که مثلا دستیار چندم یک گریمور، به یکباره طراح گریم می شود! مگر او در این مدت کوتاه چه چیزی یاد گرفته است که طراح گریم شده است؟ در حالی که او هنوز سلسله مراتب گریم را طی نکرده است و این بلایی است که تهیه کنندگان نا آشنا و منفعت طلب برای اینکه پول کمتری به گریمورها بدهند بر سر این سینما و تلویزیون آوردند.البته این نگرانی است که گریبان برخی از رشته ها همچون فیلمنامه نویسی، طراح صحنه و دیگر رشته ها را هم گرفته است
وی ادامه داد: شما به فیلمنامه ها نگاه کنید. فیلمنامه هایی که امروزه نوشته می شوند را فکر می کنید چه کسانی می نویسند؟ برای همین هست که سطح فیلمنامه های ما آنقدر نازل شده است. مگر ما چه تعداد فیلمنامه نویس خوب داریم. چرا آنان حمایت نمی شوند؟ مگر چند تا از فیلمنامه هایی که در طول سال به فیلم تبدیل می شوند متعلق به فیلمنامه نویس های حرفه ای است؟ من کارگردانان و طراحان صحنه ای را می شناسم که سالها، علی رغم توانایی هایی که داشتند نتوانستند کار کنند و برای گذران زندگی، راننده آژانس شدند! آدم های تحصیل کرده و با تجربه سینما متاسفانه همه از سینما دورافتادند ولی درعوض تا دلتان بخواهد آدم های جدید، بدون پشتوانه علمی و تجربی وارد کار شدند و به همین دلیل است که سطح کارها بسیار افت کرده است.
طراح گریم فیلم سینمایی « استرداد» تصریح کرد: در سینمای ایران یک نفر در طول سال طراحی گریم ۲۰ فیلم را برعهده دارد! در حالی که آدم معتبر و سرشناسی هم نیست. یک زمانی آقای عبدالله اسکندری در طول سال مثلا طراحی گریم ۱۰ فیلم را برعهده داشت و همه می پذیرفتیم چرا که می دانستیم تهیه کنندگان به خاطر نام آقای اسکندری از او استفاده می کنند اما حالا کسانی در طول سال ، ده ها فیلم را به عنوان طراح گریم برعهده می گیرند که اسم بزرگی هم ندارند و اتقاقا به دلیل کوچک بودنشان از آنان استفاده می شود. چرا که ارزان قیمت هستند و خیلی خرج روی دست تهیه کنندگان نمی گذارد اما در عوض، کیفیت گریم را تا دلتان بخواهد پایین می آورند.
محسن بابایی با بیان اینکه تصورمی کنم دستانی در کار است که عملا نمی خواهند سینمای ایران رشد کند یاد آورشد: من آدمی می شناسم که از گریمورهای قدیمی است که سابقه کارش به فیلم های قبل از انقلاب می رسد ولی الان در وضعیت بسیار بد اقتصادی و سلامتی بسر می برد و به دلیل نداشتن پول حتی نمی تواند خودش را مداوا کند و جالب اینکه هیچ کس هم سراغی از او نمی گیرد تا لااقل حالش را بپرسد. این بنده خدا اگر کله پز بود حالا بازنشسته شده بود. هم بیمه داشت و هم حقوق ثابتی دریافت می کرد. اما چون وارد حوزه سینما شده هیچ کدام از این امتیازها را ندارد.
وی با اشاره به بی حساب و کتاب بودن حوزه سینما اظهار داشت: به عنوان نمونه ، اگر همین امروز آقای جمشید مشایخی که پیشکسوت سینما است و همه مردم او را به خوبی می شناسند اگر به عنوان مسافرکش بخواهد از میدان تجریش، برای میدان راه آهن مسافر سوار کند با توجه به اینکه بقیه رانندگان این خط می دانند این فرد آقای مشایخی است اما باز هم او را به عنوان راننده در خط خودشان نمی پذیرند. ولی چطوری است که همان راننده ها می توانند به راحتی وارد حوزه کارگردانی، تهیه کنندگی و دیگر مشاغل سینما شوند و هیچ کس هم آنان را بیرون نمی کند.
این طراح گریم سینما و تلویزیون گفت: اگر به سابقه برخی از کسانی که امروز وارد سینما شدند توجه کنید می بینید که فلان تهیه کننده ، قبلا ماست بند بوده است! یا شغل دیگری داشته است این ها نشان می دهند که این افراد دغدغه سینما ندارند و فقط به خاطر منفعت طلبی وارد این حوزه شدند.
محسن بابایی افزود : به نظر من مسئولین نظام یک زمانی تصمیم گرفتند که ایران کشوری مثل عراق ، پاکستان و افغانستان نباشد به گونه ای که هر کشوری که دلش خواست به ما حمله کند. به خاطر همین تصمیم ، کشور ما هم اکنون در جایی قرار گرفته که هیچ کشور متجاوزی جرات حمله به ایران را ندارد. لذا همان طوری که استقلال کشور برای دولتمردان ما مهم است باید مسائل فرهنگی کشور هم برای این مدیران مهم باشد. چرا که درحال حاضر فرهنگ کشور با این آشفته بازاری که در عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد در حال نابودی است. سریال های ترکی که از ماهواره ها پخش می شوند آنچنان تیشه به ریشه فرهنگ خانواده های ایرانی می زنند و زنان و مردان ما را منحرف می کند که من واقعا به مدیران فرهنگی کشور هشدار می دهم که به داد فرهنگ کشور برسند. صدمه ای که فرهنگ کشور از سریال های ماهواره ای می خورد کمتر از حمله گروه تروریستی داعش در عراق یا کشورهای دیگر نیست. ما امروز شاهد ورود دشمن تا قلب خانواده های ایرانی هستیم.
طراح گریم سریال « ستایش ۲» اضافه کرد: ما باید از افراد متخصص و متعهد در حوزه سینما استفاده کنیم. کسانی که دغدغه سینما ندارند. بدون شک به سینمای کشور لطمه می زنند حال می خواهند مدیر باشند چه عوامل سینما.
وی با ناخرسندی از دفاتر فیلمسازی که فاقد اتاق تخصصی گریم هستند ادامه داد: در زمان انتخابات ریاست جمهوری وقتی می خواستم یکی از رجال سیاسی را گریم کنم به دلیل اینکه دفاتر سینمایی ما فاقد اتاق تخصصی گریم هستند مجبور شدم سر ایشان را در دستشویی بشُورم. ایشان برگشت و به من گفت : «آقا من شخصیت سیاسی هستم. شما اگر آقای عزت الله انتظامی هم بود سرایشان را هم در اینجا می شستین؟» و من گفتم بله. چون ما جایی برای گریم نداریم. ما مرکز تخصصی گریم نداریم. بنده ۸ سال به دنبال گرفتن مجوز تخصصی گریم دویدم تا جایی را بگیرم تا زمانی که فیلمی قرار است ساخته شود بازیگران فیلم در آن مرکز گریم شوند، عکس بگیرند. جایی که در شانیت سینمای ایران باشد. اما موفق نشدم. هنوز هم بسیاری از گریمورهای ما یک جعبه دستشان می گیرند و در کنار آینه توالت ، شروع به گریم کردن می کنند. این واقعا جای تاسف است. باید کسانی وارد حوزه سینما شوند که هم دلسوز و هم کاری باشند تا ما شاهد چنین نابسامانی هایی نباشیم.
کد خبر: 74266
Share/Save/Bookmark