وقتی ساعد سهیلی ماجرای فیلم را لو می دهد
نگاهی به فیلم سینمایی «رخ دیوانه»؛
وقتی ساعد سهیلی ماجرای فیلم را لو می دهد
بزرگترین ایرادی که می‌توان به « رخ دیوانه»گرفت تغییر صدای ساعد سهیلی است که مخاطب با کمی دقت می‌تواند از‌‌ همان اواسط فیلم تغییر صدای ایجاد شده توسط وی را حدس بزند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸
بعد از چند سال در سینمای ایران شاهد فیلمی بودیم که مخاطبش جلو‌تر از آن نتوانست حرکت کند و صحنه‌های بعدی فیلم را حدس بزند یا حداقل این اتفاق برای فیلم سینمایی «رخ دیوانه» کمتر رخ داد. فیلم سینمایی «رخ دیوانه» توانست در سی و سومین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین جلوه‌های ویژه: وحید قطبی‌زاده، سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: بهمن اردلان برای، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: ابوالحسن داودی، سیمرغ بلورین بهترین فیلم: بیتا منصوری برای تهیه فیلم، بهترین فیلم از نگاه مردم: بیتا منصوری و ابوالحسن داودی، را از آن خود کند. بدین ترتیب فیلم «رخ دیوانه» با ۵ سیمرغ پر افتخار‌ترین فیلم جشنواره سی و سوم شد. در نتیجه اصلاً جای تعجبی نداشت که یکی ازاکران‌های نوروزی دراین دوره به این فیلم اختصاص داده شود.

«رخ دیوانه» ماجرای چند جوان بی‌کار در یک گروه در اینترنت است که با یکدیگر آشنا می‌شوند و این آشنایی سبب می‌شود آن‌ها با هم قرار بگذارند و شوخی‌های مختلفی انجام دهند. اما این شوخی‌ها و تصمیم‌های نابخردانه منجر به بروز اتفاقی می‌شود که....

ساختار و فرم این فیلم سینمایی همچون «ماهی و گربه» فضای جدیدی را در سینمای ما به وجود آورد است که تاکنون شاهد آن نبودیم. در حقیقت ابوالحسن داوودی توانسته یک تریلر خوب و قابل بحث را پیش ببرد. چند نکته در این فیلم بسیار حائز اهمیت است ابتدا باید به فیلم نامه خوب و منسجم آن اشاره کرد که البته شناخت کارگردان از تمام جزییات این فیلم نامه و همچنین درگیر بودن با موضوع آن در طی چند سال گذشته باعث شد تا اشراف کاملی به آنچه که قرار است از آن به تصویر بکشد داشته باشد. محمد رضا گوهری فیلم نامه نویس که در این بخش یکی از کاندیدهای دریافت سیمرغ درجشنوره فیلم فجر بود با نوشتن چنین اثری توانسته فضای جدید و غیر تکراری را وارد سینمای این روز‌‌هایمان کند سینمایی که تقریباً ساختار فیلم نامه هایش شبیه به هم و تکراری شده است و دائماً شاهد آثاری هستیم که می‌خواهند یک مستند اجتماعی را به تصویر بکشند باید چنین فضاهای متفاوتی را جدی گرفت و در موردشان صحبت کرد تا رِخوت از فیلم نامه‌های ما رخت بر بندد البته که مدیران و نوع سلیقه و نگاه آن‌ها در این رِخوت بی‌تاثیر نیست.

یکی دیگر از بخش‌هایی که در کیفیت فیلم تاثیر مستقیم داشته است تدوین است. بهرام دهقانی هم یکی دیگر افرادی بود که برای دریافت سیمرغ نامزد شده بود. نوع ساختار و فرم فیلم به گونه‌ای بود که تدوین می‌توانست ضربه بدی را به تمام اثر بزند که دهقانی با تسلط بر صحنه و همچنین ریتم فیلم و غافلگیری‌هایی که در فیلم نامه تصویر شده بود توانست پلان‌ها را به درستی کنار هم بچیند وی با درک تریلر بودن چنین فیلمی به درستی از اسلوموشن‌ها استفاده کرده بود.

در بخش کارگردانی به خوبی واضح است که ابوالحسن داوودی می‌داند که قرار است برای فیلم نامه چه اتفاقی بیافتد. اما بیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که وی در ارتباط با انتخاب بازیگرانش ریسک بزرگی را انجام داد البته تمام بازیگران در راستای فیلم حرکت کردند در ابتدای فیلم با دیدن این اسامی و کنار هم قرار گرفتن آن‌ها گمان نمی‌کردیم بتوانند تا آخرین لحظات تماشاگر را به دنبال خود بکشانند اما آنقدر همه ابزار‌ها در فیلم به درستی و به اندازه در جای خود قرار گرفته بودند که مخاطب تا آخرین لحظه با بازیگران این فیلم همراه شد.

صابر ابر کمی همانند گذشته بود و تفاوت آنچنانی را در بازی وی شاهد نبودیم امیر جدیدی که تقریباً کاراکتر اصلی و روایت کننده فیلم بود بر خلاف انتظارات به خوبی کارش را انجام داد و توانست مخاطب را با خود همراه کند او بازی یک دست و کنترل شده‌ای را نمایش داد. ساعد سهیلی نیز بازی خوبی ارائه داد بزرگترین ایرادی که می‌توان به فیلم گرفت تغییر صدای ساعد سهیلی است که مخاطب با کمی دقت می‌تواند از‌‌ همان اواسط فیلم تغییر صدای ایجاد شده توسط وی را حدس بزند. متوجه شود که این صدای سهیلی است در چنین شرایطی جذابیت فیلم برای مخاطب کمرنگ می‌شود.

«رخ دیوانه» خرده داستان‌ها و یکی دو تایی شخصیت اضافه دارد که هیچ نقش مشخصی در فیلم ندارند و اگر حذف شوند وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود. از جمله این موارد می‌توان به داستان ماندانا و مادرش و همچنین شکوفه اشاره کرد. متاسفانه بیژن امکانیان حضور تاثیر گذاری در فیلم ندارد و یکی از سوال های منتقدین چرایی استفاده از امکانیان در چنین نقشی بود که خیلی به جواب قانع کننده ای نرسیدند.
کد خبر: 80098
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۱
سعید : 
سلام
چرا اسم نویسنده این مطلب و مطالب دیگه رو قید نمی کنید؟!!!
۱۳۹۴-۰۱-۱۷ ۱۰:۴۰:۳۲