مراقب باشیم «نهنگ آبی» بزرگ نشود
پدر حادثه‌نویسی مطبوعات
مراقب باشیم «نهنگ آبی» بزرگ نشود
نحوه‌ی پرداختن به اخبار «خودکشی» در رسانه‌ها، از جمله موضوعاتی است که همواره بحث و اظهارنظرهای زیادی را متوجه خود کرده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۳
به گزارش هنرنیوز ، نحوه‌ی پرداختن به اخبار «خودکشی» در رسانه‌ها، از جمله موضوعاتی است که همواره بحث و اظهارنظرهای زیادی را متوجه خود کرده است. اغلب کارشناسان بر این باورند که میزان و نحوه انتشار این اخبار، روی فراگیری پدیده‌ای به نام خودکشی موثر است و رسانه‌ها می‌توانند با همراه کردن چنین خبرهایی با نظرات کارشناسی، در پیشگیری از خودکشی نقش بسزایی داشته باشند.

مدتی است که نوع انعکاس اخبار مربوط به چالش «نهنگ آبی» در رسانه‌ها و به ویژه در صداوسیما با انتقادهایی همراه شده است. این انتقادات از زمانی که صداوسیما خودکشی دو دختر نوجوان در شهر اصفهان را به این چالش مرتبط دانست، شدت گرفت و این پرسش را پررنگ‌ کرد که آیا پرداختن به چنین خبرهایی در رسانه‌ها به انگیزه جذب مخاطب بیشتر و بدون همراه کردن نگاه‌های کارشناسی درست است و اصولا انعکاس چنین اخباری بیشتر باعث ترویج می‌شود یا پیشگیری از وقوع آنها؟

پدر حادثه‌نویسی مطبوعات ایران در این زمینه معتقد است که «انعکاس اخبار حوادث در رسانه‌ها لازم است و حتماً باید اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد؛ اما این اطلاع‌رسانی‌ باید کارشناسی‌شده صورت بگیرد تا برای جامعه بدآموزی نداشته باشد.»

محمد بلوری، روزنامه‌نگار پیشکسوت در گفت‌وگویی با ایسنا درباره نحوه انعکاس اخبار مربوط به چالش «نهنگ آبی» در رسانه‌ها، اظهار کرد: به طور کلی این موضوعات باید در رسانه‌ها اعلام شود. زیرا نمی‌شود این موضوعات کتمان یا به قول معروف زیر فرش پنهان کرد. بنابراین آنچه اهمیت دارد نحوه انعکاس این اخبار است. شیوه بیان این دست موضوعات در رسانه‌ها باید کارشناسی‌شده و صرفاً جنبه اطلاع‌رسانی نداشته باشد.

او ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که امروز میان نوجوانان و خانواده‌ها گسستگی به وجود آمده است و به نوعی نوجوانان دچار یأس و ناامیدی شده‌اند و به راحتی به این چالش‌ها متصل می‌شوند. البته این فقط شامل چالش «نهنگ آبی» نمی‌شود. ما پیشتر نیز خودکشی‌های زیادی در همه سنین داشته و هنوز هم داریم و این موضوع حتی در روستاهای ما هم شایع است. بنابراین اطلاع‌رسانی و اعلام خبر کافی نیست و باید دلایل اصلی گرایش به خودکشی در اخبار حوادث ریشه‌یابی شود. به عنوان مثال در همین مساله چالش «نهنگ آبی» کارشناسان امور تربیتی باید مشکلات جونان را بررسی و آنها را از یأس و ناامیدی و سرگشتی دور کنند تا دیگر به این چالش‌ها رو نیاورند.

بلوری با بیان اینکه «انعکاس اخبار حوادث در رسانه‌ها نباید بدآموزی داشته باشد»، خاطرنشان کرد: نباید انعکاس اخبار مربوط به چالش «نهنگ آبی» به گونه‌ای باشد که به نوجوانان یاد بدهد چطور به این چالش‌ها بپیوندند یا اصلاً اصول و قوانین آنها چگونه است. نباید اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها جنبه بدآموزی داشته باشد و به طور کلی در وسایل ارتباط جمعی نباید آموزش‌های نادرست به مخاطبان داده شود. این مرز میان اطلاع‌رسانی و بدآموزی در اخبار حوادث باریک و حساس است که باید آن را رعایت کرد.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت در پایان اظهار کرد: در حال حاضر خودم روی این موضوع کار می‌کنم و می‌خواهم مطلبی بنویسم. اما با این مشکل مواجه هستیم که متاسفانه مسؤولان ما راهنمایی نمی‌کنند و مستقیم به سوالات روزنامه‌نگاران پاسخ نمی‌دهند. الان رسانه‌ها دچار سرگشتی شده‌اند که باید از چه کسانی جواب درست بگیرند.
کد خبر: 95498
Share/Save/Bookmark