برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فیلم «سبز» معرفی شدند
در فرهنگسرای آسمان
برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فیلم «سبز» معرفی شدند
اختامیه جشنواره بین المللی فیلم سبز با حضور مجمد جواد ظریف ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، استاد فرشچیان و جمعی از هنرمندان کشورمان در فرهنگسرای آسمان برگزار گردید.
 
تاريخ : دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۴
به گزارش هنرنیوز ،جمعه شب 31 اردیبهشت ماه ، اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم سبز در حالی به کار خود پایان داد که حضور محمد جواد ظریف در یک جشنواره سینمایی مسبوق به سابقه نبود. او در این مراسم گفت: ایران و اسلام از آغاز به برابری انسان‌ها و رعایت حقوق طبیعت استوار بوده و پیش از اینکه دیگران به فکر حفظ طبیعت بیفتند، آسیب به طبیعت را جنایت علیه بشریت می دانستند.

ظریف بعد از اشاره به فعالیت‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، به استاد فرشچیان اشاره کرد و گفت: استاد محمود فرشچیان کسی است که سال‌هاست آثارش را به عنوان هدیه به مسئولان برتر جهانی هدیه می‌کنند و از این طریق به هوش، هنر و انسان‌دوستی ایرانی افتخار می‌کنم.

وزیر امور خارجه‌ با بیان اینکه ما نماینده‌ی فرهنگی هستیم که در بعد ایرانی و اسلامی مخالف خشونت علیه انسان و طبیعت است، افزود: ما باید بتوانیم با آثار و ساخته‌های هنری خود این فرهنگ غنی را به دور از دروغ‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی که در جهان و منطقه علیه ما شکل گرفته، به جهانیان معرفی کنیم. هنر ایرانی نه تنها آرامش‌بخش روح ماست بلکه معرف فرهنگ بالا و برتری است که این مردم از آن متأثرند.

ظریف با بیان اینکه مظاهر خشونت و تندروی هیچ‌ جایی در فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد، اظهار کرد: ایران و اسلام ما از آغاز به برابری انسان‌ها و رعایت حقوق همه و حقوق طبیعت استوار بوده و پیش از اینکه دیگران به فکر حفظ طبیعت بیفتند، آسیب به طبیعت را جنایت علیه بشریت محسوب می‌کرده است. امروز ما نیاز داریم این واقعیت را درک کنیم که زمین هر روز گرم‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: امروز همه در یک کشتی نشسته‌ایم یا با هم به ساحل نجات می‌رسیم یا همه در آلودگی محیط زیست و در خشونت علیه هم‌نوعان غرق می‌شویم و کسی را فرار از این نیست.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان با بیان اینکه "باید بپذیریم که در این کره خاکی آینده‌ی همه ما به هم پیوسته است"، گفت: تخریب محیط زیست خطری همگانی است و حمایت از محیط زیست هم نیازمند همکاری همگانی ماست. من دست همه هنرمندانی را که در ساختن این آینده و معرفی این نیاز مشترک بشری به دنیا، تلاش می‌کنند، می‌فشارم و از همه‌ی آن‌ها تشکر می‌کنم.

در ادامه ، جوایز بخش های مختلف جشنواره اهدا گردید.

برگزیدگان بخش گرافیک جشنواره فیلم سبز:
نفر اول: فاطمه طامهری برای اثر آب برای همه از یزد
نفر دوم: محمد افشار نام اثر دیدار تو، دل ما (آلودگی هوا) از اصفهان
نفر سوم: الناز لطیف نام اثر آب زندگی است از یزد

تقدیری های این بخش عبارتند از: مریم خالقی یزدی / آیا میتواند به طبیعت بازگردد؟ محمد علی خلجی / بحران طبیعت، کشتار طبیعت با زباله (تهران) ایمان یزدان پژوه /تشنگی (سمنان)

برگزیدگان بخش عکس جشنواره فیلم سبز:
نفر اول: علیرضا مسلم زاده عنوان اثر صبا از مازندران
نفر دوم: روزبه فکوری از استان خوزستان
نفر سوم: اصغر بشارتی نام اثر تلاش از استان هرمزگان

هنرمندان تقدیری در این بخش عبارتند از: محمد علی میرزایی / کشتار در باغ امیر شکرگزار ناوی / عطش حمیدرضا بازرگانی / بزرگ مرد کوچک آذین حقیقی / دریاچه ارومیه حسن غفاری / بدون عنوان

برگزیدگان بخش مفهومی جشنواره سبز :
نفر اول: وحید امین عنوان اثر بهار وسپا از تهران
نفر دوم: آران ابراهیمی عنوان اثر بضاعت دست رفته از تهران
نفر سوم: گلناز لواسانی عنوان اثر سهم من از آسمان از تهران

هنرمندان مورد تقدیر این بخش نیز عبارتند از: اعظم طباطبایی / خاطرات یک درخت (اصفهان) افسانه مدیر امانی (تهران)

برگزیدگان بخش کاریکاتور جشنواره سبز:
نفر اول: احسان گنجی نام اثر سرراهی از کهکیلویه و بویراحمد
نفر دوم: طیبه خلیلی مهر نام اثر کمبود آب از کرمانشاه
نفر سوم: محمد علی خلجی نام اثر بحران آب از تهران

تقدیری های این بخش عبارتند از: محمود آزادنیا / ویرانی (خراسان رضوی) محبوبه پاکدل / بدون عنوان (خراسان رضوی) مجتبی حیدر پناه / محیط زیست (فارس)

برگزیدگان بخش نقاشی جشنواره فیلم سبز:
نفر اول: هدیه جوانی جم از تهران
نفر دوم: موهبت خدایی نام اثر آیا من انسانم؟ از تهران
نفر سوم: آزاده برف رو نام اثر انتظار از تهران

تقدیری های این بخش عبارتند از: یاسمینا مقصودی / دستان مهربان فرناز یاوریانفر / سرود بهار زینب مهربانی / آفرینش زهرا فربد / بدون عنوان مهسا مشایخی / رویای کودکی رخشا خوش طینت / رقص در باد صبا مریم اعتمادی / جدال طراوت و خشکی تهران

هنرمندان برتر بخش مجسمه جشنواره فیلم سبز:
نفر اول: الهام فلاحی از تهران
نفر دوم: نازک پورسلطانی نام اثر بازگشت به طبیعت از تهران
نفر سوم: رامین جمشیدی از تهران محیط زیست انسانی را فراموش نکنیم.

برگزیدگان بخش پویانمایی:
غزال زرین و دیپلم افتخار به همراه مبلغ ۴۰ میلیون ریال برای بهترین کارگردانی به فیلم «ناگهان باد بر می خیزد» برای ادریس سامانی
غزال زرین و دیپلم افتخار به همراه مبلغ ۵۰ میلیون ریال برای بهترین فیلم پویانمایی به مهدی آقاجانی برای فیلم «اینسان»

برگزیدگان بخش مستند کوتاه :
با تقدیر از کارگردانی فیلم نوروز در نئور به کارگردانی عبدالله عزیزی، غزال زرین و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی و مبلغ ۵۰ میلیون ریال را به محمد علی رخشانی برای کارگردانی فیلم مستند کوتاه «موکان»

برترین آثار مستند بلند:
هیات داوران با تقدیر از فیلم زمستان، عشق و سایر قوانین به تهیه کنندگی یاسر خیر، غزال زرین، دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰ میلیون ریال را به فیلم «اوسیا» به تهیه کنندگی علیرضا دهقان اهدا کرد.

بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند:
هیات داوران ضمن تقدیر از کارگردانی فیلم ایران جنوب غربی، غزال زرین، دیپلم افتخار و مبلغ ۷۰ میلیون ریال را به کمیل سوهانی برای کارگردانی فیلم «مادر کشی» اهدا کرد.

بهترین فیلم مستند بلند:
هیات داوران غزال زرین، دیپلم افتخار و مبلغ ۸۰ میلیون ریال را به فیلم «در پناه بلوط» به تهیه کنندگی مهدی نورمحمدی اهدا کرد

بهترین پژوهش مستند بلند و کوتاه :
هیات داوران دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰ میلیون ریال جایزه بهترین پژوهش را به فیلم «غبار سرخ» به پژمان مظاهری پور اهدا کرد

برترین دستاورد فنی مستند بلند و کوتاه:
هیات داوران دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰ میلیون ریال را برای تصویربرداری «زندگی در خور موسی» به حجت و عبدالخالق طاهری اهدا کرد.
 
بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی فیلم بلند داستانی :
هیات داوران پنجمین جشنواره فیلم سبز ایران از میان فیلم های بلند سینمایی هیچ فیلمی را به عنوان بهترین فیلم بلند داستانی شایسته تقدیر نمی داند.
غزال زرین، دیپلم افتخار و مبلغ ۷۰ میلیون ریال برای بهترین کارگردانی فیلم داستانی بلند به مجید اسماعیلی پارسا برای فیلم «گمیچی» اهدا گردید.
اسماعیل کهرم، عزیزالله حاجی مشهدی، شهاب الدین عادل، مرضیه برومند، محسن امیر یوسفی، وحید نصیریان و آیدا پناهنده آثار بخش ملی جشنواره را داوری کردند.

معرفی برگزیدگان بخش بین الملل جشنواره فیلم سبز

هیات داوران بخش بین‌الملل متشکل از نیکولای نیمان از کشور آلمان، آنتونین حداد از کشور فرانسه، ترزا کامو گوئِرِرو از کشور مکزیک، احمد ضابطی جهرمی از کشور ایران و علیرضا شجاع‌نوری از کشور ایران برگزیدگان این بخش را معرفی کردند. به‌دلیل آنکه در بخش مسابقه بین‌الملل، فیلم بلند داستانی به تعداد کافی به دفتر جشنواره ارسال نشده بود، بنابراین فیلمی در این بخش انتخاب نشد و در بخش فیلم بلند داستانی مسابقه بین‌الملل، فیلمی به نمایش در نیامد.

بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم "کوزمک" از کشور ایران، به تهیه‌کنندگی مشترک جعفر شکوری، علیرضا سلمان‌پور و یونس طراحی بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی به فیلم "کوزمک" از کشور ایران، به کارگردانی مشترک علیرضا سلمان‌پور و یونس طراحی تعلق گرفت.

بهترین فیلم بلند مستند به فیلم مادر کُشی از کشور ایران، به تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا
بهترین کارگردانی فیلم بلند مستند به فیلم زندگی در خور موسی از کشور ایران، به کارگردانی حجت طراحی

بهترین فیلم کوتاه مستند به فیلم "Orchard Keepers" از کشور مصر، به تهیه‌کنندگی مشترک بِریونیدون و خانم ژولیِن اِشمید
بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند به فیلم اوسیا از کشور ایران، به کارگردانی علیرضا دهقان

جایزه هیات داوران برای بهترین پژوهش به فیلم "COWSPIRACY: The Sustainability Secret" از کشور آمریکا، با پژوهش مشترک کیپآندرسنوآقای کیگانکوهن

بهترین فیلم پویانمایی به فیلم ناگهان باد برمی‌خیزد از کشور ایران، به تهیه‌کنندگی ادریس سامانی

همچنین یک غزال زرین به تهیه‌کننده دیگر فیلم از صدا و سیمای مرکز مهاباد
بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی به فیلم "Espero? (Hope?)" از کشور انگلستان، به کارگردانی سیمونه جیامپائولو
دیپلم افتخار و ۳۰۰۰ دلار به‌عنوان انتخاب ویژه هیات داوران از نظر بهترین دستاورد (فیلم پویانمایی) به فیلم "کشاورز و روبات"از کشور ایران، به کارگردانی عبدالله علی مراد

جایزه ویژه هیات داوران به فیلم "OMEVA - Water"تولید مشترک کشورهای آلمان و نامیبیا، به کارگردانی مشترک سارا ساندرینگ و اوشوشِنی هیوِلوآ







کد خبر: 91618
Share/Save/Bookmark