داعش را به دا «عشق» تبدیل کنیم
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه‌ای اجرای پرفورمنس تناهنگ_دوئت بدن و پیانو؛
داعش را به دا «عشق» تبدیل کنیم
نشست رسانه‌ای اجرای پرفورمنس تناهنگ_دوئت بدن و پیانو با حضور یاسر خاسب و هانیبال یوسف در سالن کنفرانس تئا‌تر شهر برگزار شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۰
هانیبال یوسف در ابتدای این نشست رسانهه ای گفت: قبلاً با یک فرد نقاش یک کار را به صورت پرفورمنس اجرا کرده بودیم و لذت بسیار زیادی هم بردیم به همین دلیل علاقه‌مند بودم که یک بار دیگر اجرایی این چنینی داشته باشم و این بار با یاسر خاسب که در نمایش‌هایی که با بدن صورت می‌گیرد فرد بسیار توانمندی است آشنا شدم با توجه به موضوعات روز که وجود دارد مانند بحث گروهک تروریستی داعش علاقه‌مند شدیم در این رابطه کار پرفورمنسی را انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: تجربه شیرینی که داشتم انگیزه‌ای ایجاد کرد که علاقه‌مند شوم با سایر هنر‌ها هم اجرایی این چنینی داشته باشم. البته باید این نکته را ذکر کنم که قرار بود ابتدا برای بیماریهای خاص این کار را اجرا کنیم که با توجه به شرایط و موضوعات روز تصمیم گرفته شد در مقابل رفتار نامعقول گروهک داعش این کار را انجام دهیم. با دیدن این رفتار‌ها قلب ما به درد آمد و تصمیم گرفتیم که کاری انجام دهیم به نظرم هیچ فردی که وجدان در دل داشته باشد نمی‌تواند در مقابل این گروهک ساکت بنشیند. هنرمند هم با ابزارش می‌تواند اعتراض خود را نشان دهد.

یوسف با اشاره به نوع موسیقی که قرار است به کار گیرد گفت: موسیقی که در نظر دارم در این اجرا به کار ببرم ابتدا با فولکولور شروع می‌شود و نمی‌دانم واقعاً در مرحله بعد چه اتفاقی قرار است بیافتد. احتمالاً زمان اجرای این برنامه هم یک ساعت باشد (یاسر خاسب در این لحظه اشاره کرد و گفت: که من فکر می‌کنم زمان بسیار زیادی است چون برای من کار سنگینی خواهد بود و انرژی زیادی را می‌طلبد کار‌های ما دقیقه‌ای است و دقیقه ها که به ساعت نزدیک می شود برای ما دیوانه کننده‌ای خواهد بود)

این هنرمند این چنین ادامه داد: مدت زیادی بود که شخصاً به دنبال رهایی بودم که بتوانم در مقابل تماشاگران نفس به نفس با آن‌ها اجرایی داشته باشم آن هم به صورت بداهه در این نوع اجرا‌ها هر چیزی می‌تواند جزو کار شود مثلاً صدای آمبولانس و همهمه مردم و هر آن چیزی که مخاطب به ما می‌گوید. در اجرای قبلی که به این صورت بود فردی به من که در حال نواختن موسیقی بودم گفت: می‌توانی بندری بزنی؟ این اصلاً جای ناراحتی ندارد بلکه این نوع اتفاقات در فضای باز جزوی از کار ما هستند.

یاسر خاسب در ادامه گفت: آخرین اجرایی که در تالار حافظ داشتم با هانیبال یوسف آشنا شدم برای من از این نوع آشنایی‌ها که با افراد از شاخه‌های دیگر هنر آشنا شوم و همکاری پیدا کنم به واسطه کارم بسیار پیش اتفاق افتاده در کشور‌هایی مانند هلند و برزیل تجربه‌ای این چنینی داشته ام که کار‌های مشترک و بداهه‌ای را انجام داده‌ایم. کاری که بنده انجام می‌دهم انرژی بسیار زیادی را می‌طلبد و دارای حرکات فراوانی خواهد بود بار‌ها به هانیبال یوسف گفته‌ام که مواظب خودت باش  نوع کار من به گونه ای است که حرکات بسیار زیادی وجود دارد.

خاسب این چنین ادامه داد: اجرای همچین کاری برای همه جذاب است حتی خود ما چرا که نمی‌دانیم قرار است در آن روز چه اتفاقی بیافتد به نوعی خود ما تماشاچی کار خودمان هستیم. کار من با تمام لطافتش به دلیل حرکات زیادی که دارد در درونش خشونتی دارد که با نوع سازی که در این کار همراه من است در تناقض است. به نوعی لبه تیغ راه می‌رویم کاری سخت، طاقت فرسا و جذاب که خودمان هم نمی‌دانیم قرار است چه پیش بیاید.

وی در ارتباط با پرسشی که درباره نحوه مجوز گرفتن این کار بود گفت: در ایران مسیر روشنی وجود دارد تا شما بتوانید اجرایی داشته باشید البته در فرانسه یا بسیاری از کشور‌ها این نوع اجرا‌ها بدیهی است و هنرمندان زیادی را در خیابان می‌بینید که در حال اجرای همچین نمایش‌هایی هستند. دوستان با توجه به سابقه فعالیت گروه و کارهایی که انجام دادند اعتماد کردند و فرصت اجرای این نمایش را به ما دادند.

مدیر حمایت انجمن بانوان آشوری گفت: از آنجایی که این انجمن بیشتر کارهای فرهنگی انجام می‌دهد بنا داشتیم که وارد این کار شویم و از طرفی هم که هانیبال یوسف خودش یک آشوری است برای ما توفیق حاصل شد با وی آشنا شویم و علاقه‌مند باشیم اسپانسر این کار را بر عهده بگیریم. هدف ما ابتدا این است که باید کار هنری انجام دهیم‌‌ همان چیزی که وظیفه این انجمن است و در مرحله بعد انزجار خود را از این آدم کشی‌ها نشان دهیم. هیچ انسانی با وجدان بیدار نمی‌تواند نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت باشد.

هانیبال یوسف در پاسخ به پرسش خبرنگار تئا‌تر هنرنیوز مبنی بر اینکه با توجه به بداهه بودن این اجرا آیا با هم صحبت‌هایی را انجام داده‌اید تا به یک ذهنیت مشترک در هنگام کار برسید و مخاطب هم به یک مفهوم از کار شما دست پیدا کند گفت: به هیچ عنوان حرفی با هم نزدیم چرا که این حرف زدن در اجرای بداه همانند تقلب کردن است بلکه برای هم موضوع کوچکی را مشخص کردیم مثلاً اینکه داعش را تبدیل به عشق کنیم موضوعاتی مانند تولد به جای مرگ در همین اندزه، در غیر این صورت با هم حرفی نزده‌ایم.

(هانیبال یوسف قرار است در فضای باز به صورت بداهه پیانو بنوازد و یاسر خاسب هم که تخصصش در اجرای حرکاتی است که به بدن مربوط می‌شود در این اجرا به صورت بداهه با آهنگ وارد کار شود. نکته قابل توجه این پرفورمنس بداهه بودن صد درصد آن است یعنی قبلاً هیچ تمرینی صورت نگرفته است.)

این پرفورمنس قرار است در روز جمعه ۳۰ شهریور ساعت ۱۷ در فضای باز تئا‌تر شهر اجرا شود.
کد خبر: 74888
Share/Save/Bookmark