دولت تدبیر و امید برای فرهنگ فکری کند، رهبر حکم جهادی داده است
کوروش زارعی در گفتگو با هنرنیوز؛
دولت تدبیر و امید برای فرهنگ فکری کند، رهبر حکم جهادی داده است
کوروش زارعی گفت: خواهش و تقاضای بنده از دولت تدبیر و امید این است که برای فرهنگ فکری کنند چرا که در تئا‌تر اتفاقات خوبی نمی‌افتد نمایش‌هایی را می‌بینیم که به دلیل ضعف اقتصادی رو به ابتذال حرکت کرده می‌کنند آ هم در شرایطی که مقام معظم رهبری در ناگذاری سال جدید حکم جهادی در زمینه فرهنگ داده‌اند.
 
تاريخ : شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۹

کوروش زراعی در پاسخ به پرسش خبرنگار تئا‌تر هنرنیوز در ارتباط با اوضاع کنونی تئا‌تر در راستای انتقاد‌هایی که اهالی این حوزه به شرایط موجود دارند، گفت: متاسفانه گروه‌های زیادی در تئا‌تر از ابتدای سال تا به امروز اجرا داشته‌اند که هزینه‌‌هایشان را دریافت نکرده‌اند. مدت کوتاهی است که از تئا‌تر و اجرا دور بوده‌ام اما می‌دانم که تئا‌تر همچنان از حمایت‌های دولت هیچ بهره‌ای نمی‌برد.
 
او تصریح کرد: این روند باعث شده که ناخودآگاه تئاتر‌های ما برای در آمد زایی به سمت ابتذال برود و وارد فضایی شده‌ایم که برای هنرمندان تئا‌تر خوشایند نیست.

وی ادامه داد:گروه‌ها برای اینکه بتوانند هزینه‌هایی را که انجام داده اند، برگردانند و ضرر کمتری را متحمل شوند به سمت اجرای نمایش‌هایی رفته‌اند که دور از شأن تئا‌تر است. این اتفاق خوبی نیست اهالی فرهنگ و هنر باید فکری به حال این اوضاع کنند. شاهد اجرا‌هایی هستیم که بسیار ضعیف هستند البته قبول دارم که در میان آن‌ها می‌توانیم نمایش‌های خوبی را شاهد باشیم اما با یک نگاه کلی متوجه می‌شویم خیلی اتفاق خوبی نمی‌افتد. 

زارعی اظهار کارگردان‌ها برای اینکه بتوانند هزینه‌ها و دستمزد‌های بازیگران و سایر عواملشان را پرداخت کنند باید به فکر گیشه باشند در حقیقت نباید گروه‌های نمایشی را در ابتدا مقصر دانست.

بازیگر مجموعه «یوسف پیامبر» تأکید کرد: من از دولت تدبیر و امید خواهش می‌کنم به امر فرهنگ بیشتر از این بپردازد مخصوصاً در حوزه تئا‌تر. همانطور که مقام معظم رهبری در امر رسیدگی به فرهنگ تاکید داشته‌اند و از نامگذاری سالی که در نیمه راه آن هستیم به خوبی می‌توان دریافت باید گام‌های جهادی و محکمی در این مسیر برداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ضربه اصلی به فرهنگ را اقتصاد ترک خورده جامعه امروزی زده است، گفت: به نظرم مشکل اصلی ما در کشورمان در مرحله اول اقتصاد نیست بلکه فرهنگ این سرزمین و مردم است که مورد تهاجم قرار گرفته اگر در مسئله اقتصادی مردم دقت کنیم در میابیم که اوضاع آنقدر‌ها هم وخیم نیست بلکه توقع‌ها بالا رفته است.‌ای کاش توقعمان در زمینه‌های فرهنگی نیز به سرعت بالا می‌رفت و‌ ای کاش همه ما دغدغه فرهنگ را آنطور که شایسته است داشتیم.

او در ادامه تصریح کرد: اگر در جامعه دچار حفره‌های عمیق فرهنگی شویم به این راحتی‌ها نمی‌توانیم آن را پر کنیم . فرهنگ اقتصاد نیست که برای بهبود حالش با دادن یک سبد کالا گامی مثبت برداریم. به نظرم مجلس شورای اسلامی باید وارد عمل شود و به حال این فرهنگ ضربه خورده فکری کند با این روند آینده خوشایندی را نمی‌بینم.

بازیگر نمایش «مسافران کوفه» با اشاره به اینکه اولین عنصر لطمه خورده در جامعه خانواده است، اذعان داشت: آیا واقعاً نمی‌توان دید که خانواده‌ها اولین مجموعه‌هایی در جامعه هستند که در صورت ناهنجاری‌هایی که در فرهنگ به وجود می‌‌آید لطمه می‌خورند؟! «نباید چشم و گوش‌های خود را ببنیدیم و بگوییم: «بی خیال! » متاسفانه آنقدر که در کشورمان درگیر بحث‌ها و جدل‌های سیاسی حزبی هستیم که به مقوله فرهنگ توجهی نمی‌کنیم. باید دریابیم که رهبری در این حوزه احساس خطر کرده‌اند و بار‌ها تذکر داده‌اند که هوشیار باشیم. زمانی که ایشان می‌گویند «مدیریت جهادی» باید بدانیم که در این بخش حکم جنگ داده شده است و مسئولین فرهنگی باید در خط مقدم این جبهه بجنگند. متاسفانه مسولین ما در بخش‌هایی گوششان بدهکار نیست.

وی در ادامه گفت: تهاجم فرهنگی را نباید ساده گرفت. اگر نگاهی به جامعه، عقاید و رفتار‌ها و حتی پوشش‌ها بیاندازیم متوجه خواهیم شد که دشمن تا چه اندازه‌ای در میان فرهنگ ما رسوخ پیدا کرده است. هرچه فاصله ما با فرهنگمان بیشتر شود آن‌ها به خواسته‌‌هایشان نزدیک‌تر خواهند شد. نوجوانان و جوانان ما در زمانی که شخصیتشان شکل می‌گیرد باید برایشان برنامه ریزی کرد.

کد خبر: 75562
Share/Save/Bookmark