اماکن 5 ساعت سینمای جشنواره فیلم کوتاه تهران را پلمب کرده بود!
جواد مزدآبادی در گفتگو با هنرنیوز:
اماکن 5 ساعت سینمای جشنواره فیلم کوتاه تهران را پلمب کرده بود!
یک کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران حتی معتبرتر از جشنواره فیلم فجر است گفت: متاسفانه امسال این جشنواره کم و کاستی های زیادی داشت و هنگامی که جشنواره آغاز بکار کرد. اماکن حدود 5 ساعت سینمای نمایش دهنده فیلم ها را به خاطر اینکه مجوز برخی از فیلم ها را در اختیار نداشت پلمب کرده بود!
 
تاريخ : دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۵
جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون که در دوره های پیشین جشنواره انجمن سینمای جوان، عضو هیات انتخاب و داور جشنواره بوده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد «جشنواره فیلم کوتاه تهران» افزود: بدون اغراق جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از معتبرترین جشنواره های ایران است به گونه ای که حتی می توان آن را معتبرتر از جشنواره فیلم فجر دانست و دلیلش هم این است که هم از سابقه بسیار طولانی برخوردار است و هم اینکه مرکزی به «نام انجمن سینمای جوانان» با تاسیس دفاتر گوناگون و آموزش در سطح کلان ، تعداد بسیار زیادی از جوانان علاقه مندان به فیلمسازی را جذب کرده است که همین فیلمسازان در آینده نزدیک می توانند نبض سینمای حرفه ای کشور را در دست بگیرند.
وی اضافه کرد: معتقدم انجمن سینمای جوان به نوعی آموزش و پرورش سینماگران جوان محسوب می شود و به همین علت از اهمیت زیادی برخوردار است لذا می توان جشنواره فیلم کوتاه تهران را از دو جنبه مورد بررسی قرار داد اول از نظر عملکرد یکساله خود انجمن سینمای جوان؛ می توان دید که این انجمن چه عملکردی داشته است و آیا فیلم های امسال نسبت به سالهای قبل از درجه کمی و کیفی بالاتری برخوردار بوده یا خیر؟ و نکته دوم اینکه فیلمسازان حاضر در این جشنواره می توانند توانمندی خودشان را با دیگر فیلمسازان دنیا بسنجند و رقابت سالمی را در این عرصه با همدیگر داشته باشند.
کارگردان فیلم سینمایی « طاوسهای بی پَر» ادامه داد: اگر چه امسال هم این جشنواره مثل سالهای گذشته برگزار شد ولی متاسفانه نقاط ضعف فراوانی داشت. شاید دلیل عمده این ضعف به خاطر تغییر مدیریت سینمایی باشد.سالهای گذشته خانم زرگر به عنوان مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوان با سابقه ۱۶ ساله، جشنواره را به خوبی مدیریت می کرد حتی ایشان تمام جشنواره های منطقه ای سینمای جوان را با کیفیت خوبی مدیریت می کرد اما با تغییر مدیریت ، ایشان برکنار شدند و امسال این جشنواره کم و کاستی های زیادی داشت. متاسفانه هنگامی که جشنواره آغاز بکار کرد از سوی اماکن حدود ۵ ساعت ، سینمای نمایش دهنده فیلم های جشنواره به دلیل اینکه مجوز نمایش برخی از فیلم ها را در اختیار نداشت پلمب شده بود! ضمن اینکه برنامه نمایش فیلم های جشنواره که معمولا هر ساله خیلی منظم بود امسال دچار ضعف های زیادی بود به عنوان مثال اشتباه به هنگام پخش فیلم بسیار زیاد بود و فیلمی که قرار بود طبق برنامه نمایش داده شود جای خودش را به فیلم دیگری داده بود یا برنامه نمایش فیلم ها در بخش لاتین، مملو از غلط های املایی بود.
وی پخش چند فیلم کوتاه که سال گذشته به دلیل داشتن ممیزی نتوانسته بودند به جشنواره راه پیدا کنند اما امسال بدون رفع ممیزی ها وارد جشنواره شده بودند را از دیگر مشکلات این جشنواره ذکر کرد.
مزدآبادی با بیان اینکه شیوه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران به شدت از سطح کیفی پایینی برخوردار بود.اظهار داشت: امیدواریم که سطح کیفی جشنواره در سال آینده بهتر از امسال باشد و دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.چرا که این جشنواره یکی از جشنواره های کاملا شناخته شده در سطح دنیا است به گونه ای که بسیاری از فیلمسازان در خارج از کشور تلاش می کنند تا فیلم هایشان را به این جشنواره برسانند.
این کارگردان سینمای ایران خاطر نشان کرد: در سطح دنیا فیلمسازان حرفه ای زیادی وجود دارند که تمرکز کاری آنان فقط تولید فیلم های کوتاه است و این حوزه از فیلم سازی را به صورت حرفه ای دنبال می کنند.اما در ایران به اینگونه نیست و این بخش از فیلمسازی آماتوری محسوب می شود و اگر فیلمسازان خوبی هم در این حوزه داریم این فیلمسازان نمی توانند کسب درآمدی از این راه داشته باشند. درحالی که باید مراکزی وجود داشته باشند تا این فیلم ها را بخرند و نمایش دهند و چون این اتفاق رخ نمی دهد فیلمساز فیلم کوتاه فقط تلاش می کند تا خودش را به حوزه سینمای بلند و حرفه ای برساند. ولی ایراد این است که این فیلمسازان تصور می کنند حتما بعد از ساخت فیلم کوتاه باید وارد سینمای حرفه ای شوند و به نظر می رسد که کار کردن برای «تلویزیون» در این مسیر از یاد رفته است.
کارگردان فیلم سینمایی« ورود زنده ها ممنوع» گفت: اگر در آموزشی که به فیلمسازان جوان داده می شود راهی را باز کنند تا فیلمسازان موفق فیلم کوتاه به تلویزیون هم راه پیدا کنند آن زمان است که ما شاهد تحول عظیمی در ساخت فیلم تلویزیونی در رسانه ملی خواهیم شد.به عنوان مثال می شود کاری کرد که برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه تهران بتوانند برای تلویزیون تله فیلم بسازند و تلویزیون هم توسط یک تیم کارشناسی ، نخبگان این جشنواره را شناسایی و آنان را در ساخت تله فیلم ها حمایت کند.
وی افزود: من چون در برخی از دوره های این جشنواره، عضو هیات انتخاب فیلم ها بودم مطلع هستم که در هر دوره حدود ۳ الی ۴ هزار فیلم کوتاه به دفتر جشنواره ارسال می شود بنابراین وقتی فیلمسازی در میان این همه فیلمساز؛ رتبه اول را کسب می کند معلوم است که کارگردان خیلی خوبی بوده که به این مرتبه دست پیدا کرده است.پس نباید این فیلمساز رها شود و باید مورد حمایت قرار بگیرد.یک زمانی قانونی وجود داشت مبنی بر اینکه اگر فیلمسازی در جشنواره سینمای جوان رتبه اول را بدست می آورد می توانست با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ، اولین فیلم سینمایی خودش را بسازد که این قانون شامل من هم شد و من توانستم فیلم «طاوسهای بی پر» را بسازم.اما الان این قانون وجود ندارد.
جواد مزدآبادی تاکید کرد:هنگامی این جشنواره ارزشمند است که بتوانیم استفاده کاربردی از آن داشته باشیم وگرنه صرف اینکه تعدادی فیلم کوتاه در این جشنواره برگزار شوند هیچ فایده ای نخواهد داشت و فقط یک شو خواهد بود.
کد خبر: 75652
Share/Save/Bookmark