وقتی وودی دنبال ایده می‌گردد
نگاهی به کتاب «عادات و آداب روزانه بزرگان»؛
وقتی وودی دنبال ایده می‌گردد
ویلیام فاکنر دوست داشت در کتابخانه محل کار کند، و از آنجا که در کتابخانه قفل نداشت، او دستگیره در را در میاورد و با خودش می برد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۰
یاسین پورعزیزی- در فیلم «به رم با عشق» «وودی آلن» در نقش جری که یک کارگردان اپراست صاحب دامادی ایتالیایی شده و به خانه جیانکارلو، پدر داماد، دعوت می شود. جری در خانه میزبان خود متوجه می شود که جیانکارلو صاحب صدای فوق العاده ای است. او با خود فکر می کند که به عجب صدایی کشف کرده پس بهتر است خیلی زود با این صدا کنسرتی برپا کند. آنها با هم برای تست کردن صدای جاینکارلو به یک سالن کنسرت می روند. جری چند تهیه کننده را هم با خود در سالن حاضر می کند. جیانکارلو به معنای واقعی کلمه خراب می کند. روز دیگری که جیانکارلو داخل حمام است و آواز می خواند جری به نکته ی مهمی پی می برد و آن اینکه فامیل جدید زیر دوش فوق العاده عمل می کند. پس کنسرت بزرگی برپا می شود و و جیانکارلو برای خواندن آواز به روی صحنه ای که دوش سیاری روی آن تعبیه شده می رود. نتیجه شگفت انگیز است.

این چند سکانس بامزه از خود زندگی آلن و به شکل دیگری بیرون آمده است. از آلن در کتاب «عادات و آداب روزانه بزرگان» نقل شده: «سالهاست دریافته ام که هر نوع تغییرات آنی موجی از انرژی فکر تازه بر می انگیزد. مثلا اگر در این اتاقم و بروم به اتاق دیگر، این بی تاثیر نیست. اگر بروم در خیابان، فراوان کمک می کند. همین طور اگر بروم بالا و دوش بگیرم. از این رو گاهی زیاد دوش می گیرم. این جا نشسته ام [پایین در اتاق نشیمن] و به مشکل برخورده ام، چاره اش آن است که بروم بالا زیر دوش. این همه چیز مرا دگرگون و مرا آرام می کند.»

خب. مشخص شد که آن ایده توی فیلم از کجا آمده. این از آلن. کتاب «عادات و آداب روزانه بزرگان» زندگی روزمره شخصیت‌های مشهور عرصه‌های گوناگون، از هنر و ادبیات گرفته تا فلسفه و علم را مورد بررسی قرار می دهد. نکات جالب توجه و گاها سرگرم کننده ای در زندگی بزرگان دیده می شود. کی از خواب بیدار می شدند، چه می خوردند، چگونه و در چه ساعاتی کار می کردند. حتی عادات عجیب و غریب آنها مثل همین مورد آلن هم کم در کتاب نیامده است. مثلا می توان از ویلیام فاکنر نام برد که دوست داشت در کتابخانه محل کار کند، و از آنجا که در کتابخانه قفل نداشت، او دستگیره در را در میاورد و با خودش می برد.

در مقدمه کتاب آمده است: این کتاب به حواشی می پردازد نه به مقتضیات فعالیت خلاقه و نه به ثمره آن، سروکار بیشتر با روند کار آفرینش است تا با مفهموم و معنا؛ و در ضمن ناگزیر شخصی است. دلمشغولی اصلی من در کتاب حاضر چیزهایی است که در زندگی خودم با آنها مشکل دارم؛ چگونه می توان کار خلاق ارزشمند انجام داد و در عین حال امرار معاش کرد؟ بهتر نیست هم خود را یکسره صرف یک کار بکنیم یا بخش کوچکی از روز را به آن اختصاص بدهیم؟ مضافا اگر فرصت کافی برای انجام اگر فرصت کافی برای انجام دادن همه طرح های مورد نظر نباشد، آیا باید همه چیز را (خواب را، درآمد را، خانه مرتب را) رها کرد یا آن که باید یاد گرفت چطور برنامه های خود را کوتاه تر کنیم، و در زمان کم تر کار بیشتر را انجام دهیم- نصیحت پدرم به من همیشه این بوده که «نه سخت که زیرکانه‌تر کار کن.» کتاب زندگی بیش از 150 نفر را مورد بررسی داده و خواندش حتما تجربه جدیدی برای مخاطبان ایرانی خواهد بود.

عادات و آداب روزانه بزرگان به قلم «ميسن كري» و با ترجمه «حسن كامشاد» از سوی فرهنگ جاويد در 260 صفحه و به قیمت 25000 تومان منتشر شده است.
کد خبر: 87352
Share/Save/Bookmark