کشف سکونتگاه ۹ هزار ساله در بهبهان
حجت دارابی:
کشف سکونتگاه ۹ هزار ساله در بهبهان
نتایج به دست آمده از عملیات گمانه‌زنی و کاوش در تپه «مهتاج » بهبهان در برگیرنده قدیمی‌ترین مدارک مربوط به کشاورزی و دامپروری نشان از وجود یک استقرار ۹ هزار ساله و قبل از زمان تولید سفال در دشت بهبهان دارد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۳


به گزارش هنرنیوز، «حجت دارابی» - سرپرست هیأت گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و کاوش در تپه مهتاج شهر بهبهان استان خوزستان - با اعلام این خبر گفت: تپه مهتاج در پژوهش‌های باستان‌شناسی سال گذشته که توسط عباس مقدم برای نخستین‌بار انجام شد، به عنوان یک محوطه نوسنگی بدون سفال ثبت شد.

به گفته این باستان‌شناس، به دلیل اهمیت زیاد تپه مهتاج به منظور تکمیل گاه‌نگاری استقرار انسان در دشت بهبهان، همچنین با توجه به تخریب‌های بسیار زیاد در آن محوطه، با تلا‌هاش‌های عباس مقدم، برنامه تعیین عرصه و حریم آن مورد توجه و تصویب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان قرار گرفت.

دارابی ادامه داد: علاوه‌بر تعیین عرصه، گمانه‌ای برای مطالعه لایه‌های استقراری تپه مهتاج و بررسی وضعیت معیشت ساکنان منطقه در محوطه ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه تپه مهتاج در شمالغرب شهر بهبهان استان خوزستان قرار دارد، اضافه کرد: متأسفانه تمام سطح محوطه تسطیح شده و تنها بقایای بسیار کمی از لایه های تحتانی استقرار در آن به جای مانده است.

سرپرست هیأت گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و کاوش در تپه مهتاج، افزود: هرچند حجم کاوش در تپه مهتاج بسیار کم است، اما نتایج اولیه نشان از وجود یک استقرار حدوداً ۹ هزار ساله و قبل از زمان تولید سفال در دشت بهبهان دارد.

به گفته او، یافته‌های محوطه اغلب شامل صنایع و ادوات سنگی از قبیل سنگ هاون، سنگ ساب و دسته هاون است که بر این اساس به نظر می‌رسد تولید و فرآوری غذاهای گیاهی در معیشت ساکنان تپه مهتاج نقش مهمی داشته است.

این باستان‌شناس تاکید کرد: تپه مهتاج می‌تواند قدیمی‌ترین مدارک مربوط به کشاورزی و دامپروری در دشت‌های نزدیک به سواحل خلیج فارس را در دسترس قرار دهد.

وی گفت :امیدواریم با تلاش مسوولان ذیربط در صیانت از چنین محوطه‌های باستانی، گام‌های عملی موثری برداشته شود تا بتوان اطلاعات دقیق و علمی از ساختارهای مختلف زندگی اجداد و نیاکان خود به دست آوریم. همچنین بدیهی است که این امر نیازمند آسیب شناسی و برنامه‌ریزی بلندمدت پژوهشی در سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری، کشور است.
کد خبر: 82122
Share/Save/Bookmark