برخی عکاسان سینما تنها اپراتور دوربین هستند/عکسِ فیلم مهم‌ترین گزینه برای معرفی یک اثر است
برخی عکاسان سینما تنها اپراتور دوربین هستند/عکسِ فیلم مهم‌ترین گزینه برای معرفی یک اثر است
مهدی دل خواسته گفت: زمانی که دوربین دیجیتال به بازار آمد بسیاری از علاقه مندان به این رشته فکر کردند که عکاسی راحت‌تر شده است من نام چنین افرادی را تنها اپراتور دوربین می‌گذارم نه عکاس...
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۵
مهدی دل خواسته دبیر اجرایی اولین جشن عکاسان سینمای ایران درباره روند عکاسی بعد از انقلاب گفت: در دهه شصت عکاسان بزرگی چون میترا محاسنی و دکتر شهاب الدین عادل و عزیز ساعتی حضور داشتند. این دوستان همچنان عکاس فیلم ماندند اما افرادی چون همایون اسعدیان امیر نادری و محمود کلاری و شاپور‌ ورامین نیز ابتدا عکاس فیلم بوده‌اند اما کم کم مسیر خود را به سمت کارگردانی و یا فیلبرداری تغییر دادند. منتهی این افراد در زمانی این مسیر را برای خود انتخاب کردند که عکاسی با نگاتیو صورت می‌گرفت. زمانی که دوربین دیجیتال به بازار آمد بسیاری از علاقه مندان به این رشته فکر کردند که عکاسی راحت‌تر شده است من نام چنین افرادی را تنها اپراتور دوربین می‌گذارم نه عکاس. افرادی از این دست با ورود خود با سینما ابتدا باعث کم شدن دستمزد‌ها و حتی در مواردی به دلیل ناآگاهی باعث بی‌کیفیتی برخی از عکس‌ها شدند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که عکاسان جوان درک خوبی از دنیای پیرامون خود دارند گفت: در دهه‌های اخیر نیروهای جوانی وارد عکاسی سینما شده‌اند که درک خوبی از این هنر دارند، اما در مجموع باید بگویم جایگاه عکاسی و کیفیت در دو دهه ابتدایی بعد از انقلاب در رتبه بالا تری قرار داشت اما در دهه‌های بعدی از کیفیت و جایگاه عکاسی در سینما کم شده است. بی‌تعارف باید گفت که عکاسی برای برخی از تهیه کننده‌ها اهمیت ندارد در صورتی که عکسِ فیلم مهم‌ترین و اولین گزینه برای معرفی یک اثر به مخاطبین است.

عکاس فیلم سینمایی «یک گزارش واقعی» گفت: بیش از هر ابزار حرفه‌ای در عکاسی ما نیازمند نگاه حرفه‌ای عکاس هستیم. عکاس باید نسبت به مقوله‌ای که در آن فعالیت می‌کند شناخت داشته باشد. در واقع عکاس یک فیلم باید به نوعی کارگردان نیز باشد. شاید برای تعدادی از عکاسان دانستن فیلم نامه ضرورتی ندارد اما قطعاً به عکاس و نگاهی که خواهد داشت کمک شایانی خواهد کرد. عکاس باید از اوضاع سیاسی اجتماعی کشورش آگاه باشد که متاسفانه این گزینه در میان عکاسان ما بسیار کمرنگ است.

وی در ادامه افزود: برخی از دوستان و همکاران بنده مانند محمد فوقانی و بهروز صادقی عمر خود را برای این حرفه گذاشته‌اند و همچنان در آن فعالیت دارند اما از آنجایی که عکاسی یک کار کاملاً مستقل است و اگر یک عکاس نسبت به حوزه کاری خود آگاهی داشته باشد می‌تواند وارد فضای فیلم سازی و یا فیلمبرداری شود. عکاسی برای چنین افرادی بعد از مدتی به تکرار خواهد رسید.

او همچنین در ارتباط با دلیل برگزاری جشن عکاسان سینمای ایران گفت: از آنجایی که زمزمه‌های حذف سیمرغ عکس در جشنواره فیلم فجر به گوش می‌رسید تصمیم گرفتیم که این جشنواره را برگزار کنیم. در همین رابطه انجمن عکاسان قرار است این جنش را به طور سالانه برگزار کند. جایزه‌ای که در این جشنواره داده می‌شود می‌تواند مهم‌ترین جایزه عکاسی در حوزه سینما باشد.
کد خبر: 80953
Share/Save/Bookmark