کشف دو لایه باستانی مربوط به دوران پارینه سنگی میانی و نوین در کرمانشاه
کشف دو لایه باستانی مربوط به دوران پارینه سنگی میانی و نوین در کرمانشاه
کاوش نجات بخشی مجموعه غار و پناه گاه صخره ای یوان درکرمانشاه که بخشی از کف آن تخریب شده است ،منجر به کشف دولایه باستانی مربوط به دوران پارینه سنگی میانی و نوین شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۱
به گزارش هنرنیوز؛ کاوش نجات بخشی مجموعه غار و پناه گاه صخره ای یوان استان کرمانشاه در چارچوب طرح مطالعاتی پیش از تاریخ با عنوان ردیابی دوره انتقالی پارینه سنگی میانی به پارینه سنگی نوین در منطقه مرکزی زاگرس غربی انجام شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،سامان حیدری گوران سرپرست هیات کاوش گفت :مجموعه غار و پناه گاه صخره ای یوان در فاصله ۳۵ کیلومتري شمال غرب شهر کرمانشاه در مسیر شهرستان کامیاران و در درون دره رازآور و حاشیه سمت راست از روستاي یوان قرار دارد.

این عضو بنیاد مطالعات فرگشت انسانی لِورهیولمِ دانشگاه کمبریج و بنیاد پژوهش های پارینه سنگی دیار مهرافزود: از مهمترین ویژگی هاي زمین ریخت شناسی در اطراف این مکان باستانی دالان طبیعی رازآور است که دشت کامیاران را به دشت کرمانشاه متصل می کند.

حیدری گوران با اشاره به اینکه مجموعه غار و پناه گاه صخره ای یوان که یکی از بزرگترین پناه گاه های صخره ای در بررسی هاي انجام یافته در شهرستان کرمانشاه محسوب می شود ،گفت : این مجموعه حاوی رسوبات عمیق باستانی است.،طول دهانه پناه گاه به بیش از ۵۰ متر، ارتفاع آن نیز بیش از ۴۰ متر است و یک تالاب طبیعی نیز در فاصله ۸۰ متری این مکان قرار گرفته است که در جذب جوامع انسانی به این مکان بسیار موثر بوده است.

این باستان شناس افزود: در جریان طرح پژوهشی مستند سازی غارها و پناه گاه های صخره ای شهرستان کرمانشاه در سال ۱۳۸۹ مشخص شد که برای ساخت خط کابل نوری بخش هایی از کف پناه گاه صخره ای تخریب شده است .

وی گفت : علاوه بر این، طرح تعریض جاده بین استانی کرمانشاه به سنندج از میان نهشته های مجموعه غار و پناه گاه صخره ای یوان عبور خواهد کرد. از این روی درخواستی برای انجام کاوش در این پناه گاه به پژوهشکده باستان شناسی کشور و متعاقباَ سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ابتدای سال ۱۳۹۴ ارایه شد.

حیدری گوران افزود: پس از موافقت پژوهشکده باستان شناسی با این طرح پژوهشی کاوش در این مکان آغاز و با انجام گمانه ای با مساحت ۷ متر مربع و عمق متوسط ۲ متر در این مکان، دو لایه باستانی مربوط به دوران پارینه سنگی میانی و نوین کشف شد.

وی تصریح کرد: به واسطه شرایط خاص زمین ریخت شناسی در پناه گاه صخره ای یوان، عمده رسوبات نهشته شده در این مکان به شکل شبه تراورتن درآمده که موجب حفظ ایده آل نهشته های باستانی شده است.

به گفته این باستان شناس نکته حایز اهمیت در پناه گاه صخره ای یوان قرار گیری نهشته های دو دوره کلیدی پارینه سنگی نوین و میانی بلافاصله بر روی همدیگر است. در میان این نهشته ها مواد فرهنگی این دو دوره شامل دست افزار های سنگی، بقایای استخوانی و ذغال هستند.

وی افزود: فناوری غالب در میان دست افزار های سنگی دوره پارینه سنگی میانی پناه گاه صخره ای یوان لوالوا و در دوره پارینه سنگی نوین ساخت تیغه و ریز تیغه است.

حیدری گوران گفت : از آن جایی که گمانه زنی در مجموعه غار و پناه گاه صخره ای یوان نتایج بسیار درخشانی داشته، مقرر شد که تحقیقات مفصلی در فصول آتی در این مکان انجام شود.

این باستان شناس اظهار داشت: همچنین با توجه به موقعیت بسیار مناسب و دسترسی ساده به این مکان که در حاشیه اتوبان میان استان کرمانشاه و کردستان قرار دارد و جذابیت های طبیعی منطقه، مجموعه غار و پناه گاه صخره ای یوان قابلیت تبدیل به یک پارک موزه را دارد.

مجوز کاوش نجات بخشی مجموعه غار و پناهگاه یوان توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است .
کد خبر: 91041
Share/Save/Bookmark