کت و شلوار خواستگاری، کیف انگلیسی و ترانه مادری؛ نوروز در شبكه سحر
 
تاريخ : يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۲۰:۲۰
شبکه جهانی سحر "کت و شلوار خواستگاری"، " کیف انگلیسی"، " ترانه مادری" را در ایام نوروز پخش مي‌كند.
به گزارش روابط عمومی شبکه جهانی سحر، "شمیم بهار" به تهیه کنندگی "شاه رضا قوامی" یکی از ویژه برنامه های نوروزی سیمای کردی شبکه جهانی سحر است که در ایام نوروز تقدیم مخاطبان کردزبان خواهد شد.
نوروز و جایگاه آن در بین ایرانیان، آداب و رسوم اقوام کرد در نوروز، اهمیت صله رحم و دید و بازدید در ایام عید، نوروز و شادی از دیدگاه اسلام و توصیه های ارائه شده در این زمینه، مسافرت و گشت و گذار در طبیعت و الهام از آن در زندگی و... از جمله موضوعات و مباحث مورد بررسی این ویژه برنامه نوروزی خواهد بود.
همچنین حضور خوانندگان کردزبان در استودیوی برنامه و اجرای زنده سرودهای بهاری،گفتگوی استودیویی حضوری با میهمانان کردزبان، نریشن تصویر در ارتباط با آداب و رسوم نوروز، گزارش مردمی از مرکز مهاباد، کردستان و اربیل عراق همچنین گفتگو با کارشناسان مذهبی حوزه کردستان پیرامون اهمیت عید نورور از دیدگاه اسلام و وله های متنوع تصویری از جمله آیتم های این ویژه برنامه است.
در حوزه فیلم و سریال نیز سیمای کردی، مجموعه تلویزیونی "ترانه مادری" را در ایام نوروز برای مخاطبان خود پخش خواهد کرد. همچنین برنامه روتین و زنده "خانواده" نیز در این ایام با موضوعات و آیتم های ویژه حال و هوای عید روی آنتن سیمای کردی می رود.
"نوروز" به تهیه کنندگی "رقیه محموده" نیز عنوان ویژه برنامه سیمای اردوی شبکه جهانی سحر به مناسبت سال جدید است که در تعطیلات نوروزی میهمان خانه های مخاطبان اردوزبان می شود.
این برنامه با اجرای "سیدجواد احمد نجفی" از بخش های متنوعی همچون نریشن تصویر با موضوع آداب و رسوم نوروز از دیدگاه ملی و اسلامی شامل صله رحم، عیدی دادن، قرآئت قرآن هنگام تحویل سال و...، بحث کارشناسی و وله های تصویری با موضوع بهار تشکیل شده است. تحلیل و بررسی موضوعات مرتبط با نوروز و تاریخچه و مبداء پیدایش این جشن باستانی از جمله موضوعاتی است که کارشناس برنامه در بخش گفتگویی به آنها می پردازد.
برنامه زنده "شما و سحر" نیز در ایام عید با موضوع نوروز و بررسی آداب و سنن آن روی آنتن سیمای اردو می رود.
سیمای فرانسوی شبکه جهانی سحر نیز در ایام عید با دو برنامه تولیدی "نوروز در ایران" و "جنگ نوروز"، میهمان مخاطبان فرانسوی زبان خود خواهد بود. "نوروز در ایران" ویژه برنامه ای است به تهیه کنندگی "زهرا عباسی" که با استفاده از نظرات کارشناسان مختلف، نوروز را از دیدگاه دین اسلام و از منظر بین المللی مورد بررسی قرار می دهد و در کنار آن به معرفی و تشریح آیین ها و مراسم ویژه این ایام همچون سنت خانه تکانی پیش از فرارسیدن سال جدید و چرایی آن و... می پردازد. همچنین نوروز و اهميت آن از دید ايران باستان، نوروز
در ایران و تهران، نوروز از منظر دین اسلام و نوروز و فرامین دینی نیز موضوعات ویژه برنامه"جنگ نوروز" را تشکیل می دهند که توسط کارشناسان برنامه مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. پخش گزارش مردمی از حال و هوای عید، نماهنگ های شاد بهاری همراه با زیرنویس به زبان فرانسه، کپشن احادیث و کلمات قصار از ائمه اطهار(ع) در خصوص عید نوروز و همچنین وله های تصویری از جمله آیتم های این ویژه برنامه است که تهیه کنندگی آن را "کبری ملیحی" برعهده داشته است.
در کنار این دو برنامه تولیدی، برنامه های زنده و روتین سیمای فرانسوی اعم از "مجله فرهنگی" به تهیه کنندگی "محسن رفیعی پورعلوی" و دو برنامه "از تهران" و "اسلام و زندگی" به تهیه کنندگی "علیرضا مهدوی" نیز در ایام عید موضوعات برنامه های خود را به ترتیب به بررسی نوروز و ثبت جهانی آن در لیست فهرست ناملموس یونسکو، آیین ها و آداب و رسوم مربوط به جشن نوروز و همچنین اهمیت سیر در طبیعت از منظر اسلام، جایگاه صله رحم از منظر اسلام، عید نوروز به عنوان بهار طبیعت و آداب و رسوم مربوط به این جشن باستانی در ایران اختصاص می دهند.
سیمای آذری شبکه جهانی سحر نیز به مناسبت فرارسیدن سال جدید، مجموعه برنامه "هفت سین" به تهیه کنندگی و کارگردانی "رامین بیانی" را روی آنتن می برد.
این ویژه برنامه با تاکید بر خاستگاه تاریخی نوروز یعنی ایران زمین، نگاهی عمیق و تاریخی به نوروز دارد و این مساله را بر مبنای موضوعات و محورهای ایرانی- اسلامی و معارفی از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار می دهد.
گفتگو با میهمانان و کارشناسان حاضر در استودیو پیرامون نوروز و بررسی تاثیرات آن بر فرد و جامعه از ابعاد مختلف و نیز معرفی آداب و سنن نوروزی، نریشن تصویر "بر بالهای بهاری" با موضوع بهار و در قالب متون ادبی، گزارشات مردمی از سطح شهرهای تبریز، اردبیل و ارومیه در خصوص بهار و پیام های نوروزی، پخش سرودهای شاد بهاری با اجرای خوانندگان آذری زبان به صورت پلی بک و یا تامینی از جمله بخش های متنوع این برنامه هستند. اجرای این برنامه را "مهدی حسین زاده" برعهده دارد.
همچنین برنامه دیگری از همین تهیه کننده در قالب جنگی شاد و مفرح ویژه ساعات پایانی سال 88 و لحظات تحویل سال نو تدارک دیده شده که با اجرای"عزیز جباری" و "رفعت مرادف" از ساعت 17:00 تا 22:00 به صورت زنده تقدیم آذری زبانان خواهد شد. پخش پیام مقام معظم رهبری به مناسبت حلول سال نو، نماهنگ های شاد بهاری، گزارشات مردمی از سطح شهر، حضور میهمانان مختلف و کارشناسان مذهبی و تاریخی، اجرای نمایش باستانی "تکم چی"، اجرای گروه موسیقی"عاشیق لر"به صورت زنده، ارائه پیام های نوروزی به صورت اجرای نمایش های نمادین توسط "محمدرضا رضایی" مجری بازیگر برنامه و... از جمله بخش های متنوع این جنگ بهاری خواهد بود. همچنین در ادامه این ویژه برنامه که از یکم تا هفتم فروردین ماه به مدت یک ساعت از سیمای آذری روی آنتن خواهد رفت، شعرا و بازیگران پیشکسوت آذری زبان در مقام میهمان در استودیو حاضر خواهند شد ضمن آنکه با حضور کارشناسان تاریخی موضوعاتی چون فلسفه نوروز، نمادهای نوروزی ایران باستان، ارتباط جشن باستانی نوروز با اسلام و وجوه مشترک میان آنها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. برقراری ارتباط زنده تصویری با مراکز شهرستانها پیرامون حال و هوای نوروزی استانهای مذکور نیز از دیگر بخش های این ویژه برنامه به شمار می رود.
در این راستا، برنامه زنده "شما و سحر" به تهیه کنندگی "فرزانه دیبایی" نیز همزمان با آغاز بهار به صورت ویژه روی آنتن سیمای آذری خواهد رفت. این برنامه با دعوت از "حسین لاله" استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی، موضوعات مرتبط با نوروز همچون چگونگی سنت های نوروزی میان اقوام مختلف ایرانی، ثبت جهانی نوروز به نام کشور ایران در فهرست ميراث ناملموس یونسکو و... را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. پخش گزارش پشت صحنه از تولید ویژه برنامه های نوروزی سیمای آذری، نمآهنگ ها و سرودهای شاد بهاری، مسابقه با موضوع معرفی اماکن تاریخی و نوروز از جمله آیتم های این برنامه است.
در ایام نوروز مخاطبان آذری زبان همچنین شاهد مجموعه های تلویزیونی"کت و شلوار خواستگاری" و "کیف انگلیسی" خواهند بود.
سیمای معارفی انگلیسی شبکه جهانی سحر نیز به مناسبت فرا رسیدن سال جدید و ثبت جهانی نوروز به نام ایران در یونسکو، برنامه ای را با نگاه به همین موضوع تحت عنوان "نوروز" تهیه کرده که در ایام نوروز برای انگلیسی زبانان پخش می کند. در این برنامه تاریخچه و آئین و آداب نوروز و همچنین فرهنگ و آیین نوروزی در میان ایرانیان مورد بررسی قرار می گیرد،
همچنین مراسم ویژه تحویل سال همراه با سفره هفت سین و بررسی کارشناسی آداب و سنن این جشن باستانی در قالب ویژه برنامه های نیمروزی "خانواده" و شبانگاهی "افق" به صورت زنده و مستقیم از سیمای معارفی انگلیسی روی آنتن خواهد رفت. تهیه کنندگی این دو برنامه را به ترتیب "عاطفه سادات دربندی" و "حسین خروجی" برعهده دارند.
برنامه زنده"منشور ایران" به تهیه کنندگی "مرتضی طاهری" نیز در ایام نوروز در قالب ویژه برنامه و با موضوع بررسی آیین و آداب فرهنگ نوروزی و فرهنگ جهانی نوروز در گستره حوزه تمدنی فارسی زبانان روی آنتن می رود.
در این راستا، سیمای بوسنی شبکه جهانی سحر نیز با حضور سفیر بوسنی در استودیوی پخش برنامه زنده "چهل" به تهیه کنندگی "محسن جعفری" به استقبال سال 1389 می رود. معرفی عید نوروز به لحاظ ثبت جهانی آن به نام ایران در فهرست میراث ناملموس یونسکو موضوع گفتگوی کارشناسی این ویژه برنامه نوروزی است. پخش نماهنگ های شاد بهاری و گزارشات مردمی از سطح شهر در رابطه با بهار و فرا رسیدن سال نو از دیگر بخش های این ویژه برنامه است.
همچنین در ویژه برنامه دیگری از همین برنامه به تهیه کنندگی "سعید دیانتی"، موضوعاتی چون نوروز و جشن ها و آیین های نوروزی مرسوم در نقاط مختلف ایران همچون نوروز خوانی "سایاچی"، آداب و رسوم مرتبط با نوروز شامل خانه تکانی پیش از آغاز سال نو، سمنوپزان، سفره هفت سین، صله رحم و دید و بازدید نوروزی، سیزده به در، سفره نوروزی و خوراکی های مرسوم در این ایام و... توسط کارشناسان بررسی خواهد شد.
کد خبر: 8709
Share/Save/Bookmark