سینما در اختیارعده ای است که اکران فیلم های خارجی جای آنان را تنگ می کند / چرا در ایران فیلم هایی در مورد رئیس جمهور ساخته نمی شود؟
دربرنامه سینما روایت عنوان شد:
سینما در اختیارعده ای است که اکران فیلم های خارجی جای آنان را تنگ می کند / چرا در ایران فیلم هایی در مورد رئیس جمهور ساخته نمی شود؟
سعید مستغانی با بیان اینکه من اگر مسئول اکران سینماهای کشور بودم حتما فیلم « اسنودن » را اکران می کردم تاکید کرد: متاسفانه سینماهای کشور دراختیارعده ای است که اکران فیلم های خارجی ، جای آنان را تنگ خواهد کرد!
 
تاريخ : دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۰
به گزارش خبرنگار سینما روایت ، در شامگاه بیست و یکم آذرماه ، صدو دومین برنامه سینما روایت به فیلم سینمایی «اسنودن» اثرالیور استون ، محصول 2016 سینمای آمریکا اختصاص داشت فیلمی که در قالب یک فیلم کلاسیک و خوش ساخت به افشای محرمانه ترین اطلاعات سازمان CIA امریکا توسط اسنودن مامور اسبق این سازمان می پرداخت.

الیوراستون برخلاف ظاهر یک فیلمساز کاملا دولتی است

در این برنامه که با حضور سعید مستغاثی منتقد سینمای ایران و با اجرای رسول شادمانی مجری – کارشناس برگزار گردید. ابتدا منتقد جلسه با اشاره به الیوراستون گفت: اگر چه این فیلمساز در ظاهر، فیلمساز ضد سیستم امریکا به نظر می رسد اما در باطن یک فیلمساز کاملا دولتی و در خدمت سیستم این کشور است. این فیلمساز دارای یک نوع سینما ژورنالیستی - دراماتیک است که سینمای منحصر بفردی محسوب می شود و شاید در سینمای غرب چنین فیلمسازی نداشته باشیم که آنقدر سینمای جذابی داشته باشد. البته وی در فیلم های دیگر خود مثل قاتلان بالفطره ، روال معمول خود را طی نمی کند اما او با فیلم نیکسون دوباره به سینمای خودش بازمی گردد.

«اسنودن» فیلم کلاسیک و خوش ساختی است

وی با بیان اینکه فیلم «اسنودن» فیلم کلاسیک و خوش ساختی است و اولیور استون این فیلم را بر اساس فیلم مستند «سیتی زن 4» ساخته شده است ادامه داد: صحنه های اول فیلم بر اساس همین مستند ساخته شده است. ضمن اینکه سعی شده فیلم وفادار به فیلم مستند سیتی زن 4 باشد به طوری که قیافه های انتخاب شده برای فیلم خیلی شبیه به آدم های اصلی ماجرا هستند .
مستغاثی درعین حال به سینما روایت پیشنهاد کرد که حتما فیلم مستند «سیتی زن 4 » را در برنامه های آینده نمایش دهند.

سینما دراختیارعده ای است که اکران فیلم های خارجی جای آنان را تنگ می کند

این منتقد سینمایی در مورد اینکه چرا اینگونه فیلم ها در سینمای کشور اکران نمی شود یاد آورشد: من اگر مسئول اکران سینماها بودم حتما این فیلم را در سینماها نمایش می دادم. هر چند نزدیک سی سال است که نمایش فیلم های خارجی در سینمای ایران مورد مناقشه بین تهیه کنندگان است و در حالی که عده ای موافق نمایش فیلم های خارجی هستند اما برخی از تهیه کنندگان که معمولا تولید کننده فیلم های ضعیف و غیراستاندارد هم هستند بر این باورند که اکران فیلم های خارجی ، بازار فیلم های آنان را کساد می کند! البته فراموش نکنیم که فیلم های خوب خارجی مثل «رقصنده با گرگ» ، «آخرین امیراطور» و «بودای کوچک» توانست بازار فیلم های داخلی را داغ کند. اما پرونده اکران فیلم های خارجی، مدتهاست که در کشور بسته شده است و به نظر می رسد که سینماهای کشور دراختیار عده ای است که اکران فیلم های خارجی ، جای آنان را تنگ خواهد کرد!

رسول شادمانی هم اضافه کرد: ترافیک تولید فیلم های ساخته شده ایرانی و پشت اکران ماندن این فیلم ها موجب تقویت این مساله می شود که مسئولین ما تمایلی برای اکران فیلم های خارجی در ایران نداشته باشند. ضمن اینکه بنده به مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب پیشنهاد کردم که امتیاز فیلم اسنودن را خریداری و آن را برای اکران آماده کنیم اما به دلیل اینکه نسخه هایی از این فیلم در بازار عرضه شده بود این کار عملی نشد.

هیج وقت در فیلم های امریکایی تمام سیستم فاسد نشان داده نمی شود

سعید مستغاثی تصریح کرد : معمولا در فیلم هایی مثل «اسنودن» که به سیستم فاسد امریکا اشاره می شود اما همه سیستم از سوی فیلمساز زده نمی شود. ما خیلی از فیلم های امریکایی را می بینیم که درمورد پلیس و یا مامور سیای فاسد است اما این فساد در نهایت توسط خود سیستم اصلاح می شود. در فیلم اسنودن هم ، در آخر فیلم بیان می شود که مساله شنودها و مباحث ایمیل ها توسط کنگره و اوباما برچیده شدند و بدین گونه نظام را سالم نشان می دهند!

در سینمای امریکا تمام واقعیت های جامعه بیان نمی شوند

وی با بیان اینکه در فیلم اسنودن ما شاهد یک سری اطلاعات سوخته هستیم که ارائه می شود اظهار داشت: باید توجه کنیم که این اطلاعات سوخته ما را گول نزند که مثلا امریکا چقدر فضای بازی دارد که فیلمساز می تواند این مسائل را بیان کند. چرا که معمولا واقعیت های امریکا هیچگاه در بوق رسانه ها قرار نمی گیرند و علتش این است که رسانه ها را سرمایه دارها اداره می کنند.

این منتقد سینمایی با اشاره به ساختار فیلم اسنودن یادآور شد: فیلم با بهترین ورودی که همان اولین ملاقات اسنودن با افشاگران خود است شروع می شود. بازگشت به گذشته ها و فیلم کاملا کلاسیک است. بازیها ، ریتم فیلم ، دکوپاژ و ساختار فیلم بسیار خوب است و البته انتظاراز الیور استون هم همین است.

«اسنودن» فیلم قابل دیدنی است که از فیلم های دیگر الیوراستون بهتر است

وی اظهار داشت: اسنودن فیلم قابل دیدنی است و از فیلم های قبلی اولیور استون بهتر است و فکر می کنم که استون سالها است چنین فیلم خوش ساختی نساخته است.

چرا در ایران فیلم هایی در مورد رئیس جمهور ساخته نمی شود؟

مستغاثی در بخش دیگری از برنامه سینما روایت گفت: درحالی که در امریکا 37 فیلم در مورد رئیس جمهور آبرهام لینکن ساخته می شود که حتی برخی از آنان هم تخیلی است مثل «لینکن بر علیه زامبی ها» اما ما درکشور خودمان حتی یک فیلم در مورد رئیس جمهور تولید نکردیم؟! این درحالی است که سینمای در غرب و امریکا در جهت تقویت و تبلیغ بسط فرهنگ و ایدئولوژی کشوراست اما در ایران برعکس است البته از اول هم این طوری بوده است که می خواستند هویت و فرهنگ این ملت و مملکت را بزنند و به همین دلیل است که در ایران چنین فیلم هایی ساخته نمی شود مگر جرقه های محدود.

آقامحمدیان : «اسنودن» ضعف های اساسی امنیتی دارد / پناه بردن اسنودن به روسیه یک بازی امنیتی است

«شفیع آقا محمدیان» فیلمسازکشورمان که در جلسه حضور داشت ضمن تشکر از سینما روایت که مبادرت به نمایش فیلم «اسنودن» کرده است با بیان اینکه این فیلم به ما نشان می دهد که هیچ وسیله ارتباط جمعی قابل اعتماد نیست افزود: چون امریکایی ها استاد مهار بحران ها هستند دست به تولید آثاری چون اسنودن می زنند و هیچ فیلمسازی هم به نظر سیاست مداران امریکا برای بیان این مساله بهتر از الیور استون نیست. اگر چه «اسنودن» فیلم خوش ساخت و کلاسیکی است اما ضعف های اساسی و حتی امنیتی دارد. مثل خارج کردن اطلاعات محرمانه از سیا توسط اسنودن آن هم با استی کارت ؟! یا موارد دیگر. از سوی دیگر معتقدم پناه بردن اسنودن از امریکا به روسیه هم می تواند یک بازی امنیتی باشد و ممکن است سالها بعد مشخص شود که این فرار اسنودن به روسیه هم یک نقشه بوده است.

سعید مستغاثی هم در ادامه تصریح کرد: خیلی جالب است که همیشه آدمهایی که در روسیه تحت تعقیب هستند به دنیای آزاد مثل امریکا فرار می کنند اما در اسنودن برعکس است و اوست که از امریکا به روسیه پناهنده می شود!

در خاتمه نیز رسول شادمانی خبر داد سینما روایت هفته آینده برنامه ای ندارد و برنامه بعدی آن «پنجم دیماه» خواهد بود.
کد خبر: 93662
Share/Save/Bookmark