مدیران قدیم و جدید شبکه ملی را بشناسید
مدیران قدیم و جدید شبکه ملی را بشناسید
در چند ماه گذشته تلویزیون دستخوش تغییرات مدیریتی زیادی شد و اکثر مدیران شبکه‌های اصلی تغییر کردند. این تغییرات از مدیریت شبکه چهار آغاز شد،
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۲
به گزارش هنرنیوز ، در چند ماه گذشته تلویزیون دستخوش تغییرات مدیریتی زیادی شد و اکثر مدیران شبکه‌های اصلی تغییر کردند. این تغییرات از مدیریت شبکه چهار آغاز شد، با آمدن علی فروغی و رفتن علی‌اصغر پورمحمدی از شبکه سه و تغییر در مدیریت‌ شبکه‌های یک و پنج سیما ادامه پیدا کرد و هنوز هم پایان آن به صورت قطعی مشخص نیست.

در این میان تغییر در مدیریت شبکه یک سیما به دلیل آنچه لقب «شبکه ملی» را از آن خود کرده است، از جمله مهمترین این تغییرات محسوب می‌شود.

مرتضی میرباقری (معاون سیما) در تاریخ ۱۴ تیر ماه با صدور حکمی مجید زین‌العابدین را به عنوان مدیر شبکه یک معرفی کرد. پیش از این مدیریت شبکه یک سیما را علیرضا برازش بر عهده داشت و مجید زین‌العابدین نیز مدیر شبکه پنج بود.

مدیر جدید شبکه یک

مجید زین‌العابدین که قرار است به زودی در مراسمی از سوی معاونت سیما به صورت رسمی سکان شبکه یک را برعهده بگیرد، پیش از این به مدت سه سال و هفت ماه مدیریت شبکه پنج سیما راه بر عهده داشت؛ البته در دوران ریاست محمد سرافراز در صداوسیما شبکه پنج سیما برای مدتی در تعریفی جدید با رویکرد اقتصادی و مدیریت مجید زین‌العابدین به فعالیت خود ادامه داد.

زین العابدین پیش از تجربه حضور در شبکه پنج سیما، در دوره‌ای با رفتن علی اصغر پورمحمدی از شبکه سه سیما، جایگزین وی شده بود و به مدت حدود یک سال و ۱۰ ماه مدیریت این شبکه تلویزیونی را نیز بر عهده داشت.

او کارشناس ارشد علوم سیاسی است ودر کارنامه حرفه‌ای او مدیریت گروه اجتماعی شبکه خبر، مدیریت گروه معارف شبکه سه سیما و مدیریت شورای هماهنگی ورزش سازمان صداوسیما نیز دیده می‌شود.

۶ سال مدیریت منفصل علیرضا برازش

علیرضا برازش که استعفای خود از مدیریت شبکه یک را چند روز پس از عید فطر نوشته بود، با حکم معاون سیما صندلی مدیریت شبکه یک را به مجید زین‌العابدین تحویل داد. او در دو دوره از سال ۸۴ تا ۸۸ و سپس از سال ۹۵ تا ۹۷ مدیریت این شبکه تلویزیونی را برعهده داشت.

برازش پس از اخذ مهندسی صنایع از داننشگاه علم و صنعت، مدرک فوق‌لیسانس خود را در رشته «علوم قرآنی و حدیث» از دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران دریافت کرد.

او سال ۸۴ مدیر شبکه اول سیما شد و پس از چهار سال در تاریخ ۲۵مرداد ماه سال ۸۸ استعفا داد و مرتضی میرباقری (معاون وقت سیما) ضمن موافقت با استعفای علیرضا ‏برازش، مشکینی قائم‌مقام وقت مدیر شبکه اول را تا زمان انتصاب مدیر جدید به ‏سمت سرپرست این شبکه منصوب کرد.‏

برازش در دی ماه سال ۸۸ مدیر شبکه دو سیما شد که در آن زمان به طور جد با عنوان شبکه کودک معرفی می‌شد! میرباقری در حکمی خطاب به علیرضا برازش، ارتقای شبکه دوی سیما به سطح شبکه‌ای تخصصی و حرفه‌ای در حوزه تعلیم و تربیت کودک و نوجوان، اهتمام در تولید برنامه‌های جذاب و مؤثر و استفاده از ظرفیت‌های ممتاز و منحصر به فرد صداوسیما را خواستار شده بود اما با تغییر معاون سیما، برازش مدت زیادی نتوانست در این پست باقی بماند و هشت ماه بعد جای خود را به علی بخشی‌زاده داد.

سرپرستی کوتاه مدت شبکه یک

پیش از دوره دوم مدیریت برازش در شبکه یک، فضل‌الله شریعت پناهی که هم‌اکنون مدیر گروه اجتماعی این شبکه است، سرپرستی شبکه اول را از آذر ماه ۹۴ تا خرداد ۹۵ بر عهده داشت.

شریعت پناهی که همکاری با علی اصغر پورمحمدی را در شبکه سه تجربه کرده بود، در زمان مدیریت بر شبکه یک سیما بر لزوم بانشاط بودن برنامه‌های این شبکه تلویزیونی تاکید داشت. او معتقد بود که «مسلما برنامه‌های تفریحی و سرگرمی باید نسبت به گذشته در شبکه بیشتر شوند. شبکه‌ای که باکس‌های خبری زیادی دارد و همچنین برنامه‌های چالشی زیادی در خود دارد به نظرم در ساعات پایانی شب باید یکسری برنامه‌های مفرح، شاد و آرامش‌بخش داشته باشد. اولویت ما در وهله‌ی اول برنامه‌های بانشاط و آرامش‌بخش برای ساعات پایانی شب در شبکه اول است.»

یک سال مدیریت محمد احسانی در شبکه یک

پیش از دوره سرپرستی فضل‌الله شریعت‌پناهی در شبکه یک، محمد احسانی که هم‌اکنون مدیریت شبکه «نسیم» را بر عهده دارد، از آذر ۹۳ به مدت یک سال مدیریت این شبکه تلویزیونی را برعهده داشت.

احسانی که پیش از این سمت، معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را عهده‌دار بود، با انتشار متن کوتاهی از اهالی سینما خداحافظی و طلب حلالیت کرد تا فعالیت خود را در سازمان صداوسیما ادامه دهد.

او که برای مدیریت شبکه یک سیما جایگزین مهدی فرجی شده بود، پس از یک سال مدیریت با حکم علی‌اصغر پورمحمدی (معاون سیمای وقت) به عنوان مشاور معاون سیما محسوب شد و جای خود را به فضل‌الله شریعت پناهی داد.

احسانی از خرداد ماه سال ۹۶ به مدیریت شبکه نسیم منصوب شد.

مدیر شبکه یک سیما، مدیرگروه اجتماعی شبکه سه سیما، مدیرطرح وبرنامه و قائم مقام شبکه تهران، مدیرکل طرح و برنامه معاونت سیما، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مشاور و عضور شورای راهبردی شبکه سه، مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی راهبردی سازمان، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مسوولیت‌های محمد احسانی بوده است.

پنج سال مدیریت مهدی فرجی در شبکه یک

مهدی فرجی، پیش از محمد احسانی از دی‌ ماه سال ۸۸ تا آذر ماه سال ۹۳ مدیریت شبکه یک سیما را بر عهده داشت.

فرجی از سال‌ها پیش از عهده‌دار شدن مدیریت شبکه، مدیریت گروه فیلم و سریال و مدیریت کل تولید این شبکه تلویزیونی را بر عهده داشته است. او ۲۰ دی‌ ماه ۸۵ جایگزین رضا پورحسین در مدیریت شبکه دو سیما شد و دی ماه سال ۸۸ فعالیت خود را در شبکه یک سیما آغاز کرد.

فرجی که به مدت ۵ سال در دوره مدیریت عزت‌الله ضرغامی فعالیت خود را در شبکه یک سیما ادامه داد، با رفتن ضرغامی و آمدن سرافراز، جای خود را به محمد احسانی داد.

علی‌اصغر پورمحمدی (معاون سیما وقت) در مراسم تودیع فرجی از مدیریت شبکه یک، اعلام کرد که به دلیل ادامه تحصیل فرجی در مقطع بالاتر امکان ادامه همکاری میسر نشده است.

فرجی نیز در همان مراسم بر لزوم کوچک‌سازی سازمان تاکید کرد و گفت که تداوم شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

او در سال‌های دوری از مدیریت شبکه‌ها، مسؤولیت برگزاری چند دوره از جشنواره‌های تولیدات استانی سازمان صداوسیما و تهیه‌کنندگی چند سریال را برعهده داشت.

پیش از فرجی، علیرضا برازش از شهریور ۸۴ تا دی‌ماه ۸۸ مدیریت شبکه یک را برعهده داشت.

حضور چند ساله جعفری‌جلوه در شبکه یک

محمدرضا جعفری‌جلوه از سال ۷۷ تا شهریور ماه سال ۸۴ مدیریت شبکه یک سیما را عهده‌دار بود. او سپس در سال ۸۴ جای خود را به علیرضا برازش داد و معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد حسین صفارهرندی شد.

او سال ۹۲ از حجت‌الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی) برای بنیاد سینمایی فارابی حکم گرفت، اما سال ۹۳ بعد از اعلام رسمی حضورش در صداوسیما و جدا شدن از بنیاد سینمایی فارابی در نامه‌ای خطاب به اهالی سینما و اصحاب رسانه نوشت که «به صدا و سیما باز می‌گردم، چون دیگر در سینما امکان حضور مؤثر برایم میسر نیست نمی‏‌توانم در فارابی ادامه دهم، دلیل آن هم روشن است، که اگرچه همواره معتقد و مهیا برای چابک‏سازی و نوسازی بوده‌‏ام اما با طرح‏‌های بی‏‌توجه به اقتضائات صحنه عمل در سینمای کشور تحت عنوان کوچک سازی و در اصل برای تجزیه و تنزل بنیاد سینمایی فارابی با آن اعتبار و جایگاه جهانی‏اش موافق نیستم ضمن آنکه کاملاً مغایر با عهد و پیمان اولیه‏‌مان بوده است«.

در کارنامه حرفه‌ای جعفری‌جلوه، مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو، ریاست شبکه سراسری صدا، مدیریت شبکه‌های دو، چهار و یک سیما، معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور رییس سازمان صدا و سیما و .... دیده می‌شود.

پیش از سال ۷۷ و آغاز مدیریت محمدرضا جعفری‌جلوه، افراد دیگری همچون مشیری، مسعود گرجی، حاج کریمخان و ... مدیریت این شبکه تلویزیونی را بر عهده داشتند.

ایسنا
کد خبر: 96632
Share/Save/Bookmark