خداحافظ نیکسون
نگاهی به فیلم «تمام مردان رئیس جمهور»؛
خداحافظ نیکسون
ساخت این فیلم ریسک بزرگی بود نتیجه کار ساخت یکی از هوشمندانه‌ترین فیلمهای مدرن آمریکا در آن سال‌ها و برانگیزنده علتهای شکست سیاسی یک ملت بود.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۳
در تاریخ سینمای آمریکا فیلمهای سیاسی زیادی ساخته شده است که بخش زیادی از آنها به رئیس جمهورهای این کشور و حواشی پیرامون آن می پردازد. از فیلم صامت «زندگی دراماتیک آبراهام لینکلن(1924)» گرفته تا «نیمه ماه مارس(2011)» و «لینکلن(2012)» ساخته «استیون اسپیلبرگ». اما تمام مردان رئیس جمهور فیلم خاصی در این زمینه محسوب می شود فیلمی با موضوع روایی واترگیت که یادآوریِ تلخی برای مردم آمریکا محسوب می شود. رسوايي واترگِيت دربرگیرنده حوادثی است که بین سال‌هاي1975 ــ 1972 در هتلي به همين نام در واشنگتن اتفاق افتاد كه استيضاح و سپس كناره‌گيري «ريچارد نيكسون» رئيس جمهور وقت ايالات متحده آمريكا را در پی داشت.

داستان از این قرار است که (همانطور که در ابتدای فیلم هم نشان داده می شود) در جريان انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده آمريكا چند مامور اف‌بي‌آي وارد ساختمان هتل واترگيت محل استقرار ستاد انتخاباتي حـزب دمـوكـرات ايـالات مـتـحـده آمـريكا شده، دستگاه‌هاي شنود كار گذاشته و سپس اسناد و مداركي را براي اهداف مختلف به سرقت می برند. اين اقدام غيرقانوني با پيدا شدن يك نوار كاست توسط يك مامور حراست هتل به‌طور تصادفي لو رفت و روزنامه واشنگتن پست از طريق 2 نفر از روزنامه نگاران خود به نام‌هاي «بـاب وودوارد» و «کارل بـرنـشتاين» ماجرا را پیگیری و آن را رسانه ای کرد. بعدها مشخص شد كه چنين اقداماتي قبلا مكرراً انجام گرفته بوده‌است و بعد از این که مشخص شد كنگره به استيضاح نيكسون راي خواهد داد، او در شب 8 اوت 1974 از سمت خود كناره‌گيري كرد و اولین رئیس جمهور آمریکا نام گرفت که استعفا داده است.

ساخت این فیلم ریسک بزرگی بود نتیجه کار ساخت یکی از هوشمندانه ترین فیلمهای مدرن آمریکا در آن سالها و برانگیزنده علتهای شکست سیاسی یک ملت بود بعلاوه فیلم تصویر نزدیکی از روزنامه نگاری همراه با تحقیق و ارائه می کرد. این فیلم هنوز هم برای دانشجویانی که قصد دارند روزنامه نگار شوند پخش می شود. از همان ابتدا که صدای برخورد میله های ماشین تحریر به صفحات کاغذ می آید تا سکانس نهایی که این حرکت، روی صحنه های سوگند یادکردن نیکسون و در تضادی شدید با آنچه که دریافت می شود، مسلسل وار دوباره تکرار می شود «پاکولا» کارگردان فیلم قصد نشان دادن حقیقت را دارد.

رابرت ردفورد حقوق کتاب وودوارد و برنشتاین را در سال 1947 به مبلغ 450 هزار دلار خریده بود. او قبل از پاکولا برای کارگردانی فیلم سراغ «الیا کازان» و «ویلیام فردکین» رفته بود که هر دو بنا به دلایلی از این کار سرباز زدند. بعد از این ردفورد سراغ دوستش پـاكـولا رفت و او بـه عـنـوان كـارگـردان فيلم انتخاب شد. رابرت ردفورد احساس کرد که بازی اش در نقش وودوارد فیلم را نامتعادل خواهد کرد و تصمیم گرفت ستاره ای هم وزن خود برای بازی در فیلم انتخاب کند. نتیجه این که در یکی از بازی های بسکتبال تیم «نیویورک نیکز» که داستین هافمن هم حضور داشت به او نزدیک شد و از او برای بازی در نقش کارل برنشتاین دعوت کرد. «جیسون رودباردز» اولین انتخاب ردفورد برای بازی در نقش «بنجامین سی برادلی» سردبير روزنامه واشنگتن پست بود. ردفورد و‌ هافمن هم هفته‌هايي متمادي را صرف تحقيق درباره نقش‌هايشان کردند و چندین ماه در دفتر روزنامه واشنگتن پست حضور داشتند و حتی در کنفرانسهای خبری این روزنامه شرکت می کردند.

یکی از صحنه های جالب فیلم جایی است که ردفورد با تلفن مشغول گرفتن شماره است. این سکانس 6 دقیقه طول می کشد، اواخر کار ردفورد مرتکب اشتباهی می شود و شماره ناشناسی را می گیرد اما از نقش خود بیرون نمی آید و بازی اش را ادامه می دهد، این سکانس هم در تدوین نهایی جای می گیرد. برای اینکه اعتبار نام دو بازیگر اصلی فیلم به یک اندازه حفظ شود نام ردفورد در پوستر فیلم پیش از نام هافمن آمد و نام هافمن در تیتراژ فیلم پیش از نام ردفورد قرار گرفت. این استراتژی پیش از این برای «جان وین» و «جیمز استیوارت» در فیلم «مردی که به لیبرتی والاس شلیک کرد» استفاده شده بود.

فيلمسازان هم سعي كردند صحنه و محيط حتي‌المقدور شبيه به حقيقت وضعيتي باشد كه موجود بود و بنابراين يك نسخه از تحريريه واشنگتن پست را هم ساختند و به واقع آن جا را در داخل استوديو بازسازي كردند. حتی 200 میز از کمپانی ای که میزهای واشنگتن پست را تهیه کرده بود خریدند. به جزئیات کار هم بسیار توجه شده بود حتی دفترچه تلفن هایی که برای فیلم تهیه شد کپی ای از دفترچه های واشنگتن پست بود.

این فیلم هنوز هم فیلم مهمی در آمریکا محسوب می شود و درسهای زیادی را برای مردم، سیاستمداران و به خصوص روزنامه نگاران در خود دارد. سر آخر بد نیست بدانید  تمام مردان رئیس جمهور اولین فیلمی بود که «جیمی کارتر» در دوران ریاست جمهوری اش بر آمریکا تماشا کرد.
کد خبر: 69399
Share/Save/Bookmark