مدیران سینما باید قدر فیلم هایی همچون «روزگاری عشق و خیانت» را بدانند / سینما در جبهه مقاومت، ضعیف عمل کرده است
در برنامه سینما روایت مطرح شد:
مدیران سینما باید قدر فیلم هایی همچون «روزگاری عشق و خیانت» را بدانند / سینما در جبهه مقاومت، ضعیف عمل کرده است
محمد تقی فهیم معتقد است در شرایطی که سینمای ایران علیه بنیادهای خانواده و در جهت انهدام باورهای جدی جامعه حرکت می کند تولید فیلم هایی همچون « روزگاری عشق و خیانت» می تواند قابل ستایش باشد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۳
به گزارش هنرنیوز و به نقل از  سینما روایت ، شب گذشته سینما روایت میزبان داود بیدل و روح الله شمقدری کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی « روزگاری عشق و خیانت» بود تا این فیلم را با حضور محمد تقی فهیم منتقد سینمایی و رسول شادمانی مجری – کارشناس مورد نقد و بررسی قرار دهند.

در ابتدا رسول شادمانی از دریافت جایزه برای این فیلم از کمیته حمایت از فلسطین در بخش تجلی اراده ملی از سی و دومین جشنواره فیلم فجر و همچنین اخذ جایزه بهترین بازیگر نقش زن برای شهرزاد کمال زاده از سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت خبر داد و آنگاه « داود بیدل» کارگردان فیلم در مورد شکل گیری ایده اولیه این فیلم گفت: من فیلمنامه ای به نام «عبور از مه» داشتم که بعد از ارائه به ارشاد رد شد و با توجه به اینکه آقای سعید مطلبی مشاور فیلمنامه من بود ایشان سوژه اصلی فیلم «روزگاری عشق و خیانت» یعنی ماجرای تسلط صهیونیست ها در شمال کشور در قبل از انقلاب را مطرح کردند. مساله ای که گویا برخی از هنرمندان قبل از انقلاب هم به این موضوع واکنش نشان داده بودند.

وی با بیان اینکه تحقیقات میدانی این فیلم چندماهی به طول انجامید چون هیچ گونه مدارک و اسنادی در این مورد وجود نداشت افزود: ما برای تحقیقات میدانی به منطقه دشت مغان رفتیم و به مرور زمان ، فیلمنامه اولیه شکل گرفت.

دغدغه تولید آثار در مورد تاریخ انقلاب و حکومت پهلوی
« روح الله شمقدری » تهیه کننده فیلم هم در پاسخ به رسول شادمانی که پرسید شما در مصاحبه ای از این فیلم به تجربه ای نو یاد کردید اظهار داشت : برای من همواره دغدغه تولید آثاری در مورد تاریخ انقلاب و حکومت پهلوی وجود داشت به همین دلیل فیلمنامه آقای بیدل در راستای این دغدغه تشخیص داده شد. البته بحث محوری اولیه فیلمنامه درمورد قاچاق اشیای عتیقه بود که بارها تولید شده بود و بعد از این بود که موضوع حضور صهیونیست ها در ایران مطرح شد که ما ابتدا به دلیل اینکه اطلاع چندانی از آن نداشتیم
چندان جدی نگرفتیم اما جذاب بود و بعدا این موضوع دغدغه ای برای ما شد و توانست مسیری را برای ما بگشاید. هر چه جلوتر می رفتیم موضوع برای ما جدی تر می شد. بنابراین تجربه نویی که من از این فیلم یاد کردم به این جهت بوده که ما با موضوع خیلی جدی روبرو بودیم که هیچ کس آن را نشنیده بود و من مشابه آن را ندیده بودم.

تبدیل سینما به آش بلغور!
«محمد تقی فهیم» منتقد سینما گفت: ما با فیلمی روبرو هستیم که در بحث ایده و محتوا نه تنها یک اثر کاملا پذیرفتنی است بلکه با کم کاری در این نوع مضامین در سینما مواجهه هستیم بویژه اینکه مقام معظم رهبری نیز در این مورد دغدغه دارند و همواره به مسئولین فرهنگی ، مدیران و هنرمندان تذکر دادند و متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداده بلکه در سالهای اخیرچنین موضوعاتی به فراموشی سپرده شده است تا آنجایی که سینما تبدیل به آش بلغوری شده که بیشتر از مواد زائد و خطرناک تشکیل شده است.

دستمریزاد به سازندگان فیلم « روزگاری عشق و خیانت»
وی با بیان اینکه فیلم « روزگاری عشق و خیانت» ما را به دوران فیلم های دهه شصت مثل برنج خونین و آفتاب نشین ها برمی گردند که دغدغه های ملی ، دینی با گرایش های ضد استکباری وضد امپریالیستی داشتند ادامه داد: ما در سالهای اخیر، کمتر فیلمی را دیدیم که به این مسائل بپردازد و باید به سازندگان آن دستمریزاد گفت. در شرایطی که سینما علیه بنیادهای خانواده ، ارزش های جامعه و در جهت انهدام باورهای جدی جامعه حرکت می کند فیلم هایی مثل روزگاری عشق و خیانت می تواند قابل ستایش باشد.

بعضی از حواشی باعث شد فیلم در زمان خودش بایکوت رسانه ای شود
روح الله شمقدری در بخش دیگری از سخنان خود درمورد اکران این فیلم ، با بیان اینکه بعضی از حواشی باعث شد فیلم در زمان خودش بایکوت رسانه ای شود و فیلم خیلی دیده نشود تصریح کرد: با توجه به اینکه این فیلم به لحاظ مضمونی ارزش مند است اما نباید در مقابل آن سنگ اندازی شود ولی این اتفاق عملا رخ داد و فیلم اواسط برگزاری جشنواره فیلم فجر اکران شد و با وجودی که فیلم از سالن های محدودی برخوردار بود اما اکران بدی نداشت به گونه ای که میزان فروش این فیلم نسبت به برخی از فیلم های مدعی همان زمان ، بهتر بود.

سیاست گذاری دقیقی در حوزه سینما وجود ندارد
تهیه کننده فیلم سینمایی «پایان نامه » اضافه کرد: معتقدم دغدغه برای تولید اثر سینمایی یا باید شخصی باشد و یا این دغدغه ایجاد شود لذا اگر ما فقط به دغدغه های شخصی دلخوش باشیم حتما سبد سینمایی کشور ، سبدهای ناقصی خواهد شد چون ممکن است سلایق شخصی آن نظم لازم را برای تولیدات کشور نداشته باشند. بنابراین باید در سینما و در مورد فرهنگ ، شاهد سیاست گذاری های دقیقی باشیم تا از تولیدات متنوع فرهنگی برخوردار باشیم. متاسفانه مشکل مهم ما این است که سیاست گذاری دقیقی در حوزه سینما وجود ندارد درحالی که باید دولت در این مورد اقدام به سیاستگذاری کند تا مسیر باز شود.

در ادامه ، محمد تقی فهیم با اشاره به فیلم اظهار داشت: ما در فیلم « روزگاری عشق و خیانت » با داستانی روبرو هستیم که در دو مقطع روایت می شود. بخشی به دوران گذشته و بخشی به زمان حال برمی گردد درحالی که هیچ تمایزی در این دو بخش دیده نمی شود و به عبارت دیگر، ما در تغییر زمان ، شاهد هیچ نوع خلاقیتی نیستیم.

به گفته وی ، شاخ و برگهای اضافی فیلم ، مخاطب را با یک نوع پراکندگی روبرو می کند که مناسب سریال است تا فیلم سینمایی .

این فعال رسانه ای افزود: ما در این فیلم با دانشجوی اخراجی روبرو هستیم که عضو سپاه دانش است. در حالی که سپاه دانشی ها از فیلتر ساواک رد می شدند و امکان نداشت که یک دانشجوی اخراجی عضو سپاه دانش شود. ضمن اینکه لحن کار فاقد ژانر خاص است و ما شاهد یک ملودرام عاشقانه هستیم که در بستر تاریخی سیاسی تعریف می شود که دائما در حال تغییر لحن است.

مدیران سینما باید قدر فیلم هایی مثل «روزگاری عشق و خیانت» را بدانند
وی در عین حال تاکید کرد: سینمای ایران به چنین فیلم هایی نیازدارد و مدیران سینما باید قدر چنین آثاری را بدانند و از آنان حمایت کنند.
داود بیدل با اشاره به انتقادهای فهیم گفت: شاید بعد از گذشت چهار سال از تولید فیلم، اولین منتقد فیلم ، خود من باشم. ضمن اینکه من معتقد به چند ژانری در اثر هستم و فیلم های موفق دنیا هم در یک ژانر حرکت نمی کنند.

وی در مورد عدم تقطیع در مورد فلاش بک ها و زمان حال ، یادآور شد: سعی کردم با افکت های صوتی فاصله زمانی ایجاد کنم اما معتقدم ای کاش همین فاصله را هم ایجاد نمی کردم تا مخاطب خودش این فاصله زمانی را درک کند.

امیدوارم مشکل استفاده از گلاه گیس در فیلم ها حل شود
کارگردان فیلم « روزگاری عشق و خیانت» در مورد پخش این فیلم ازتلویزیون گفت : تلویزیون چند جا از فیلم را به صورت کوتاهی حذف کرده بود از جمله رقص عباس اما در کُل خیلی فیلم را دستکاری نکرده بود. این اولین فیلمی بود که ما مجوز گرفتیم تا برای خانم ها از گلاه گیس استفاده کنیم و امیدوارم مشکل استفاده از گلاه گیس در فیلم ها حل شود.

همیشه تلاش کردیم خلاء ها را پُر کنیم
روح شمقدری هم در مورد آثار جدید با بیان اینکه همیشه سعی کردم حضور و فعالیت من درسینما از مبنایی برخوردار باشد افزود: همیشه تلاش کردیم خلاء ها را پُر کنیم. اولین فیلم من در حوزه تهیه کنندگی فیلم سینمایی «پایان نامه» بود که در حوزه تولید فتنه سال 88 خط شکن بود و فیلم روزگاری عشق و خیانت نیز دارای موضوع متفاوتی بود. بنابراین چون این مبنا را برای خودم ترسیم کردم لذا کار بعدی من می بایست در همین حوزه ها باشد تا حرف جدیدی در مورد انقلاب و موضوعات استراتژیک نظام داشته باشد.

گارد شدیدی بعد از جشنواره فیلم فجر نسبت به فیلم گرفته شد
این تهیه کننده سینمای ایران تاکید کرد: ما خیلی تلاش کردیم که فیلم دیده شود اما متاسفانه گارد شدیدی بعد از جشنواره فیلم فجر نسبت به فیلم گرفته شد. هرچند که نسخه ارائه شده به جشنواره فیلم فجر، نسخه خوبی نبود چون به لحاظ تدوینی دارای تشتت بود و ذهنیت ها بر اساس همان نسخه بود و برخی ها نسبت به فیلم موضع ایجاد کرده بودند که فیلم را نبینید! و فیلم ندیده را فیلم بدی عنوان می کردند! اما این ذهنیت با نمایش فیلم در جشنواره فیلم مقاومت شکسته شد. این درحالی بود که این فیلم مورد بی مهری رسانه ها قرار گرفته بود! 

به گفته شمقدری ، یکی از اعضای اصلی جبهه انقلاب بر اساس همین ذهنیت ها تمایلی به دیدن فیلم نداشت ولی وقتی فیلم را دید نه تنها از فیلم راضی بود بلکه ناراحت بود که چرا اینقدر پشت سر این فیلم بد گفته می شده.

درمناسبت های مختلف فیلم نداریم
روح الله شمقدری در خاتمه گفت: متاسفانه ما درمناسبت های مختلف هیچ فیلمی نداریم درحالی که ما سوژه های بسیار متنوع و متعددی داریم که نادیده گرفته می شوند و برای اینکه این خلاء مرتفع شود می بایست آثاری در این جهت مورد توجه قرار بگیرند و باید تغییر نگاهی در این مورد ایجاد گردد.

مدیران میانی رسانه ملی ، مناسبت ها را قربانی کردند
فهیم هم در ادامه افزود: بحث فقدان آثار برای مناسبت های مختلف نه تنها در سینما که در تلویزیون هم وجود دارد و مدیران میانی رسانه ملی ، مناسبت ها را قربانی کردند به طوری که امسال در ایام ماه رمضان شاهد سریال هایی بودیم که ربطی به این ماه نداشتند.

سینما در جبهه مقاومت، ضعیف عمل کرده است
وی با تاکید براینکه ایران در حوزه سینما در جبهه مقاومت، ضعیف عمل کرده است یادآور شد: همان طوری که ما درحوزه مبارزات و حمایت از جنبش مردمی کشورها در کنار آنان هستیم باید درحوزه سینما هم ، دستمان پر باشد. درحالی که امروزه سینمای دنیا در جهان حاکمیت دارد اما سینمای ایران ؛ ضعیف ترین عملکرد بر ذهنیت مردم جهان در ارتباط با درک جامعه ایرانی را داشته است.


کد خبر: 94689
Share/Save/Bookmark