سرودن شعر در مورد دفاع مقدس نیازمند حس و حال خاصی برای شاعر است
یاحا کاشانی در گفتگو با هنرنیوز:
سرودن شعر در مورد دفاع مقدس نیازمند حس و حال خاصی برای شاعر است
یک ترانه سرای کشورمان گفت: متاسفانه برخی ها به جای «ترانه »، یکسری جملات موزون را کنار هم می چینند و به جای« ملودی» یکسری دلنگ و دلونگ می سازند و این امر نشان می دهد که حیطه موسیقی امروز ما دچار مشکل است.
 
تاريخ : پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۲
یاحا کاشانی در سال ٨٠ اولين ترانه خودرا سرود و اولين ترانه اى كه از او منتشر شد سال ٨٥، ترانه اى با يك موضوع اجتماعى به نام((گل سر)) با صداى محسن چاوشى بود. وی در اين سالها و تا به امروز به عنوان ترانه سرا مشغول همكارى با خوانندگان صاحب نامى چون محسن چاوشى، مهدى مقدم،فرزاد فرزين،مازيار فلاحى،رضا صادقى و ... بوده است كه در اين ميان ترانه هايى مانند ليلا، چراغاروخاموش كن، برف، بيا بيا، با تو،خيانت،منو نگا كن،مسير بهشت،ويتامين٣،شونه به شونه، بى تو ميميرم با استقبال بيشترى از طرف مردم روبرو شد. او در سينما و تلويزيون نيز به عنوان ترانه سرا در تيتراژهايى چون ويتامين ٣، جمعه داغ،هكر،يه جيب پرپول،خورشيد واره ها و ... همكارى داشته است.

یاحا کاشانی در گفتگویی با هنرنیوز در مورد حوزه ترانه سرایی گفت: متاسفانه برخی ها که می خواهند ترانه سرایی کنند فقط یکسری جملات موزون را کنار هم می گذارند و نام «ترانه» بر روی آن می گذارند! یا بعضی ها هنگامی که می خواهند «ملودی» کار کنند یکسری دلنگ و دلونگ می سازند و می گویند ما ملودی کار کردیم! در حالی که حیطه موسیقی ما اینگونه نیست هرچند که معتقدم موسیقی امروز ما دچار مشکل است که به قول معروف تشعشعات آن به زیر مجموعه هایی مثل ترانه هم خورده است بخصوص ترانه هایی که در حوزه دفاع مقدس و کارهای موضوعی کار می شود. این درحالی است که می شود چنین کارهایی را به نحو احسن و نه در سطح پایین کار کرد.

ترانه سرای« هنوز یکی هست» با بیان اینکه کم کاری در بحث ترانه سرایی و تولید کارهای خوب به شدت احساس می شود تصریح کرد: بنده و گروهی که با من کار می کنند تلاش کردیم نقاط ضعف حیطه موسیقی و ترانه سرایی را شناسایی کنیم و پتانسیل تولید کارهای کوتاه خوب را داریم این درحالی است که کار خوب، اِلمان های خاص خودش را دارد.

یاحا کاشانی با اشاره به ترانه سرایی در حوزه دفاع مقدس یادآور شد: سرودن شعر در مورد دفاع مقدس نیازمند حس و حال خاصی برای شاعر است که باید به این احساس دست پیدا کند. ضمن اینکه باید این احساس خارج از اغراق و بزرگنمایی باشد. ما هنوز شاهد احساسات مادران شهید در این کشور هستیم و هنوز که هنوز است در این مملکت شاهد تشیع پیکر شهدا هستیم لذا این مسائل می تواند برای ترانه سرا کمک کننده باشد.

ترانه سرای کلیپ «آغوش امن» در مورد وضعیت ترانه سرایی در حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه با وجود کارهای ضعیفی که در این عرصه تولید شده اما کارهای خوبی هم خلق شده است گفت: ضعف در کارهای دفاع مقدس متفاوت است. مثلا خیلی وقت ها، ضعف در «ملودی سازی» است. گاهی اوقات ضعف در تنظیم یا کیفیت صدای خواننده است. اما با همه این ضعف ها؛ خدا را شکر تاکنون شعرهای خوبی در حوزه دفاع مقدس سروده شده است. اما شعر و ترانه دو مقوله جدا است و جا دارد که برای ترانه سرایی وقت بیشتری گذاشته شود و کارشناسان با نگاه آسیب شناسی، نقاط ضعف و قوت این حوزه را به خوبی شناسی کنند و برای بهبود این کار وارد میدان بشوند. ضمن اینکه وظیفه همه ما این ست که در این عرصه کمک کنیم.

یاحا کاشانی با اشاره به تولید تراک لیلا در حیطه دفاع مقدس یاد آور شد: من دو سال قبل، تراک لیلا را با صدای آقای مازیار فلاحی کار کردم که ملودی این کار متعلق به خود مازیار فلاحی بود و تنظیم اثر نیز متعلق به آقای امیرتوسلی می باشد که خدا را شکر ، کار خیلی خوبی از کار در آمد و بسیاری از کسانی که در حوزه موسیقی صاحب نظرند و حتی کسانی که علاقه مند به موسیقی بودند از این اثر راضی بودند.
کد خبر: 84699
Share/Save/Bookmark