مرز بین سینما و ویدئو از بین رفته است
روح الله حجازی:
مرز بین سینما و ویدئو از بین رفته است
روح الله حجازی معتقد است که امروزه مرز بین سینما و ویدئو با گسترش دیجیتال از بین رفته است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۷
به گزارش هنرنیوز؛ «روح الله حجازی» که امسال با دو فیلم در جشنواره فیلم یاس حضور دارد بعد از نمایش فیلم «سایه» در سینما فلسطین در گفت وگو با ستاد خبری جشنواره فیلم یاس با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم یاس گفت: این جشنواره محلی است برای عرضه فیلم های ویدئویی اما مهم‌تر از همه اینکه این جشنواره به حلقه مفقوده فیلم های ویدئویی یعنی فیلمنامه نیز توجه جدی دارد زیرا فیلمسازان می‌دانند که محلی برای ارزیابی دارند.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر و ویدئویی در دوره‌ای با هم برگزارمی شد و فیلمهایی ویدئویی با سینمایی باهم قضاوت می‌شدند که این کار ظلم به فیلمهای ویدئویی بود همانگونه که زمانی فیلمهای مستند هم در فجر قرار داشت ضمن اینکه به آن‌ها نیز ظلم می‌شد و دیده نمی‌شدند.

حجازی افزود: تفاوت فیلم های ویدئویی و سینمایی بیشتر به پروداکشن باز می‌گردد هر چند در ساخت فیلمهایی سینمایی در اکثر موارد فیلمسازان محتاط ترعمل می‌کنند.

کارگردان فیلم «سبز به رنگ زمرد» ادامه داد: امروز از نظرقاب بندی نیز تفاوتی بین سینما و ویدئو وجود ندارد زیرا هم تکنولوژی ساخت فیلمهای سینمایی دیجیتال شده است و هم اینکه در بسیاری از منازل تلویزیونهای بزرگی وجود دارد که تقریبا نقش پرده سینما را بازی می‌کنند و یا حتی در خانه‌ها با ویدئو پروداکشن فیلمهای را در خانه تماشا می‌کنند و حتی در یک جاهای تلویزیون جای سینمای را می‌گیرد.
کارگردان «در میان ابرها» ادامه داد: فیلمهای ویدئویی بدلیل اینکه در تلویزیون پخش می‌شوند بسیارمهم هستند زیرا تلویزیون به جهت مخاطب همیشه از سینما جلو‌تر بوده است.

حجازی ادامه داد: امروز فارغ از اینکه چه فیلمی با چه فرمتی ساخته شود برای بیننده سینما و تلویزیون کیفیت اثر مهم است و امروز مرز بین سینما و ویدئو تقریبا از بین رفته است.

وی ادامه داد: تنها مرزی که بین سینما و ویدو وجود دارد ان است که ما در هنگام ساخت فیلم ویدئویی باید بدانیم که با چه مخاطبی مواجه هستیم زیرا حجم مخاطب فیلمهایی ویدئویی بسیار بیشتر از سینما است

کارگردان «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» با اشاره به نمایش فیلمهای خارجی در جشنواره فیلم یاس گفت: حضور فیلمسازان خارجی در جشنواره فیلمهای ویدئویی می‌تواند به گسترش ارتباطات بین المللی و همچنین بالا رفتن کیفیت آثار کمک کند زیرا تا امروز بیشتر بخش بین المل درباره فیلمهای سینمایی فعال بوده است و کمتر به فیلمهای ویدئویی توجه شده است.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم یاس می‌تواند به محلی برای ورود و کشف استعداهای تازه در سینما و برای سینما باشد و حتی می‌تواند مسیر یک فیلمسازرا تعیین کند.
کد خبر: 74609
Share/Save/Bookmark