شهرداری خانه « ثابت پاسال» را تبدیل به مرکز فرهنگی کند
رییس ایکوموس ایران:
شهرداری خانه « ثابت پاسال» را تبدیل به مرکز فرهنگی کند
به گفته‌ی رییس ایکوموس ایران الزاما نباید هر که زمین بزرگی دارد، خراب کند و «مال» بسازد. اگر شهرداری کاخ « ثابت پاسال» را بخرد و آن را با توجه به نیاز منطقه به یک مرکز فرهنگی تبدیل کند، عالی می‌شود.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۰

مریم اطیابی- به گزارش هنرنیوز؛ آخرین باری‌ که بنای « ثابت پاسال» در رأس اخبار میراث فرهنگی قرار گرفت ایام ماه مبارک رمضان بود. درست چند روز باقی مانده به شب‌های قدر خبر آمد که چند کامیون و لودر مخفیانه وارد بزرگترین خانه تهران شده‌اند. هرچند بررسی‌های میدان بدین جا ختم شد که تنها یک لودر بیرون این خانه سکنی گزیده است اما همچنان خطر بیخ گوش کاخ ورسای ایران قرار دارد و همچنان خبری از ثبت ملی این اثر نیست.

رییس ایکوموس ایران در این باره به خبرنگار هنرنیوز می‌گوید:« اولا این بنا پیشنیه‌ای در حافظه ی تاریخی کشور دارد و دوم آن که ساختمان بزرگ و امکانات مناسبی دارد، بنابراین با مجموعه‌ی مشخصاتی که این بنا دارد، می‌توان  بهره‌برداری‌های بهتری از آن کرد.»

مهدی حجت اضافه می‌کند:«اگر بهره‌برداری را منحصرا پول نبینیم و بهره‌برداری اقتصادی را با بهره‌برداری فرهنگی، حیثیتی و تاریخی توام کرده و برایش ارزش قائل باشید،‌ فکر می‌کنم که آن بنا را اگر به همان صورت کنونی حفظ کرده و کاربری مناسب ارزش به آن داده شود حتی به همان اندازه که خراب و به جای آن یک ساختمان تجاری احداث شود، جوابگو نیاز اقتصادی و فرهنگی است. به عنوان مثال با توجه به کیفیت‌اش یک شرکت خیلی بزرگ حاضر باشد آن‌جا را به عنوان محل استقرار خود انتخاب کند.»

او تأکید می‌کند:« این‌ها سرمایه‌اند، چیزی در زمانی ایجاد شده و مانده‌ تا سابقه‌ی‌ آن شهر را نشان دهد، این‌ها را تخریب می‌کنند و به جایش دست‌کم چیز ارزشمندی نمی‌سازند، چیزی بهتر به معنای کیفی جای آن ساخته نمی‌شود، تا غصه نخوریم که اگر تخریب کردند، بنای بهتری به جایش ساخته شده است. »

وی با اشاره به این که چون اکنون وضعیت معماری کشور ما طوری نیست که بتوان با تخریب بناها به جای آن‌ها چیز بهتری ساخت، اظهار می‌کند:« بنابراین ‌ترجیح می‌دهیم این گونه بناها همین‌طور باقی بمانند. کسانی هم که نگران بهره‌برداری اقتصادی هستند فکر نکنند تنها راه بهره برداری خوب اقتصادی فقط تخریب یک بنا و زدن یک « مال» جای آن است، این امروز باب شده است. واقعا این طور نیست، قبل از هر کاری بهتر است یک مقایسه کنید در شهرهای دیگر دنیا و ببینید که آیا پول درآوردن از راه درست کردن «مال» است؟ هر کس یک زمین داشت‌ آن را به «مال» تبدیل کند؟ این یک دیدگاه اشتباه است که تا ۱۰ سال دیگر نتیجه آن را می‌بینید.»

قائم مقام پیشین سازمان میراث فرهنگی تصریح می‌کند:« به نظر من، ‌از نظر وسعت، نوع ساخت و میزان مخارج در زمان ساخت،‌ بهتر است به هر صورتی که هست، بنای ثابت پاسال حفظ شود و یک کاربری جدیدی که بهره برداری‌های هنگفتی می توان از آن کرد، برایش تعریف شود. هم چیز فقط پول نیست به تالار وحدت توجه کنید، زمینی که آن‌جا هست و ساختمانی که دارد، همگی برای تخریب وسوسه‌انگیز است چون وسعت زیادی دارد، اما ما آن را هر طور شده حفظ می‌کنیم آن هم در حالی که در بهترین حالت اگر بخواهیم خیلی خوب از آن استفاده کنیم، شبی دو ساعت است،اما این خرج فرهنگ است، چاره ای جز این نیست.»

وی اضافه می‌کند:« یا ما در زمین بسیار بزرگی مقدار زیادی خرج می‌کنیم برای ساخت مسجدی بزرگ که فقط در ساعات نماز باز است. یک زمین بزرگ با چند صد میلیارد هزینه ساخت و پول برق و غیره و آب و خدمه و فرش و کاشی‌کاری و ... برای این است که بتوان چند ساعت آن‌جا عبادت کرد، اما ما با رضایت این کار را انجام می‌دهیم. چون بسیاری از بناها را به جهت بهر‌برداری فرهنگی نگه می‌داریم از این رو کسی نمی‌گوید مسجد را خراب کنید و به جای آن «مال » بسازید. هر کدام برای یک منظور ساخته شده‌اند. اگر یک پاساژ با توجه به کیفیت‌اش به یک مرکز فرهنگی بزرگ تبدیل شود، ممکن است که بازده اقتصادی زودرس مثل «مال» را نداشته باشد، اما شهرداری باید تالار، سینما، کتابخانه و ... بسازد و به فکر بهبود شرایط زندگی مردم از نظر فرهنگی هم باشد.»

حجت تأکید می‌کند:« اگر با این عقل و فکر به آن نگاه کنیم که مگر چند ساختمان برای فروش موبایل یا «مال» نیاز داریم، ضرورت ایجاد یک مرکز فرهنگی بزرگ با همه امکانات را احساس کرده و آن را فراهم می‌کنیم.اگر شهرداری عمارت «ثابت پاسال» را بخرد و تبدیل کند به یک مرکز فرهنگی؛ عالی می‌شود. الزاما نباید هر که زمین بزرگی دارد، خراب کند و مال بزند، این یک رویکرد اشتباه است.»
کد خبر: 82169
Share/Save/Bookmark