مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان تهران برگزار شد
با حضور کتابداران و مسئولان نهاد؛
مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان تهران برگزار شد
مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان تهران با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مدیران و معاونان نهاد، کتابداران و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۱
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان تهران روز سه شنبه ۱۲ آذرماه، با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد؛ اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد؛ مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی؛ مهدی صباغ، مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی؛ باقر میر عبداللهی، مدیرکل تأمین منابع؛ هادی آشتیانی، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی؛ اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت ها؛ محمد هادی ناصری طاهری، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی تهران، کتابداران و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان تهران در آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی تهران در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران،‌ اظهار داشت: خدا را شاکریم که بر ما منت نهاد تا بار دیگر به بهانه تکریم خدمات و تلاش های همکاران مان در کتابخانه های عمومی استان گرد هم آییم تا به مناسبت بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، ظرفیت های کتابخانه های عمومی را به آحاد جامعه یادآور شویم. این روز، روز تکریم کتابدار است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «کتابداری، یک کار انسانیِ فرهنگیِ برجسته‌ است.»


وی ادامه داد: هر چند امسال شیرینی ایام هفته کتاب و روز کتابدار با اتفاقات ناگواری تلخ شد. که تلخ ترین آن ها، به آتش کشیدن کتابخانه عمومی تفکر شهریار، نشان زبونی و ذلت دشمنان این ملت بود. این حادثه تلخ و ناگوار بارقه هایی از امید را به همراه داشت که از جمله آن، پیگیری مداوم و خودجوش برخی از فرهیختگان از کتابداران سراسر کشور، نویسندگان و ناشران و اصحاب رسانه و چهره های هنری بود که برای مشارکت در بازسازی این کتابخانه در سریع ترین زمان ممکن، اعلام امادگی کردند. در همان روز اول با پیشنهاد دبیرکل محترم قرار شد نهاد اطلاعیه ای صادر کند و نحوه کمک و مشارکت هم میهنان در ساخت و تجهیز این کتابخانه را اعلام کنیم که پس از بررسی خسارت وارده، ان شاءالله این اطلاعیه، امروز در رسانه ها منتشر خواهد شد. بی شک این مشارکت مردمی می تواند تلخی آن اتفاق ناگوار را به شیرینی ماندگار مبدل سازد و کتابخانه تفکر برای همیشه تاریخ، نمادی از فرهنگ دوستی مردم این سرزمین باشد. به نوبه خود از همه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و همکاران عزیزم در کتابخانه های عمومی دعوت می کنم ولو به اندازه اهدای یک کتاب در ساخت و تجهیز این کتابخانه مشارکت کنند تا خشت خشت این کتابخانه برای همیشه ماندگار شود.

ناصری اظهار داشت: امروز به لطف خدا بیش از ۳۰۰ کتابخانه عمومی اعم از نهادی و مشارکتی در سطح استان فعال است. در یک سال گذشته با عنایت پرودگار شاهد افتتاح ۹ باب کتابخانه عمومی جدید در سطح استان بودیم. مهم ترین آن ها پروژه بازسازی قدیمی ترین کتابخانه عمومی شهر تهران یعنی کتابخانه مرکزی پارک شهر بود. این کتابخانه با ظرفیت هایی که دارد، می تواند به عنوان یک پایگاه برای گفتگوهای فرهنگی و اجتماعی در شهر تهران شناخته شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، ادامه داد: یکی از مقدمات ترویج کتاب و کتابخوانی، دسترس پذیر بودن کتاب برای شهروندان است. بر این اساس، نهاد کتابخانه های عمومی کشور تدوین طرح آمایش سرزمینی را در دستور کار قرار داد و خوشبختانه اولین استان که این طرح در آن اجرا شد، استان تهران بود. بر اساس این سند در صورت وجود اعتبار و منابع، جهت احداث کتابخانه با توجه به نیاز مناطق مختلف اقدام خواهد شد تا دسترس پذیری شهروندان تسهیل شود.

وی گفت: از دیگر راه هایی که ان شاءالله در دوره جدید مدیریت استان مد نظر قرار خواهد گرفت، توسعه و گسترش ناوگان کتابخانه های سیار است. اینگونه از کتابخانه ها، در شرایط فعلی و با توجه به قیمت بسیار بالای زمین و افزایش هزینه های ساخت در سال های اخیر، یک اقدام میان مدت و اثر بخش خواهد بود. در حال حاضر ۷ دستگاه کتابخانه سیار در استان فعال است که در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از ۲ دستگاه دیگر در سطح استان خواهیم بود. در ادامه برای افزایش این نوع از کتابخانه ها در صورت تامین اعتبار، اقدام خواهد شد.

ناصری اظهار داشت: در سال های اخیر به تدبیر مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی و با تایید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنا، گفتمان کتابخانه های عمومی، گفتمان خدمات فرهنگی و اجتماعی شد و کتابخانه ها به سمت اجتماعی شدن و ارائه خدمات اجتماعی حرکت کردند. یکی از افتخارات در این زمینه اقداماتی است که در شهرستان بهارستان از تیر ماه ۱۳۹۷ آغاز شد. در بررسی های اولیه لزوم نوسازی کتابخانه ها و همچنین برگزاری خدمات مشاوره و آموزشی برای شهروندان بهارستانی مشخص شد و ظرف مدت ۴ ماه، شاهد بازگشایی همزمان ۴ کتابخانه عمومی بودیم. از همان تاریخ تا امروز شاهد برگزاری دوره های متنوع مشاوره و آموزشی برای رده های مختلف سنی بودیم. امروز وقتی آمار اعضای کتابخانه های بهارستان را ملاحظه می کنیم با رشد ۸۶ درصدی مواجه می شویم که به برکت همین رویکرد جدید است. می توان این الگو را برای شهرستان های دیگر نیز پیش گرفت تا شاهد تحولی در این حوزه باشیم.


سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، ضمن تقدیر از زحمات و تلاش های علی نیکنام، در دوران مدیریتی پنج ساله خود، اظهار داشت: در پایان ضمن تقدیر از همه کتابداران سخت کوش استان تهران می خواهم که فعالیت ها، خلاقیت ها و تجارب ارزشمند خود را در سامانه انتخاب کتابدار بارگذاری کنند تا هم در ارزیابی ها و داوری ها زحماتشان دیده شود و هم اینکه به این وسیله، تجارب و ایده های خود را با همکاران کتابدار سراسر کشور به اشتراک گذارند. هر چه این رقابت سخت تر باشد بیانگر پویایی و شاداب بودن کتابخانه های عمومی است.

به حوزه فرهنگ اجحاف شده و با توجه به وضعیت اقتصادی، از بودجه سایر بخش ها، به ویژه فرهنگ، کاسته اند

در ادامه فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسم گرامیداشت روز کتاب،‌ کتابداری و کتابدار، اظهار داشت: مطالعه در دین مبین اسلام از اهمیت بسیاری برخوردار است. معجزه پیغمبر اسلام (ص) کتاب قرآن بوده و در این کتاب آسمانی، بارها بر کتابخوانی و کسب علم تأکید شده است. نخستین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شد، به خواندن امر کرده است. در احادیث و روایات بزرگان نیز، اهمیت کتابخوانی مورد تأکید قرار گرفته است. امام علی (ع) می فرمایند «بهترین سخنگو کتاب است» و «هر کسی با کتاب آرامش بگیرد، هرگز آسایش از او سلب نخواهد شد».

وی با اشاره به اهتمام مقام معظم رهبری به موضوع کتابخوانی، اظهار داشت: بحمدلله تلاش های بسیاری انجام و گام های موثری از سوی کتابداران و مسئولان برداشته شده است. کتابداران سعی کرده اند در جای جای ایران، ‌کتابخانه ها را به محیطی امن و با طراوت، تبدیل کنند. این امر به توسعه فرهنگ کتابخوانی می انجامد؛ هر اندازه به توسعه کتابخانه ها توجه کنیم، به همان اندازه کتابخوانی رواج می یابد.

ذوالقدر تصریح کرد: متاسفانه در کمیسیون فرهنگی مجلس به جای افزایش سالانه بودجه، هر سال با کاهش بودجه مواجه هستیم. بودجه فرهنگی سال ۹۹، هفته گذشته اعلام شد، در حالی که ۱۵ درصد از بودجه سال ۹۸ کمتر بود؛ واقعیت این است که به حوزه فرهنگ اجحاف شده و با توجه به وضعیت اقتصادی، از بودجه سایر بخش ها، به ویژه فرهنگ، کاسته اند. در حالی که فرهنگ، زیربنای همه چیز است. اقتصاد بدون فرهنگ، سودی ندارد. ما همیشه تلاش کرده ایم و به تلاش خود ادامه می دهیم، تا شرمنده شما کتابداران نشویم.

وی همچنین از تصویب لایحه «مالکیت فکری» در حمایت از پدیدآورندگان، در کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد.

در ادامه اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد،‌ ضمن خیر مقدم به حاضران، اظهار داشت: هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار بر ما گذشت؛ با این حال، امید که تمام روزها را، روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار بنامیم و خدمات شایسته شما عزیزان را ارج نهیم.

وی ادامه داد: در نهاد کتابخانه های عمومی کشور تمامی معاونت ها حائز اهمیت بوده و وظایفی راهبردی دارند؛ شأن ما پشتیبانی از شما عزیزان در انجام وظایف و مأموریت هایتان است. تمام تلاش نهاد کتابخانه ها و دبیرکل محترم این است که منابع مالی تأمین شود تا بتوانیم، وظیفه خود را که همانا نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است، انجام دهیم.

در خاتمه مراسم از کتابداران، کتابخوانان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در استان تهران، تقدیر شد.
کد خبر: 97758
Share/Save/Bookmark