آخرین خبرها از بازسازی تئاترشهر
آخرین خبرها از بازسازی تئاترشهر
سه مقام مسئول، آخرین وضعیت بازسازی تئاترشهر، سالن اصلی، چهار سو.... را بررسی کردند.
 
منبع : هنر آنلاین
تاريخ : جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۴
به گزارش هنرنیوز ، مهدی شفیعی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره‌ آخرین اقداماتی که در بخش ساماندهی یا بازسازی تئاترشهر انجام می‌شود توضیح داد: اصلی‌ترین بحثی که معمولا درباره تئاترشهر مطرح می‌شود، درباره داخل بناست که آن هم بر عهده‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و رسیدگی به محوطه‌ بیرونی تئاترشهر را هم شهرداری برعهده دارد که خوشبختانه مراوده و همکاری خوبی با شهرداری در این‌باره داشته‌ایم.

او گفت: اخیرا برای رسیدگی به موضوع نورپردازی و ساماندهی محوطه‌ بیرونی تئاترشهر همکاری‌هایی با شهرداری داشتیم، آن هم با اعتقاد بر اینکه نورپردازی و ساماندهی محوطه به ویژه در زمان بعد از غروب که فعالیت تئاترشهر جدی می‌شود، می‌تواند گام مهمی در ایجاد حریم آنجا بردارد و در این رابطه سازمان زیباسازی هم ورود خوبی به موضوع داشته است. بر این اساس مطالعات مشترکی صورت گرفت و با مدیرعامل سازمان زیباسازی (عیسی علیزاده) تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که یکی از بخش‌های جدی آن نورپردازی و رسیدگی به محوطه‌ بیرونی تئاترشهر است و در این راستا قراردادی هم با پیمانکار متخصص امضا شده که به زودی کارهای عملی آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در تفاهم با سازمان زیباسازی علاوه بر محوطه‌ تئاتر شهر، محوطه‌ تالارهای «وحدت» و «محراب» نیز لحاظ شده و شهرداری و وزارت فرهنگ و به طور مشخص اداره‌ کل هنرهای نمایشی هر کدام تعهداتی را بر عهده دارند، افزود: دلیل تأخیر در شروع اقدامات پیمانکار برای ساماندهی محوطه‌ تئاترشهر حساسیت موضوع در شیوه‌ نورپردازی و به نتیجه رسیدن برای انجام کاری در شأن این مجموعه‌ی فرهنگی بوده است.

شفیعی در پاسخ به اینکه آیا تعیین یک حریم مشخص مثل فنس‌کشی برای محوطه‌ تئاترشهر در این تفاهم‌نامه گنجانده شده است؟ گفت: در این‌باره نظرات متعددی وجود دارد و بویژه در پارک دانشجو بحث‌هایی همچون دیوارکشی یا جداسازی و پوشش گیاهی هم مطرح شده است، ولی یک بحث معتدل‌تر که مورد توافق طرفین بود، این است که با نورپردازی و جاگذاری تندیس‌های فرهنگی، محوطه‌ بیرونی تئاتر شهر و نیز پارک دانشجو با نشانه‌های فرهنگی فضایی ایمن‌ پیدا کند و اتفاقا نورپردازی هم دقیقا با همین هدف انجام می‌شود اما جدا از نورپردازی و ساماندهی محوطه‌ بیرونی تئاترشهر، تعمیر و بازسازی سالن‌های نمایشی و فضای داخلی این مجموعه مهم‌ترین موضوع مربوط به این مکان فرهنگی در یکی دو سال اخیر بوده است.

مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم درباره‌ آخرین وضعیت بازسازی تئاترشهر به ایسنا، گفت: بعد از اینکه صندلی تلسکوپی برای سالن‌های سایه و قشقایی نصب شد برای بازسازی بخش‌های باقی مانده‌ مجموعه اعتبار وجود داشت، اما مطلقا تخصیص نداشتیم بنابراین برنامه‌ریزی برای تعمیر سالن اصلی و چهارسو انجام شده ولی برنامه‌ اجرایی به زمانی که سازمان مدیریت، بودجه را تخصیص دهد موکول شده است.

وی افزود: با این حال یکسری تجهیزات مثل پروژکتور برای سالن اصلی و نیز چهارسو از اعتبارات سال گذشته خریداری شده که همگی خارجی و آماده‌ نصب هستند و فعلا در یک انبار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگهداری می‌شوند.

معمار همچنین اظهار کرد:‌ اعتبار امسال ما چهار میلیارد تومان بود که می‌توانستیم با توجه به خرید تجهیزات برای تعمیر سالن اصلی اقدام کنیم، ولی چون تخصیص داده نشد نتوانستیم کاری کنیم و البته این جدا از هزینه‌ای است که برای ماشینری باید اختصاص دهیم، چون تجهیزات مربوط به ماشینری باید از خارج از کشور وارد شود و حدود 10 تا 12 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. البته در این راستا مذاکرات لازم با شرکت‌های خارجی انجام شده ولی یا باید پول برای خرید آن‌ها داشته باشیم که فعلا نیست یا اینکه از ظرفیت فاینانس استفاده کنیم. از آنجا که بانک‌های اروپایی هنوز گشایش اعتبار با بانک‌های ایرانی نداشتند، نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.

او با تاکید براینکه تلاش می‌کنیم این مجموعه را به شکلی که در شأن هنرمندان و نظام جمهوری اسلامی باشد آماده کنیم، خاطرنشان کرد: در سالن اصلی نصب صندلی‌ها، تعمیر سقف و آکوستیک کردن دیوارها مد نظر است و چهارسو هم هزینه‌ زیادی نمی‌خواهد، به همین دلیل مهمترین اقدامی که باید انجام شود همان ماشینری است و اگر در سه، چهار ماه آینده تا پایان سال تخصیص لازم انجام شود می‌توانیم کار را دنبال کنیم.

وی درباره‌ پیمانکاری که ادامه‌ تعمیرات را انجام خواهد داد نیز گفت: هنوز با پیمانکار مشخصی قرارداد امضا نکرده‌ایم و باید ابتدا مناقصه برگزار شود.

با وجود مدیر اسبق تئاترشهر در آخرین روزهای سال گذشته از احتمال شروع تعمیرات سالن اصلی تئاترشهر خبر داده بود، اما در سال 95 دو سالن چهارسو و اصلی به دلیل نبود بودجه‌ لازم وارد مرحله‌ بازسازی نشدند و به جای آن اقداماتی برای بهسازی محوطه‌ بیرونی و برخی فضاها و وسایل داخلی مجموعه به ویژه پس از تغییر مدیریت تئاترشهر انجام شد. در این راستا در آستانه‌ برگزاری جشنواره شانزدهم تئاتر عروسکی تهران-مبارک و پس از تفاهم و رایزنی‌هایی شهرداری منطقه، بنای تئاترشهر پاکسازی و شست‌وشو داده شد. با این حال تعمیرات سالن‌های نمایش این مجموعه هم‌چنان موضوع مورد توجه اهالی تئاتر است .

پیمان شریعتی رئیس مجموعه تئاترشهر نیز در رابطه با آخرین تصمیمات در رابطه با فاز جدید بازسازی مجموعه تئاترشهر به هنرآنلاین گفت: طی یکی دو سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه بازسازی تئاتر شهر رخ داده، اما هنوز بخش عمده‌ای از آن هم باقیمانده است، یعنی اتفاقات خوب را تنها در سالن‌های سایه و قشقایی شاهد هستیم.

او ادامه داد: اولویت بازسازی بخش بعدی برای خود ما امکانات فنی و ماشینری سالن اصلی است نه صرفاً بازسازی صندلی و فضای فیزیکی آن.

شریعتی بیان کرد: اولویت دیگر ما بازسازی فضای زیرزمین تئاتر شهر است چون بین سالن‌های سایه، قشقایی و چهارسو، راه‌روها هنوز بازسازی نشده‌اند. امیدوارم شرایط به شکلی باشد که بتوانیم بازسازی را ادامه دهیم. طبیعتاً نمی‌شود زمان خیلی خاصی را برای بازسازی پیش‌بینی کرد چون بخش اعظم آن به اعتبارات مصوب، مرتبط است.
کد خبر: 93518
Share/Save/Bookmark