امریکا بررگترین ناقض حقوق بشر در جهان /  حصور 1885 اثر از 780 هنرمند
در نشست سومین جشنواره بین المللی حقوق بشر آمریکایی عنوان شد؛
امریکا بررگترین ناقض حقوق بشر در جهان / حصور 1885 اثر از 780 هنرمند
دبیر سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی در پاسخ به هنرنیوز گفت: علاوه بر هنرمندان، میزبان برخی چهره‌های ادبی و اندیشمندان خارجی خواهیم بود هر چند که شنیده‌ایم روحیه ضدآمریکایی برای برخی هنرمندان خارجی تبعاتی هم در پی داشته است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۲۳
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نهم تیرماه نشست خبری سومین جشنواره بین المللی حقوق بشر آمریکایی با حضور اسماعیل آجرلو در حوزه هنری برگزار گردید.

وی در ابتدای این نشست اظهار داشت: سومین دوره جشنواره سال گذشته فراخوان خود را در چندین بخش منتشر کرد و اختتامیه آن روز سه‌شنبه 12 تیر همزمان با روز افشای حقوق بشر آمریکایی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

آجرلو درباره اهداف جشنواره حقوق بشر آمریکایی گفت: نقش حقوق بشر در ایالات متحده علاوه بر کارکرد داخلی، بُعد بین‌المللی هم داشته است، چون آمریکا به رغم شعارهایی که می‌دهد،‌ جزء بزرگترین کشورهایی است که حقوق بشر را نقض می‌کند. بنابراین در جشنواره‌مان سعی کردیم زمینه‌ای را فراهم کنیم تا مصادیق نقض حقوق بشر آمریکایی و هم‌پیمانانش را بیان کنیم.

وی ادامه داد: این نقض در سه بخش قابل بررسی است: نقض حقوق بشر در داخل آمریکا (مانند تبعیض نژادی و مذهبی)، نقض حقوق بشر آمریکا در دیگر کشورها (مانند جنگ‌ها و تحریم‌ها) و نقض حقوق بشر نسبت به مردم ایران (قبل و بعد از انقلاب).

دبیر سومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی درباره بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: گرایش علمی شامل مقالات علمی پژوهشی و کتاب است و در روز اختتامیه نشست‌های علمی را داریم. کتاب «بررسی نقض حقوق بشر در ایالات متحده‌» نخستین کتاب اسنادی است که صرفاً بدون تحلیل و با تکیه بر رفرنس‌های خود آمریکایی است که سال گذشته چاپ شد. امسال هم کتاب مجموعه آثار جشنواره رونمایی خواهد شد. گرایش دیگر، گرایش هنری است و سعی کردیم با ابزار هنر اعم از پوستر، کارتون و کاریکاتور، موشن گرافیک و اینفوگرافیک حقوق بشر آمریکایی را به چالش بکشیم. همچنین گرایش ادبی شامل شعر هجو و داستان کوتاه است و گرایش جدیدی که از این دوره به جشنواره اضافه شده، گرایش رسانه‌ای شامل صفحات مجازی، اپلیکیشن‌های موبایلی و ایده‌پردازی بازی است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان سومین دوره به دو گروه هنرمندان داخلی شامل 574 نفر با 1270 اثر و هنرمندان خارجی شامل 215 نفر شامل 611 اثر تقسیم می‌شوند. مجموعاً 1885 اثر از 780 هنرمند دریافت شده است و نسبت به دوره قبل بیش از 50 درصد ـ چه در تعداد هنرمندان و چه در تعداد آثار دریافتی ـ رشد داشتیم.

آجرلو در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که حضور مهمانان خارجی پرسید گفت: علاوه بر هنرمندان، میزبان برخی چهره‌های ادبی و اندیشمندان خارجی خواهیم بود، آنهایی هم که امکان حضور ندارند، از طریق اسکایپ میزبانشان هستیم. البته شنیده‌ایم روحیه ضدآمریکایی برای برخی هنرمندان خارجی تبعاتی هم در پی داشته است.

دبیر سومین جشنواره بین المللی حقوق بشر آمریکایی تأکید کرد: امسال نماهنگ (کلیپ) را در بخش تصویری اضافه کردیم و سعی داریم در سال‌های بعد گرایش سینمایی را هم اضافه کنیم. در هر گرایش سه اثر را تقدیر می‌کنیم، البته در برخی بخش‌ها مانند کاریکاتور و کارتون علاوه بر سه گزیده، 5 اثر تقدیری هم خواهیم داشت.
کد خبر: 96588
Share/Save/Bookmark