سیاوش حقیقی: آماده نقد منصفانه اهالی رسانه هستیم
گزارش هنرنیوز از نشست خبری جشنواره فیلم شهر؛
سیاوش حقیقی: آماده نقد منصفانه اهالی رسانه هستیم
دبیر جشنواره فیلم شهر ار اخبار خوشی برای اهالی سینما در طول برگزاری این جشنواره از سوی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری خبر داد.
 
تاريخ : سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۱

به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز، صبح امروز نشست خبری پنجمین دوره جشنواره فیلم شهر در فرهنگسرای سرو با حضور سیاوش حقیقی دبیر جشنواره، یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی این جشنواره و همچنین محمدی مدیرکل روابط عمومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برگزار گردید.

سیاوس حقیقی دبیر پنجمین دوره جشنواره فیلم شهر در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید آیا با تغییر رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که بانی برگزاری این جشنواره بود تغییری در سیاست‌های این جشنواره ایجاد شد؟ گفت: خوشبختانه آقای صلاحی رئیس فعلی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از روزی که وارد این کار شدند با صلابت پشت جشنواره بودند و حتی هنگامی که ۴۰ روز به برگزاری این جشنواره مانده بود ایشان گفتند شما باید به اندازه ۸۰ روز برای بهتر برگزار شدن این جشنواره تلاش کنید چرا که برگزاری این جشنواره برای شهرداری مهم است و من خودم شخصا هر لحظه‌ای که نیاز باشد پای کار خواهم بود.

وی اضافه کرد: آقای صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تاکید کردند که‌‌ همان سیاست‌هایی که از زمان آقای شهاب مرادی برای این جشنواره در نظرگرفته شده است را با قوت ادامه دهید.

سیاوش حقیقی ادامه داد: زمانی که من برای پیشنهاد دبیر جشنواره فیلم شهر نزد آقای شهاب مرادی رفتم تا چند نفر از هنرمندان را برای دبیری این جشنواره معرفی کنم ایشان گفتند شما باید خودت این دبیری را بپذیرید در حالی که اگر من خودم به جای ایشان بودم شاید سیاوش حقیقی را معرفی نمی‌کردم.

حقیقی یادآور شد: آقای صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری خبرهای خوبی را در حوزه سینما و سینماگران در جشنواره فیلم شهر به اهالی سینما خواهند داشت.

مدیرکل روابط عمومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری نیز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار هنرنیوز که پرسید آیا رفتن آقای شهاب مرادی بلافاصله بعد از مشخص شدن پنجمین دوره جشنواره فیلم شهر ربطی به این موضوع داشته است که وی با رد این موضوع اضافه کرد: هیچ ارتباطی بین رفتن آقای شهاب مرادی با جشنواره وجود ندارد و خوشبختانه آقای صلاحی نگاهشان به حوزه فرهنگ و هنر بویژه سینما یک حمایت فعالانه است.

حقیقی در این نشست تصریح کرد: متاسفانه برگزاری جشنواره شهر برای مدتی متوقف شده بود که با همت حجت الاسلام شهاب مرادی در سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران دوباره با برگزاری آن مواجه هستیم و از شهریور سال گذشته از همکاران دعوت به شرکت در این جشنواره به عمل آمد و عده‌ای از سینماگران و دبیران دوره‌های جشنواره فجر برای همکاری دراین جشنواره به ما کمک کردند.

  وی با اشاره به برگزاری ضیافت قبل از شروع جشنواره عنوان کرد: اکثرجشنواره‌های بین المللی یک ضیافت قبل از شروع جشنواره با مهمانان خارجی برگزار می‌کنند که جشنواره شهر هم این کار را انجام داد. چرا که این ضیافت سبب ایجاد اتحاد و همگرایی بین سینماگران و مسئولان این جشنواره گردید.

دبیر جشنواره با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه در تالار ایوان شمس گفت: مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم شهر امسال ششم خرداد ماه از ساعت هشت و نیم شب در ایوان شمس برگزار می‌شود که امیدواریم شاهد حضور سینماگران در این مراسم باشیم.

حقیقی در مورد تجلیل از چهار فیلمساز در مراسم افتتاحیه بیان کرد: قرار است از پوران درخشنده، مسعود کیمیایی، زنده یاد مرتضی احمدی و رسول ملا قلی‌پور تجلیل شود.

وی در خصوص برگزاری بخش محلهٔ جشنواره فیلم شهر اظهار داشت: قبل از برگزاری جشنواره در فرهنگسرا‌ها یکسری کلاسهای فیلمسازی با همکاری شهرداری برگزار شد و در این بخش تیم داوری خوبی همچون آقایان می‌رکریمی، تبریزی، نقاش‌زاده و خانم نیکی کریمی حضور داشتند.

دبیر جشنواره فیلم شهر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۱۱۷۰ هنرجو در این بخش به فعالیت پرداختند و ۱۵۸ فیلم ساخته شد که از سوم خرداد در پردیس ملت به نمایش گذاشته شده است ضمن اینکه یک جلسه نقد و بررسی غیر رسمی بین اعضای فیلمساز بخش محله در پردیس ملت برگزار شده بود.

وی با اشاره به کاندیداهای بخش اقلام تبلیغاتی این جشنواره افزود: در بخشهای اقلام تبلیغاتی، محله و فیلمنامه اهدای جوایز را خواهیم داشت و طبق پیش بینی‌هایی که داریم در بخش اقلام تبلیغاتی فیلمهای «ملکه»، «آوا» و «تابو»، در بخش پوس‌تر فیلمهای «بیگانه»، «شیار ۱۴۳» و «برف»، در بخش آنونس فیلم «سوت پایان»، مجموعه فیلمهای هنر و تجربه و «حوض نقاشی» و در بخش عنوان بندی فیلمهای «برف» و «تراژدی» و «رخ دیوانه» کاندید هستند.

حقیقی در خصوص بودجه سینما بیان کرد: بودجه سینمای ایران ناچیز است و طبق بودجه‌بندی‌های امسال ۱۰۳ میلیارد تومان از طرف مجلس به کل سینمای ایران به انضمام برگزاری جشنواره‌ها تعلق گرفته که برخی آن را ۱۱۰ میلیارد هم اعلام کرده‌اند اما با این بودجه محدود نمی‌توان به تولید فیلم، برگزاری جشنواره و مشکلات حوزه سینما پرداخت.

وی از اهالی رسانه درخواست کرد که نقد منصفانه داشته باشند و جشنواره فیلم شهر را یاری کنند و عنوان کرد: ما از نقد نمی‌ترسیم ولی نقد منصفانه را مد نظر خود داشته باشیم ضمن اینکه من در دسترس‌ترین فردی هستم که می‌توانید پیدا کنید. امیدوارم با کمک اهالی رسانه جشنواره شهر رو به جلو برود و زمینهٔ حضور نمایش فیلمهای ایرانی در خارج از ایران فراهم شود.

وی با اشاره به اختتامیه جشنواره فیلم شهر در شب ولادت با سعادت امام زمان (عج) بیان کرد: امیدواریم با کمک شهردار تهران که با برخی از شهرهای کشورهای دیگر قرارداد خواهر‌خواندگی امضا کرده است سینمای ایران در عرصه جهانی پیشرفت بیشتری بکند.

سیاوش حقیقی ضمن بیان اینکه فیلمهایی که قرار است در جشنواره شهر اکران شود مورد تأیید وزارت ارشاد هستند، افزود: ما از پایه و اساس سیاستهای نظام جمهوری اسلامی نمی‌توانیم پا را فرا‌تر بگذاریم، معیارهای جشنواره شهر برای انتخاب فیلم‌ها مشخص است ضمن اینکه پس از تأیید توسط مسئولان این جشنواره به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌رسد همچنین جشنواره شهر چون به قوانین و ضوابط وزارت ارشاد پایبند است مطمئناً فیلمی که تأیید نشده باشد در این جشنواره حضور نخواهد داشت.

یزدان عشیری نیز در خصوص بخش بین الملل توضیح داد: ۹ مستر کلاس بین المللی از جمعه در پردیس ملت برگزار خواهد شد. سه نشست رسانه‌ای در بخش بین الملل با حضور داوران و همچنین حضور سینماگران مطرح اروپایی و آمریکایی را در جشنواره خواهیم داشت ضمن اینکه برای اساتید و هنرجویان ممتاز و برجسته آموزشگاه‌های آزاد سینمایی امتیاز ویژه برای حضور در جشنواره قرار داده شده است.

وی افزود: در همکاری با کیوان کثیریان رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان اعضای مورد نظر این انجمن نیز می‌توانند مثل هنرجویان آموزشگاه سینمایی به طور رایگان از کارگاه‌های آموزشی استفاده کنند.

در این نشست همچنین محمدی مدیر کل روابط عمومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری به سخنان کوتاهی بسنده کرد و با اشاره به پیام دکتر قالیباف شهردار تهران به جشنواره فیلم شهر گفت: ایشان در این پیام تاکید کردند که برگزاری جشنواره فیلم شهر رویداد مهمی است که می‌باید هر ساله ادامه داشته باشد و در تقویم کشور نیز به ثبت برسد.

کد خبر: 81098
Share/Save/Bookmark