هیچ دخالتی در رای داوران نداشتم
محمد بزرگ نیا در گفتگو با هنرنیوز:
هیچ دخالتی در رای داوران نداشتم
دبیر شانزدهمین دوره جشن سینمای ایران گفت: به عنوان دبیر هیچ گونه دخالتی در رای داوران ندارم و تنها مراقب حفظ و صیانت از آرای داوران هستم.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶
محمد بزرگ نیا دبیر شانزدهمین دوره جشن سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز و در پاسخ به این سوال که آیا شاهد فشارهایی از بیرون برای تغییر برخی از آرا بودید گفت: خوشبختانه چون مکانیسم در آیین نامه جشن سینمای ایران مشخص و واضع است. لذا ما شاهد هیچ فشار بیرونی برای تغییر رای داوران نبودیم. ضمن اینکه هیچ فشاری هم نمی تواند موثر باشد. این درحالی است که من خودم نیز خیلی بد می دانم که مثلا به یک داور بگویم شما به فلان فیلم، رای منفی و به فلان فیلم رای مثبت بدهید. چون می دانم همان طوری که شما بعدا به او اعتراض می کنید که چرا حرف دبیر را پذیرفته است فردا هم به من اعتراض خواهید کرد که چرا رای خودم را به آنان تحمیل کردم .من فقط به عنوان دبیر آن هم طبق آیین نامه ، فقط وظیفه نظارت بر حسن انجام کار و صیانت از آرای داوران را برعهده دارم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب سالن ایوان شمس برای شانزدهمین دوره جشن سینمای ایران صحت دارد افزود: من خبری از انتخاب سالن ندارم و آقای مازیار میری به عنوان مدیر اجرایی باید از این مسائل اطلاع داشته باشند. اگر چه من دبیر جشن هستم ولی اطلاع دقیقی از برگزاری این جشن ندارم! تعیین سالن برای برگزاری جشن درحیطه وظایف آقای مازیار میری است.
مدیر شانزدهمین دوره جشن سینمای ایران در مورد سیستم داوری این جشن و اینکه آیا دبیر توصیه ای به داوران برای انتخاب برخی از فیلم ها داشته است یا خیر یاد آور شد: سیستم داوری جشن سینمای ایران ، سیستم حرفه ای است به طوری که اول صنوف ، خودشان داوران شان را انتخاب می کنند و آنگاه آنان فیلم ها را می بینند و سپس رای خودشان را به صورت کاملا آزادانه اعلام می کنند. این در حالی است که دبیر جشنواره نیز هیچ دخالتی در امر داوری ندارد. آیا درست است که من به عنوان دبیر در رای داوران دخالت داشته باشم؟ صنوف به صورت مستقل، داوران خودشان را انتخاب کردند و این داوران هم ، فیلم ها را می بینند و سپس نامزدهای خودشان را اعلام می کنند. در مرحله دوم ، تعدادی داور جدید به جمع داوران اول افزوده می شوند و آنان هستند که برنده اصلی را اعلام می کنند و من هم به عنوان دبیر جشن سینمای ایران ، حفظ و صیانت از آرای داوران را برعهده دارم. به عنوان مثال اگر کسی به مراسم اعتراض داشت که مثلا فلان رای، رای من نبوده است من به عنوان دبیر جشن باید بتوانم بر اساس مدارک موجود، جوابگوی آن شخص باشم.
محمد بزرگ نیا با بیان اینکه بنده به رای همه داوران احترام می گذارم تصریح کرد: اگر چه ممکن است رای من با برخی از داوران همسو نباشد. اما رای آنان برای من قابل احترام است. چون آیین نامه این را می گوید. چرا که اینجا داوری ، داوری صنفی است و صنوف مستقل عمل می کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان دبیر جشن ، توصیه ای به داوران نداشتید گفت: من هیچ توصیه ای خارج از آیین نامه به داوران نداشتم. ضمن اینکه آیین نامه برگزاری جشن سینمای ایران از روز اول برای همه داوران ارسال شده است و همه این دوستان این آیین نامه را مطالعه کردند و بر اساس آن عمل خواهند کرد.
دبیر شانزدهمین دوره جشن سینمای ایران با بیان اینکه من در جلسات داوران حضور نداشتم افزود: تنها مشکل ما در این جشن این بود که چون دو سال خانه سینما تعطیل بود و جشن برگزار نشده بود لذا حجم فیلم هایی که قرار بود در این جشن حضور داشته باشند خیلی زیاد بود که جمع آوری این تعداد از فیلم ها قدری سخت و زمانبربود اما چون همه دوستان همکاری کردند این مرحله هم به خوبی طی شد.
کد خبر: 74267
Share/Save/Bookmark