عبور خط لوله بدون موافقت شورای راهبردی توس ممنوع است/ شورای راهبردی توس هنوز تشکیل نشده است
مدیر کل پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور؛
عبور خط لوله بدون موافقت شورای راهبردی توس ممنوع است/ شورای راهبردی توس هنوز تشکیل نشده است
در حالی خبر از موافقت مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با عبور خط لوله گاز از عرصه محوطه ثبتی توس و امضا صورتجلسه با فرمانداری به گوش می‌رسد که مدیر کل پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور عبور خط لوله بدون موافقت شورای راهبردی توس را ممنوع دانست.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۴
 به گزارش هنرنیوز؛ دو روز پیش خبری به دست خبرنگار هنرنیوز رسید که براساس آن رجبعلی لباف خانیکی – مدیر اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی- و مدیر پایگاه توس در جلسه‌ای در دفتر فرماندار صورت‌جلسه‌ای را امضا کردند و پس از آن طی نامه‌ای محرمانه مجوز برخی اقدامات مغایر با شأن میراث فرهنگی در عرصه ثبتی توس که حفظ آن توسط مقام معظم رهبری هم تأکید شده از سوی خانیکی صادر شده است.

گفته می‌شود به موجب این نامه اجازه عبور لوله آب و گاز و دکل برق به روستاهای روی عرصه داده شده، همچنین خانه‌ها تا دو اجازه طبقه بازسازی و مرمت داشته و معابر هم آسفالت می‌شوند.

اما فرهاد عزیزی -مدیر کل پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور- در گفت و گو با هنرنیوز درباره صحت و سقم این نامه و چرایی صدور آن توضیح داد: آقای لباف چند وقت پیش این نامه را برای آقای طالبیان – معاون میراث فرهنگی کل کشور- ارسال کرده بود اما صدور هرگونه مجوزی مخصوصاً در مورد پایگاه‌ها باید با مشورت شورای فنی صورت بگیرد و مدیرکل به تنهایی نمی‌تواند در مورد آن تصمیم بگیرد.

او افزود: هرچند شورای احیای مجموعه فرهنگی - تاریخی توس تشکیل شده اما هنوز هیأت راهبردی توس تشکیل نشده است و به دستور آقای طالبیان قرار است این اعضا طی چند روز آینده مشخص شده و احکام این هیأت نیز صادر شود. و پس از تعیین این هیأت باید در مورد صدور مجوز بحث و تبادل نظر کرد.

وی با اشاره به صدور برخی مجوز‌ها در دولت دهم اظهار کرد: پس از ارسال نامه، اقای طالبیان دستور دادند که هر نوع اقدامی باید تحت نظارت شورای راهبردی توس انجام شود.

عزیزی از آماده شدن احکام این شورا و صدور آن طی یکی دو روز آینده خبرداد و گفت: من ده روز پیش بازدیدی از توس داشتم.توس مشکلات زیادی دارد که نیازمند تدابیر خاصی است.  خوشبختانه شورای احیای توس تشکیل شده که بیشتر به مسائل کلان و سیاست‌گذاری می‌پردازد اما شورای راهبردی که به مسائل تخصصی و اجرایی توجه دارد باید هر چه سریعتر تشکیل شود.

مدیر کل پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور درباره این که در نهایت آیا قرار است سازمان میراث فرهنگی با عبور خط لوله گاز موافقت کند، اظهار کرد:این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد چون مجوز عبور لوله برای بخشی از توس پیش از این صادر شده و در دولت جدید نیازمند مطالعه بیشتر در مورد چرایی و چگونگی عبور آن هستیم.
کد خبر: 75707
Share/Save/Bookmark