شبکه نمایش خانگی نمی‌تواند رقیب رسانه ملی باشد
ایرج محمدی در گفتگو با هنرنیوز؛
شبکه نمایش خانگی نمی‌تواند رقیب رسانه ملی باشد
ایرج محمدی گفت: رسانه ملی از جهات گوناگون قابلیت‌های بیشتری نسبت به سایر رسانه‌ها دارد و نمی‌توان آن را با شبکه نمایش خانگی مقایسه کرد شبکه نمایش خانگی حتی نمی‌تواند در حد رقیب هم برای تلویزیون مطرح باشد.
 
تاريخ : شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۹
ایرج محمدی در گفتگو با خبرنگار سرویس سینمایی هنرنیوز در پاسخ به این پرسش که نحوه ارتباط شبکه نمایش خانگی و رقابت آن در عرصه سریال سازی با رسانه ملی گفت: به هر حال امکانات رسانه‌ای در عصر جدید بسیار متنوع است. کشور ما نیر باید بهره کافی و لازم را برای پیش برد سیاست‌هایش ببرد ممکن است درچند سال آینده رسانه جدید تری معرفی شود. از همین حالا بحث مجازی پخش سریال‌ها و دیگر آثار در حال مطرح شدن است که شاید تا چند سال دیگر این نیز به عنوان یک رسانه جدید مطرح شود. ما رسانه‌های دیداری و شنیداری مختلفی داریم این باهوشی مسئولین ما است که اگر از این تنوع بهره کافی را ببرند.

وی در ادامه گفت: در مرحله اول امیدوارم محصولات خوبی در رسانه‌ها به مخاطبین ارائه شود چرا که در فرهنگ سازی این نوع رسانه‌ها تاثیرات بسزایی خواهند داشت. در مجموع به نظرم نباید از کلماتی مانند تهدید و رقیب استفاده شود به هرجهت رسانه ملی ازجهات گوناگون قابلیت‌های بیشتری نسبت به سایر رسانه‌ها دارد و نمی‌توان آن را با شبکه نمایش خانگی مقایسه کرد شبکه نمایش خانگی حتی نمی‌تواند در حد رقیب برای تلویزیون مطرح باشد میزان مخاطبان این دو رسانه بسیار باهم متفاوت است. گاهی اوقات یک سریال تلویزیونی ممکن است در آن واحد سی میلیون نفر تماشاگر داشته باشد و به‌‌ همان میزان نیز تاثیر گذار خواهد بود.

محمدی در ادامه افزود: رسانه نمایش خانگی با بودجه محدود بخش خصوصی فعالیت خواهد کرد و قادر نیست به اندازه تلویزیون هزینه‌های هنگفتی نماید و در بحث پخش آن مخاطب کمتری خواهد داشت. از طرفی شبکه نمایش خانگی همچنان در سبد فرهنگی خانواده‌ها جا نگرفته است و باید در این زمینه نیز فرهنگ سازی صورت بگیرد. اگر برخی مسائل به درستی رعایت شود این رسانه می‌تواند جایگاه خوبی را در آینده در میان مردم برای خودش پیدا کند عرضخ محصولات خوب فرهنگی می‌تواند در این زمینه به آن کمک کند.

تهیه کننده مجموعه «درد سر‌های عظیم» با اشاره به اینکه تله فیلم‌های ضعیف اعتماد مخاطب را کم کرده است گفت: متاسفانه تله فیلم‌های نامناسب و باکیفیت بسیار پایینی تولید شد و وارد شبکه نمایش خانگی گشت از این رو شاید برخی اعتماد کافی را نداشته باشند این تله فیلم‌ها به قدری ضعیف بود که اصطلاحات نامناسبی نیز برای آن‌ها به کار برده می‌شود.

محمدی در ادامه درباره اینکه Hیا سریال‌های شبکه نمایش خانگی ممکن است باعث کمبود مخاطب تلویزیون شود گفت: این سریال‌ها قرار است هفته‌ای یک مرتبه به مخاطب عرضه شود قطعاً بقیه زمان آن مخاطب آزاد است از این جهت نمی‌تواند وقت زیادی از تماشاگر تلویزیون را بگیرد که آن نتواند پای برنامه‌های رسانه ملی بنشیند تازه این در شرایطی است که عرضه محصولات به صورت مرتب انجام شود به هر دلیل شاهد بوده‌ایم که گاهی اوقات در شبکه نمایش خانگی محصولات گاهی با چند هفته تاخیر قسمت‌های بعدی آثارشان را روانه بازار می‌کنند در نتیجه نمی‌توان این گونه نگاه کرد که مخاطبین تلویزیون با وجود این سریال‌ها کم خواهد شد.

وی در ادامه افزود: وسعت جایگاه رسانه ملی بسیار بالا‌تر است شبکه نمایش خانگی فقط یک امکان رسانه‌ای است که ایجاد شده است که می‌تواند کمک کند تا مردم را پای محصولات خودمان بنشانیم و در یک جناه با تهاجم فرهنگی مبارزه کنیم. همه هنرمندان که در این عرصه فعالیت دارند باید سبک زندگی ایرانی اسلامی را در کارهایی که انجام می‌دهند در نظر بگیرند. سبک زندگی ایرانی اسلامی و ارائه آن بسیار مسئله مهمی است که بیش از این‌ها باید در مورد آن فکر کرد و برنامه ریزی داشته باشیم.

تهیه کننده مجموعه «قصه های تا به تا» در ارتباط با ترویج زندگی ایرانی اسلامی و همچنین جایگاه آن در آثار فرهنگی ما گفت: برخی از سریال‌هایی که از رسانه ملی پخش می‌شود به خوبی به این موضوع توجه داشته است و نمی‌توان آن را ندیدگرفت. زمانی که مشغول به ساخت سریال «دردسر‌های عظیم» بودیم همه ما به این نکته توجه داشتیم که چقدر موضوعات و محیط ارائه شده در این سریال در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است و درراستای فرهنگ ما قرار دارد. در نتیجه تلاش داشتیم سادگی و صفا و صمیمتی که به نظر من یکی از خصوصیات مهم زندگی ایرانی اسلامی است را در سریال رعایت کردیم.

وی در ادامه افزود: مردم به شدت خودشان علاقه‌مند هستند تا نکات این چنین که از فرهنگ خودشان است در سریال‌ها وجود داشته باشد چرا که با آن به راحتی همذات پنداری می‌کنند. بالانشینی و ادا در آوردن فرهنگ‌های غیر بومی و وارداتی خیلی برای مردم قابل پذیرش نیست و اطمینان دارم که مخاطبین این گونه سریال‌ها را که از آن‌ها فاصله دارد نمی‌بیند. اگر قرار باشد چیزی را ببینند که در فرهنگشان جایی ندارد به راحتی می‌توانند به سمت سریال‌های غربی بروند و تغذیه خود را از آنجا تامین نمایند. هر زمان که سریالی موفق شده است دارای فرهنگی بوده که مردم آن را می‌شناختند سریال‌هایی که در آن‌ها همه چیز از سبک زندگی ایرانی اسلامی وام گرفته شده است.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 76427
Share/Save/Bookmark