انتقاد از عدم سرمایه گذاری نهادهای فرهنگی در موضوع مقاومت / مدیریت فرهنگی کشور درگیر حواشی است تا پرداختن به سوژه های فاخر
در مراسم تقدیراز فیلم «یتیم خانه ایران» مطرح شد؛
انتقاد از عدم سرمایه گذاری نهادهای فرهنگی در موضوع مقاومت / مدیریت فرهنگی کشور درگیر حواشی است تا پرداختن به سوژه های فاخر
شب گذشته مجمع هنرمندان خراسان با نمایش فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» در ایوان شمس از کارگردان و برخی از عوامل این فیلم تقدیر کرد.
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۳
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، شب گذشته مجمع هنرمندان خراسان با نمایش فیلم سینمایی « یتیم خانه ایران »؛ از ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم، علیرام نورایی و بهار محمدپور بازیگران این فیلم با حضور رئیس بسیج سازمان بسیج رسانه تهران بزرگ و جمعی از چهره های فرهنگی کشور ، هنرمندان خراسانی و اصحاب رسانه تقدیر کرد.

مهدي يميني، مدير عامل مجمع هنرمندان خراسان طی سخنانی در این مراسم با تقدیر و تمجید از فیلم فاخر و ارزشمند یتیم خانه ایران گفت: متاسفانه مدتهاست که سینمای ملی و ارزشی ما در حاشیه قرار گرفته و سینمای بی محتوای ما نمود بیشتری یافته است. درحالی که یتیم خانه ایران بعد از سریال دلیران تنگستان که تولید آن به قبل از انقلاب برمی گردد یکی از ارزشمندترین فیلم هایی است که با نگاه به نقش استعمار پیر در کشور مان و کشورهای جهان سوم در صد سال گذشته تولید شده است و توجه جدی ای به مساله قحطی تصنعی که دست پخت استعمار بود دارد ، حادثه مهمی که در کشور ما مغفول مانده است.


این هنرمند و کارشناس سینما ادامه داد: متاسفانه مدیریت فرهنگی ما آنقدر درگیر حواشی است که از توجه و پرداختن به چنین سوژه هایی غفلت کرده است و ما باید بعد از 37 سال که از انقلاب می گذرد تازه شاهد تولید چنین فیلمی از سوی آقای طالبی باشیم که بر اساس تعهد و دغدغه شخصی که ایشان نسبت به کشور و ملت دارند آن را تولید کردند که جای دستمریزاد و خدا قوت دارد.

مدير عامل مجمع هنرمندان خراسان با بیان اینکه فیلم «یتیم خانه ایران» فیلم ارزشمندی است که هم تاثیرگذار است هم نگاه تاریخی دارد و هم هشدار دهنده است به قرائت بیانیه مجمع هنرمندان خراسان پرداخت و با اشاره به برگزاری چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: اگر چه ایران اسلامی خود را در دنیا محور مقاومت معرفی کرده است، ولی جشنواره ی مقاومت اش بی رونق بود و هیچ نشانی از مقاومت نداشت. ارزش جشنواره ها را فیلم هایی تعیین می کنند که در آن جشنواره ها حضور پیدا می کنند و در این جشنواره، تک و توک فیلمی می توانستی ببینی که نشان از مقاومت در آن باشد.

وی افزود: حتی نگاه کارگردان در بادیگارد حاتمی کیا نیز شکوه و استقامت نگاه فیلمهایش در دهه ی شصت و هفتاد را نداشت. در این میان اما، یک فیلم بود که مخاطب را به وجد می آورد. نه به خاطر ساختار هنری اش. نه به خاطر پروداکشن عظیم و صحنه پردازی خلاقانه و فیلمبرداری زیبا و گریم شگفت انگیز و بازیهای درخشان نقش آفرینان اش و نه به خاطر ریتم و میزانسن و تدوین جذابش. و حتی نه به خاطر متن و قصه و فیلمنامه ای فرم گرا و تکنیکال. بلکه ارزش این اثر در تلنگری بود که به هر مخاطب ایرانی در هرکجای دنیا که باشد، می زند و غیرت ایرانی را در رگ هر ایرانی به جوش می آورد.


یمینی با بیان اینکه کشورهایی هستند که تاریخ ندارند. کشورهایی هستند که برای خود تاریخ می سازند. کشورهایی هستند که تاریخ دارند، ولی در تاریخ شان چیزی برای افتخار کردن وجود ندارد تاکید کرد: ایران باستانی و اسلامی اما، چه در تاریخ باستانی خود و چه در تاریخ اسلامی اش، تا دل ات بخواهد، افتخار کسب کرده است و حکایت و حادثه و قصه برای تعریف کردن نه تنها برای فرزندان میهن بلکه برای دنیا دارد. چه زمانی که کشورها و سرزمین های دور شرق وغرب عالم را فتح می کرد و به آنها از تمدن و فرهنگ خود می بخشید و چه زمانی که خاک پاک اش زیر سم اسب اقوام وحشی استقامت میکرد تا در تاریخ ثبت کند این اراده ی ایرانی است که مغول را مسلمان می کند.

مدیرعامل مجمع هنرمندان خراسان یادآور شد:  این مجمع ضمن انتقاد و اعتراض - با صدای بلند - به همه ی نهاهای مسئول فرهنگی کشور که در زمینه ی تولید آثار سینمایی با موضوع مقاومت سرمایه گذاری نمی کنند و گاهی هم که از دست شان درمی رود، "یک خانواده ی محترم" از آب در می آید، آنهم در مقطع تاریخی که ایران به نماد مقاومت در جهان تبدیل شده است، فیلم ارزشمند، جذاب، پرمحتوا و غرور آفرین "یتیم خانه ی ایران" را به عنوان فیلم منتخب خود در این دوره از جشنواره ی بین المللی فیلم مقاومت معرفی می کند و از همه ی ایرانیان وطن دوست و غیرتمند درخواست می کند به تماشای این فیلم جذاب، ارزشمند، پرمحتوا، کنشمند که امید بخش و حرکت آفرین برای سینمای مقاومت ایران است، بشتابند.

وی اضافه کرد: "مجمع هنرمندان خراسان" بویژه از نخبگان، فرهنگیان، دانشجویان و دانشگاهیان، نویسندگان و روزنامه نگاران، مورخین و سیاسیون و بالاخص روحانیت مبارز و انقلابی دعوت می کند تماشای "یتیم خانه ی ایران" را از دست ندهند و در آخر نیز به ابوالقاسم طالبی نیز موفقیت در ساخت " یتیم خانه ی ایران " را تبریک می گوییم.


به گزارش خبرنگار هنرنیوز، در ادامه با حضور رئیس بسیج سازمان بسیج رسانه تهران بزرگ ، حجت الله خدادادیان مشاور ایثار گران معاونت اجتماعی ، مهدی صباغی و ابراهیم اصغری از بازیگران و تهیه کنندگان برجسته خراسانی از ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم یتیم خانه ایران ، علیرام نورایی و بهار محمدپور تقدیر به عمل آمد.

ابوالقاسم طالبی در این مراسم جایزه خودش را به داریوش صالحیان مدیر چهره پردازی فیلم برای زحمات زیادی که متحمل شده بود تقدیم کرد و طی سخنان کوتاهی گفت: معتقدم فیلم باید گویای مطلب خودش باشد و کارگردان نباید به فیلم سنجاق شود اما بنده از تیزبینی مجمع هنرمندان خراسان که از فیلم قبلی من «قلاده های طلا» هم تقدیر کردند و نگاه انقلابی و هنری دارند و همچنین از هیات داوران این هیات تشکر می کنم و امیدواریم وظیفه ای را که شهدا بر دوش ما گذاشته اند را بتوانیم به نحو احسن انجام دهیم.

علیرام نورایی و بهار محمدپور نیز از مجمع هنرمندان خراسان بابت این جایزه و هدیه نقدی تشکر کردند.








گزارش از : مجید معافی                                                                                                                
کد خبر: 93077
Share/Save/Bookmark