جشنواره تئاتر عروسکی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد/ مرضیه برومند دبیر دوره بعد شد
طی مراسمی در تئاتر شهر
جشنواره تئاتر عروسکی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد/ مرضیه برومند دبیر دوره بعد شد
 
تاريخ : دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۸

آیین پایانی جشنواره تئاتر عروسکی درحالی برگزار شد که مرضیه برومند دبیر این جشنواره صبح روز یکشنبه در مراسم خاکسپاری داوود رشیدی شوهر خواهرش حضور داشت.

به گزارش هنرنیوز، این هنرمند در آغاز اختتامیه جشنواره تئاتر عروسکی در میان تشویق حاضران روی صحنه آمد و در سخنانی گفت: هیچ‌چیز مانند هنر نمی‌تواند انسان را به خدا نزدیک کند. برای رسیدن به خدا زبان‌های مختلفی وجود دارد اما بعضی افراد زبان هنرمندان را نمی‌فهمند که امیدوارم به کلاس بروند و یاد بگیرند.

او اضافه کرد: تقدیر گاهی اندوه و غم را برای ما رقم می‌زند و اگر این غم‌ها نباشد انسان قدر شادی را نمی‌داند و گاهی مرگ باعث می‌شود تا انسان قدر هستی را بشناسد.

او از داوود رشیدی به عنوان انسانی بزرگ یاد کرد که ستایشگر هستی بود و تا آخرین لحظه برای تئاتر کار کرد. نمایش دید و رفت.

برومند گفت: داوود عاشق شادی بود و از او اجازه گرفتم که ما هم امشب به شادمانی خود ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: این جشنواره هم تمام شد اما خوشحالم که جشنواره ما توانست شادی و نشاط را بیاورد و شادپیمایی ما با چنان عظمتی برگزار شد که من خود حیرت‌زده شدم.

این هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون افزود: جشنواره ما رنگ را به شهر خاکستری خود آورد و فضای تئاترشهر را دگرگون کرد. به طوری که از غبار و آلودگی پاک شد. فضای پیرامون آن هم از حضور برخی رهگذران نجات پیدا کرد.

او با تقدیر از نمایشگران عروسکی که با بی‌پولی و بی‌جایی و محرومیت کار می‌کنند،افزود: از همه حامیان جشنواره سپاسگزارم. در این جشنواره از حمایت همه ارگان‌ها بهره‌مند بودم، به گونه‌ای که جشنواره ما همچون آشتی ملی بود و بسیار مبارک.

سپس کلیپی درباره داوود رشیدی پخش شد.

در ادامه این برنامه که اجرای آن را فاطمه معتمدآریا برعهده داشت این بازیگر با حضور روی صحنه گفت: تمام دلم و لحظات عمرم با تئاتر عروسک آمیخته است و هرچه تلاش می‌کنم بزرگ بشوم یادم می‌افتد چه عروسک‌هایی در دست گرفته‌ام و انگار عروسک‌ها رهایم نمی‌کنند.

او خطاب به نمایشگران عروسکی حاضر در سالن اضافه کرد: با همه وجود در کنارتان هستم. همه جشنواره‌های ما پر فراز و نشیب هستند. اما این‌جا اجازه ما دست خودمان نیست. بلکه دست عروسک‌ها است.

پس از این سخنان چندین عروسک مختلف روی صحنه آمدند و فاطمه معتمدآریا نیز هدایت یکی از آن‌ها را بر عهده گرفت.

در ادامه پیام تصویری علی مرادخانی معاون هنری و مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی پخش شد.

سپس بزرگداشت دو هنرمند ایرانی و خارجی برگزار شد.

بزرگداشت بعدی، مربوط به پودام جی، نمایشگر عروسکی از هند و رئیس یونیمای جهانی بود که توسط آتیلا پسیانی و یکی از موبدان زرتشتی برگزار شد. این هنرمند که دینش زرتشتی است با لباس سنتی هند روی صحنه آمد و آتیلا پسیانی متن تقدیرنامه او را خواند. سپس اعلام شد که بر اساس تقویم زرتشتی امشب تولد پودام‌چی است و به همین دلیل حاضران در سالن ترانه‌ی تولدت مبارک را برایش اجرا کردند.

در بخش بعدی از بهروز غریب‌پور، دیگر نمایشگر با سابقه‌ی عروسکی تقدیر شد.

وی با گرامیداشت خاطره داوود رشیدی،از حمید سمندریان، مصطفی و مهین اسکویی و دیگر هنرمندان فقید تئاتر نیز یاد کرد و افزود: شنیده‌ام استاد رکن‌الدین خسروی هم دچار آلزایمر شده و از همین جا برایشان آرزوی سلامتی می‌کنیم.

در ادامه برنامه مرضیه برومند به عنوان دبیر جشنواره ۶ جایزه را به واسطه‌ی اختیار دبیری‌اش به ۶ گروه اهداء کرد.

وی در این باره توضیح داد:جشنواره عروسکی رقابتی نیست اما سال‌ها است برخی دوستان انتقاد دارند که چرا جشنواره ما به صورت رقابتی برگزار نمی‌شود. به همین دلیل امسال چند جایزه ویژه را به دستاوردهایی که در جشنواره داشته‌ایم اهداء می‌کنم و این جایزه‌ها به انتخاب شخص خودم است.

هما جدی‌کار، پوپک عظیم‌پور، منیر مولوی‌زاده، مرتضی اسدی‌مرام از کرمانشاه، اسماعیلی از اردبیل و سعید موسوی‌زاده هنرمندانی بودند که این جوایز را دریافت کردند.

برومند توضیح داد: هنرمند دیگری هم هست که به خاطر توجهش به مقوله دفاع مقدس باید تقدیر می‌شد اما چون در ستاد برگزاری جشنواره حضور داشت و احتمال سوءتفاهم می‌رفت من این جایزه را به او که مرجان پورغلام‌حسین است اهداء نمی‌کنم تا شائبه‌ای به وجود نیاید.

در اهدای این جوایز، فرشته طائرپور و منیژه حکمت به عنوان دو بانویی که در سینما به گونه نمایشی عروسکی توجه داشته‌اند نیز برومند را همراهی کردند.

طائرپور در سخنانی گفت: امیدوارم جوانان عروسکی قدر برومند را بدانند که او به آن‌ها احترام می‌گذارد و از آن‌ها حمایت می‌کند و امیدوارم شاهد این گونه نگاه دلسوزانه در سینمای کودک هم باشیم و بتوانیم جشنواره کودک را هم به همین خوبی و گرمی برگزار کنیم. امیدوارم سایه پرمهر خانم برومند بالای سر ما و شما باشد.

منیژه حکمت نیز در سخنان کوتاهی بیان کرد: از تمام نمایشگران عروسکی سپاسگزارم که برای کودکان ما دنیای امن و بهتری را می‌سازند. چون تقریباً از بزرگ‌ترها ناامید شده‌ایم اما این بچه‌ها با کمترین توقع دنیای بهتری را برای آینده کودکانمان رقم می‌زنند و امیدوارم تمام مسئولان هنری قدرشان را بدانند.

در بخش دیگر برنامه با حضور زهرا صبری و حمیدرضا اردلان (دبیر مبارک یونیما) از گروه‌های بخش بین‌الملل تقدیر شد. نماینده‌ای که از سوی گروه هلند روی صحنه آمده بود از فاطمه معتمدآریا درخواست کرد تا با او عکس یادگاری بگیرد.

همچنین اردلان اشاره کرد که در یونیمای جهانی طرحی پیشنهاد شده بود با این مضمون که کمیسیونی به عنوان کمیسیون خلیج اضافه شود اما از آن‌جا که واژه‌ی فارس در ادامه‌ی آن نبود او اعتراض کرده بود و در نهایت با حمایت رئیس یونیما مقرر شد نام آن به کمیسیون خاورمیانه و آفریقا تغییر پیدا کند.

همچنین کارگردان افغانستانی نیز از بهروز غریب‌پور تشکر کرد که در خانه هنرمندان ایران امکان آموزش برای مهاجران افغان را فراهم کرده بود.

وی که نمایش «شیرین» را در جشنواره به صحنه برد،اضافه کرد: نمایش ما درباره نسل‌کشی و تبعیض است.

در بخش دیگر برنامه با حضور یوسف صدیق، مریم سعادت و آزاده پورمختار از نمایش‌های خیابانی تقدیر شد.

در ادامه با حضور مهدی شفیعی، ددی پودامجی و غریب‌پور از گروه‌های شرکت‌کننده در بخش صحنه‌ای تقدیر به عمل آمد.

در این بخش مهدی شفیعی در سخنانی با تقدیر از مرضیه برومند که علی‌رغم شرایط دشواری که بعد از درگذشت شوهر خواهرش به وجود آمده بود همچنان در کنار جشنواره ماند افزود: همه ما تعهد کاری را از ایشان یاد بگیریم.

وی یادآور شد: جشنواره امسال در مقایسه با جشنواره گذشته بسیار باکیفیت‌تر بود و در این مدت خانه عروسک همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

شفیعی با اشاره به استقبال مردم از شادپیمایی آغازین جشنواره تئاتر عروسکی افزود: خانم برومند با چند پیامک توانست چنین جمعیتی را به خیابان‌ها بکشاند.

وی در پایان اعلام کرد که حکم دبیری مرضیه برومند برای دوره هفدهم جشنواره نیز صادر شده و وی دبیری جشنواره بعدی را نیز برعهده خواهد داشت.

بعد از این سخنان مرضیه برومند از همه گروه‌های شرکت‌کننده و ستاد برگزاری جشنواره دعوت کرد تا در کنار اساتید حاضر در سالن روی سن بروند و عکس یادگاری بگیرند.

در حین عکس گرفتن آن‌ها ترانه عروسک‌ها که به نوعی تیزر جشنواره نیز به حساب می‌آید پخش شد و حاضران با آن همراهی کردند.

در پایان نیز فاطمه معتمدآریا برای دنیا فنی‌زاده دیگر نمایشگر عروسکی و عروسک‌گردان کلاه‌قرمزی که این روزها دچار بیماری است آرزوی سلامتی کرد.
کد خبر: 92564
Share/Save/Bookmark