تاسیس«مجمع خیرین سینمای کودک» فی نفسه کار ارزشمندی است
نادره ترکمانی در گفتگو با هنرنیوز:
تاسیس«مجمع خیرین سینمای کودک» فی نفسه کار ارزشمندی است
یک کارگردان حوزه فیلم های کودک و نوجوان با اشاره به تاسیس « مجمع خیرین سینمای کودک» گفت: نفس این کار بسیار ارزشمند است اما باید دید که این مجمع چه خروجی دارد و آیا می تواند برای مشکلات تولید و اکران فیلم های کودک چاره اندیشی کند یا ففط در حد یک نام باقی خواهد ماند؟
 
تاريخ : دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۵
نادره ترکمانی کارگردان فیلم های حوزه کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد راه اندازی « مجمع خیرین سینمای کودک» افزود: اگر چه من اطلاعات چندانی از اهداف این مجمع ندارم و نمی دانم که آیا این یک مجمع تصویب شده است یا فقط در یک پیشنهاد است اما بر این باورم که باید تمامی نهادها و سازمان دولتی و حتی غیر دولتی در مورد مسائل کودکان و نوجوانان احساس مسئولیت کنند و برای بهبود شرایط فرهنگی کودکان و نوجوانان تلاش کنند چرا که سینما یکی از مهمترین ابزار فرهنگی است که می تواند برای کودکان و نوجوانان فرهنگ سازی کند چرا که چه بخواهیم و چه نخواهیم بخشی از اوقات سرگرمی کودکان از طریق رسانه های تصویری مثل فیلم دیدن پُر می شود.
وی اضافه کرد: تاسیس چنین موسساتی می تواند فی نفسه کار بسیار ارزشمندی باشد اما باید دید که این مجمع در آینده چه کارهایی را در دستور کار خود قرار خواهد داد و چه خروجی را برای سینمای کودک و نوجوان به همراه خواهد داشت.معتقدم هم اکنون یکی از مسائل جدی در حوزه سینمای کودک «ضعف در حمایت از تولید» و« ضعف در حمایت از اکران» است به عبارت دیگر، متاسفانه نه حمایتی از تولید فیلم های کودک دیده می شود و نه وضعیت اکران این فیلم ها مشخص است و این دو مقوله همچون کلاف سردرگمی می مانند که بلاتکلیفی و عدم تصمیم گیری دقیق در آن موج می زند. بنابراین باید دید که آیا مجمع خیرین سینمای کودک می تواند برای رفع این دو مشکل اساسی سینمای کودک کار مفیدی انجام بدهد یا خیر؟
کارگردان فیلم سینمایی « خاله سوسکه» تصریح کرد: اگر رویکرد طرح مجمع خیرین سینمای کودک این باشد که با تجمیع گروههای متعدد از نهادها و سازمانهای مختلف ، برای سینمای کودک و نوجوان فکر اساسی بکنند باید تاسیس چنین مجمعی را به فال نیک گرفت و از آن حمایت کرد.
وی بهترین راه نجات سینمای کودک را«ایجاد شورای ساماندهی سینمای کودک در سازمان سینمایی کشور» عنوان کرد و یاد آور شد: معتقدم بسیاری از تصمیمات اساسی و بنیادی در حوزه کودک و نوجوان را اگر بخواهیم به ثمر بنشیند و اجرایی شود باید در سازمان سینمایی شکل بگیرد چرا که سازمان سینمایی مسئول مستقیم تصمیم گیری در این زمینه می باشد.
کارگردان فیلم سینمایی« گورداله و عمه غوله» که سالها قبل پیشنهاد تاسیس «بنیاد سینمایی کودک» را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه داده بود در مورد این بنیاد گفت: بنیاد سینمایی کودک به هیچ کجا وابسته نیست و تنها یک تشکل خود جوش شامل جمعی از فیلمسازان علاقه مندان به سینمای کودک است که قرار است بر روی موضوع هایی که به نوعی با سینمای کودک مرتبط است هم فعالیت های تحقیقی – پژوهشی داشته باشد و هم اینکه به دنبال راهکارهای اساسی در حوزه سینمای کودک باشد.
نادره ترکمانی افزود: از جمله فعالیت هایی را که ما برای بنیاد سینمایی کودک پیش بینی کردیم تاسیس« بانک اطلاعاتی» سینمای کودک و نوجوان است که خوشبختانه هم اکنون پایه های اصلی آن شکل گرفته و با وجودی که تا حالا هیچ نهاد و سازمانی از ما حمایت نکرده است ولی بنیاد سینمایی کودک با شکل گیری کارگاههای فیلمنامه نویسی و برگزاری جلسات تخصصی در حوزه معضلات تولید، اکران و پخش ، گام هایی را در این زمینه برداشته است.
وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر «بنیاد سینمایی کودک» به صورت رسمی تاسیس و راه اندازی شود تا بتواند گام های اساسی را برای رفع مشکلات تولید و اکران فیلم های کودک و نوجوان انجام دهد.
کد خبر: 75653
Share/Save/Bookmark