موسیقی مرزی ندارد و سیاست نمی شناسد
گزارش هنر نیوز از نشست رسانه ای ارکستر بادی تهران؛
موسیقی مرزی ندارد و سیاست نمی شناسد
نشست خبری ارکستر بادی تهران صبح امروز با حضور جاوید مجلسی، رهبر ارکستر بادی تهران، سینا ذکایی و عالیم قاسم اف، خواننده موسیقی مقامی آذربایجان در تالار وحدت برگزار شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۱

به گزارش هنرنیوز در این نشست، جاوید مجلسی ضمن ابراز خرسندی از همکاری با قاسم اف اظهار کرد: تصور می کردم ماهیت ارکستر با سبک قاسم اف هماهنگی نداشته باشد، اما طی تمرینات و با تنظیم جواد آبراهه به فضایی دست یافتیم که برای همه ما رضایت بخش بود. 

وی با اشاره به این موضوع که بداهه خوانی بخش بسیار مهمی در موسیقی مقامی و کارهای قاسم اف است گفت: ما در ارکستر بخش هایی را برای بداهه خوانی در نظر گرفته ایم و دست خواننده را باز گذاشته ایم. همچنین در ترکیب بندی سازها از تار، نقاره و آکادئون برای القای فضای موسیقی آذری بهره گرفته ایم. 

عالیم قاسم اف در ادامه بیان کرد: موسیقی مرزی ندارد و سیاست نمی شناسد. خاصیت موسیقی این است که انسان ها را به صلح دعوت می کند و آن دور هم جمع مکند. موزیسین ها در سراسر دنیا دوستان من هستند.آن ها با موسیقیشان افکار و عواطف خود را منتقل می سازند. 

وی افزود: همیشه از ساز های بادی ترس داشتم و کار با ارکستر بادی تهران فرصت رویارویی با انواع این سازها را برایم فراهم کرد. در ابتدا کمی نگران این همکاری بودم اما طی چهار جلسه تمرین و با زحمات آقای ذکایی و رهبر ارکستر و همچنین اشتیاق سایر دوستان نوازنده کم کم کار برایم آسان شد و امیدوارم در آذربایجان هم با این گروه اجرا داشته باشیم. 

قاسم اف همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران رسانه مبنی بر ثبت تار به نام آذربایجان اظهار کرد: از نظر من تفاوتی ندارد که یک ساز به نام چه کشوری ثبت شود. اگر تار به نام ایران ثبت جهانی می شد من ناراحت نمی شدم. تنها نکته ی حائز اهمیت، نام «تار» است که باید بر سر زبان ها باشد و در موسیقی جهان دیده شود. در بسیاری از کشور های شرقی از تار استفاده می شود اما تنها شیوه نواختن آن ها با هممتفاوت است. 

وی در خصوص حمایت از اهالی موسیقی بیان کرد: در آذربایجان جشنواره های بزرگ زیادی برگزار می شود که از کشورهای مختلفی از جمله ایران در آن شرکت می کنند. همچنین دولت برای گروه ها و افرادی که در زمینه ی موسیقی فعالیت دارند به طور ماهانه مبلغی را در نظر گرفته است که خود من هم از آن استفاده می کنم. 

هنگامی که هنرمند بر روی پروژه ی دشواری کار می کند و متوجه نادیده گرفتن زحماتش از سوی مسئولین می شود، در نهایت از ادامه مسیر منصرف می شود و به کار های ساده تر با سوددهی بیشتر روی می آورد؛ ولی این قبیل حمایت ها باعث دلگرمی او شده و اشتیاقش را برای پیمودن مسیر را چندبرابر می کند. 

سینا ذکایی، سرپرست ارکستر بادی تهران نیز اظهار کرد: دعوت از قاسم اف و استفاده از موسیقی مقامی تحولی در یک دهه فعالیت ارکستر ما بود. پس از ۸ ماه کار بر روی این پروژه به قالب رپرتوار رسیدیم و چالش ما این بود که قاسم اف تا آن زمان فعالیتی در زمینه ی رپرتوار نداشت. تعدادی از قطعات شاید بارها توسط موزیسین های مختلفی اجرا شده باشد اما تلاش ما این بود که این بار شخصیت ارکستر بادی را در آن ها غالب سازیم. 

کوروش وزیرمختار، تهیه کننده این کنسرت ضمن تاکید بر جایگاه جهانی قاسم اف ابراز داشت: ما تلاش کردیم در حد بضاعت و در بهترین شکل ممکن برنامه ها را مدیریت کنیم.ما با اسپانسرها هماهنگی های لازم را انجام داده بودیم و قرار بود کنسرت در برج میلاد اجرا شود اما تصمیمات سلیقه ای عده ای که کارشناس نیستند باعث شد کنسرت لغو شود و اسپانسرها در همکاری با ما تجدید نظر کنند. در نهایت محل برگزاری کنسرت را به تالار وحدت انتقال دادیم اما در چنین شرایطی اگر تمام بلیت ها نیز به فروش برسد باز هم متحمل ضرر بزرگی خواهیم بود و این گونه زیانبار ترین کنسرت سال جاری به نام ما ثبت خواهد شد. 

وزیر مختار در خاتمه خاطرنشان ساخت: عالم قاسم اف یک موزیسین جهانی است و طبیعتا دستمزد متفاوتی دارد. ما از ۶ ماه پیش با ایشان قرارداد بسته بودیم اما با وجود مشکلات پیش آمده به سختی توانستیم به گونه ای رفتار کنیم که نسبت به وجهه فرهنگی ما برداشت بدی صورت نگیرد.

کد خبر: 78083
Share/Save/Bookmark