روایت غلامعلی حداد عادل از «شب آفتابی»
شب آفتابی بیننده را یک لحظه هم به خود وانمی‌گذارد
 
تاريخ : سه شنبه ۹ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۱
غلامعلی حداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در یادداشتی به توصیف «شب آفتابی» که این شب‌ها در تهران برگزار می‌شود پرداخته است و این نمایش دیدنی را روایتی جذاب برای مخاطب خوانده است.

به گزارش هنر نیوز به نقل از خبرآنلاین، در بخشی از این یادداشت که در دفترچه معرفی «شب آفتابی» منتشر شده است، می‌خوانیم:

از صندلی خبری نیست. زن و مرد در دو سمت به صورت مسجدی و بسیار فشرده می‌نشینند و جمعیت انبوه دیگری در بیرون این سالن و در بیرون پادگان سرک می‌کشند تا چیزی ببینند. «سن» یا صحنه اصلی نمایش کوه مقابل است، منطقه ای وسیع با چشم اندازی گسترده و پستی ها و بلندی های متعدد و متنوع. دو ضلع جانبی سالن که اضلاع طولی مستطیل سوله را را تشکیل می دهند با چادر برزنتی پوشیده شده است.

کارگردان هر وقت لازم بداند این دو پرده بزرگ را از دو سوی سالن پایین می آورد و دو خیابان را از بیرون سالن و در سمت راست و چپ تماشاگران به به سن و صحنه مقابل اضافه می کند. با این خیابان ها که در مجاورت کوه قرار دارند، صحنه نمایش چند برابر بزرگتر می شود. وقتی این پرده های جانبی پایین نیامده، کارگردان با انداختن سایه و نور پردازی روی این پرده ها تصویر و حرکت ایجاد می کند و مردم از بلندگو های قوی داخل سالن صدای گفتگوی سایه ها را همزمان با تحرک آنها روی پرده ها می بینند.

علاوه بر این فضای پهناور پر امکان، دو چیز از آغاز تا انجام دائما تاثیرگذار است، موسیقی و نور، انواع آهنگ ها و نغمه ها و صدا ها از تلاوت قرآن، موسیقی فیلم محمد رسول الله و نوحه خوانی و صدای توپ و تانک متناسب با موضوع ها و مضمون نمایش و نیز انواع نور ها و رنگ ها، بیننده را یک لحظه به خود نمی‌گذارد.

شایان ذکر است، نمایش ترکیبی و سه بعدی «شب آفتابی» که بارها در اقصی نقاط کشور به اجرا در آمده است از 17 رمضان در تهران آغاز شده و در روزهای ماه شوال نیز ادامه خواهد یافت.

محل اجرای این نمایش لشگر 27 محمد رسول الله(ص) در بزرگراه بسیج است و بلیطهای آن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم توزیع خواهد شد.

کد خبر: 16063
Share/Save/Bookmark