فصل نوین همکاری اعضای "اکو" برای توسعه صنایع دستی
در نشست تهران توافق شد
فصل نوین همکاری اعضای "اکو" برای توسعه صنایع دستی
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از آغاز فصلی نوین در روابط تجاری، صنایع فرهنگی و دستی میان کشورهای عضو اکو خبر داد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۲


به گزارش هنرنیوز،‌ بهمن نامور مطلق در نشست کشورها و نمایندگان اکو‌ که امروز - ۱۲ مرداد - با هدف تعامل صنایع‌دستی در میان کشورهای عضو در مجموعه نیاوران برگزار شد، اظهار کرد: هدف اصلی گسترش همکاری‌های تجاری در عرصه صنایع دستی و توسعه صنایع دستی در کشورهای عضو است که در صورت موافقت اعضای این کشورها این فصل نوین را آغاز می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه کشورهای عضو اکو با جمعیتی بیش از ۴۰۰ میلیون نفر بازار بزرگی را تشکیل داده‌اند و فرهنگ‌ها و سلیقه‌هایی نزدیک به یکدیگر دارند‌، اما نتوانسته‌اند از قابلیت‌های یکدیگر بهره‌مند شوند و از بازارهایشان کشورهای غیرعضو بیشترین استفاده را می‌برند.

او اضافه کرد: دخالت‌های بیگانگان و سیاست‌های غلط دولت‌ها به خصوص در گذشته باعث شده تا کشورهای همسایه و نزدیک از یکدیگر دور شوند، در صورتی که این کشورها که دارای فرهنگ اسلامی هستند‌، حق بزرگی بر گردن هم دارند.

او گفت: متاسفانه باید اعلام کرد که کشورهای عضو سازمان اکو هنوز انسجام لازم را پیدا نکرده‌اند، در صورتی که امروز ما بیش از هر دوره‌ دیگری نیاز به هماهنگی و همکاری‌های منطقه‌ای داریم؛ چون منطقه ما توسط تروریسم و امپریالیسم در خطر است. کمتر زمانی تا به این حد منطقه دچار اغتشاش و تهدید بوده و تروریسم و امپریالیسم اکنون هر کدام بهانه‌ای برای حضور دارند و منطقه را دچار بحران و فقر کرده‌اند.

او تاکید کرد: منطقه در حال حاضر با پذیرش و احترام به کشورها همچنین تعامل و دوستی با یکدیگر می‌تواند علاوه بر غلبه بر خطر تروریسم، به سوی توسعه‌ی همه جانبه منطقه نیز حرکت کند. در واقع ما باید این مساله را باور کنیم که توسعه امری انفرادی و تک کشوری نیست، بلکه فرایندی مشترک و منطقه‌ای است که به ما کمک می‌کند. برای این کار نیز باید فرهنگسازی کرد و راه‌های نزدیکی ملت‌ها را مطالعه کرد. باید آنها را تا حد امکان به هم پیوند زد.

نامور مطلق از مهم‌ترین راه‌های تعامل میان ملت‌ها را بسط گردشگری منطقه‌ای دانست و افزود: گردشگری باعث می‌شود تا ملت‌های منطقه یکدیگر را بهتر بشناسند و متوجه شوند تا چه حد به هم نزدیک هستند. حتی وجود شخصیت‌هایی مانند فارابی، ابن سینا‌ یا مولانا‌ که شخصیت‌های منطقه‌ای هستند هم می‌تواند به این قضیه کمک کند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عرضه‌ی صنایع فرهنگی و صنایع دستی را راه دیگری برای نزدیکی میان ملت‌ها و تبادلات تجاری دانست و افزود: عصر صنایع فرهنگی باعث شده روز به روز رشد و توسعه گردشگری و صنایع دستی بیشتر شود. تجارت در حوزه صنایع دستی فقط یک تجارت ساده نیست، بلکه مبادله فرهنگی است. به همین دلیل کشورهای عضو باید بیش از حوزه‌های دیگر بر مبادلات صنایع فرهنگی تاکید کنند.

او افزود: با این وجود متاسفانه تجارت در قلمروی صنایع فرهنگی و دستی و بازارهای کشورهای اکو پر از محصولات اغلب نامرغوب کشورهای غیر عضو است. بنابراین ما باید همت کنیم و تعامل و تبادلات تجاری و اقتصادی خود را بیش از قبل داشته باشیم.

او در ادامه با ارائه اهدافی مانند تسهیل مبادلات بازرگانی در حوزه صنایع دستی میان اعضای عضو با تعرفه‌های ترجیحی، گسترش مبادلات مواد اولیه‌ صنایع دستی میان اعضا‌، همکاری‌های منطقه‌ای برای ساختارسازی حوزه صنایع دستی در میان کشورهای عضو و هم اندیشی اعضا برای گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی به منظور بالا بردن مصرف صنایع دستی میان ملت‌های عضو را از جمله اهدافی دانست که در صورت موافقت کشورهای عضو می‌توانند با یکدیگر آنها را اجرایی کنند.

نامورمطلق در ادامه به راهکارهایی برای انجام این فعالیت‌ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: بخش خصوصی کشورهای عضو باید با یکدیگر مرتبط شوند و علاوه‌بر همکاری متقابل، به فکر راه اندازی شرکت‌های منطقه‌ای باشند. همچنین همکاری تعاونی‌ها و اتحادیه‌های بانوان به عنوان فعال‌ترین و محروم‌ترین قشر در حوزه صنایع دستی و برگزاری نشست مدیران صنایع دستی کشورهای عضو به منظور هم اندیشی در تسهیل مناسبات گمرکی و تجاری باید مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: 82123
Share/Save/Bookmark