تئا‌تر در مجموعه تئا‌تر شهر خلاصه نمی‌شود/خانواده تئاتر معطوف به یک نفر نیست که شروع به تهدید کند!
مدیر مرکز هنرهای نمایشی در گفتگو با هنرنیوز؛
تئا‌تر در مجموعه تئا‌تر شهر خلاصه نمی‌شود/خانواده تئاتر معطوف به یک نفر نیست که شروع به تهدید کند!
حسین طاهری گفت: باید دقت داشت که خیلی‌ها در گسترش تئا‌تر این سرزمین سهم دارند. خانواده تئا‌تر که معطوف به یک یا چند نفر خاص نیست. جوان‌های بسیار با استعدادی داریم که از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند و منتظر شرایطی هستند تا بتوانند نمایش‌های خود را به روی صحنه بیاورند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۸
حسین طاهری مدیرعامل مرکز هنرهای نمایشی در گفتگو با خبرنگار تئا‌تر هنرنیوز در ارتباط با برخی از انتقاد‌ها و توقعاتی که از سوی گروهی نسبت به فعالیت‌های مرکز هنرهای نمایشی عنوان شده است گفت: متاسفانه افرادی وجود دارند که فقط به فکر این هستند که به آن‌ها سالنی برای اجرای تئا‌تر داده شود در صورتی که به هیچ عنوان به شرایط هنرمندانی که در شهرستان‌ها با محدودیت فعالیت می‌کنند فکر نمی‌کنند.
مدیریت من به تئا‌تر شهر خلاصه نمی‌شود

او اضافه کرد: من مدیر بخشی از تئا‌تر نیستم بلکه مدیر مرکز هنر‌های نمایشی هستم که باید به تئا‌تر کل کشور توجه داشته باشم تئا‌تر در مجموعه تئا‌تر شهر خلاصه نمی‌شود. جوان‌های بسیار با استعدادی داریم که از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند و منتظر شرایطی هستند تا بتوانند نمایش‌های خود را به روی صحنه بیاورند بسیاری از این جوان‌ها استعداد‌هایی دارند که نباید آن‌ها را‌‌ رها کنیم.

انتقاد‌ها باید بدون در نظر گرفتن منفعت شخصی، اصولی باشد

وی با اشاره به اینکه انتقاد‌ها باید شفاف و اصولی باشد گفت: نباید سلیقه‌ای حرف زد بلکه باید نقد منصفانه کرد اگر مسیری مورد علاقه ما نیست باید با ذکر دلیل آن را عنوان کنیم. اگر فردی از من انتقاد دارد و در رسانه‌های مختلف شروع به انتقاد می‌کند رسانه‌ها هم باید پی گیر باشند که چرا و به چه دلیل این انتقاد‌ها به وجود آمده است. وظیفه رسانه‌ها است که با پیگیری متوجه شوند که آیا این گفته‌ها منصفانه است و یا خیر.

آیا هر فردی با هر سابقه‌ای هر در خواستی داشت باید اجرایی شود؟!


مدیر مرکز هنرهای نمایشی درادامه رو به افرادی که انتقادهای صریحی از نحوه مدیریت دارند گفت: آیا این گونه بوده که در خواست اجرایی داشته‌اند و ما همکاری نداشته‌ایم؟! آیا هر در خواستی که در این زمینه وجود دارد ما آن را باید برآورده کنیم؟! باید دقت داشت که خیلی‌ها در گسترش تئا‌تر این سرزمین سهم دارند خانواده تئا‌تر که معطوف به یک نفر و یا چند نفر خاص نیست که حالا اگر برای آن‌ها نتوانستیم سالنی را برای اجرا در نظر بگیریم همه فعالیت‌های مجموعه را زیر سوال ببرند و از طرفی تهدید کنند که با رسانه‌ها صحبت می‌کنند. متاسفانه در این برخورد اخلاقی پختگی وجود ندارد. اگر برخی ایراد و انتقادی نسبت به ما دارند که علاقه‌مند هستند آن را عنوان نماینده به روش‌های اصولی و خیر خواهانه تری نیز می‌توان این کار را انجام داد.

دفاع مقدس و تعزیه از موضوعات مقفول مانده در تئا‌تر هستند/ چراغ تئاتر نباید با نفت روشن بماند

طاهری در ادامه افزود: در حال حاضر ما تلاش کردیم فعالیت‌های اجرایی خودمان را کم کنیم و به تئا‌تر شهرستان‌ها نیز رسیدگی بیشتری داشته باشیم. برخی موضوعات در تئا‌تر مقفول مانده‌اند همانند تئا‌تر دفاع مقدس و تعزیه که باید به آن توجه بیشتری صورت بگیرد. یکی دیگر از بحث‌های بسیار مهم برای ما مبحث اقتصاد است که تلاش داریم وابستگی تئا‌تر را به نفت کم کنیم. چراغ خانواده تئا‌تر نباید با فروش نفت روشن بماند.

وی در ادامه با اشاره به بودجه ناچیز در تئا‌تر گفت: مجموعه بودجه تئا‌تر با سه میلیارد بدهی از سال‌های گذشته نزدیک به ده میلیارد تومان است که تمام آن به اندازه بودجه یک سریال معمولی هم نیست. غیر از معجزه با چه چیزی می‌توان با این شرایط مالی تمام خواسته‌ها را پوشش داد و تئا‌تر شهرستان‌ها را نیز مدیریت کرد. از طرفی فعالیت در برخی از حوزه‌ها مانند تعزیه و دفاع مقدس جزو عرصه‌هایی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. باید به رشد و زیر ساخت‌های این بخش‌ها توجه کرد. به نظرم می‌آید که در رسانه‌ها باید بیشتر به این مسائل پرداخته شود و از هیاهو بپرهیزند تا آرامش در خانواده تئا‌تر برقرار باشدو امیدوارم در این شرایط بتوانیم مسیر اقتصاد درست را در تئا‌تر پیدا کنیم.

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی در پاسخ به این پرسش که آیا با هنرمندان جلساتی گذاشته می‌شود که از شرایط و خواسته‌های آن‌ها اطلاع پیدا کنید گفت: جلسات متعددی با هنرمندان داریم و ارتباط خودمان را با آن‌ها حفظ می‌کنیم. دوستانی داریم که مدیرت درست تئا‌تر را در برآورده شدن خواسته‌های خودشان می‌بینند نه برای تئا‌تر در صورتی که ما توجه‌مان به سوی افرادی است که هنرنمایش و تئا‌تر دغدغه آن‌ها است و به دنبال منافع شخصی خودشان نیستند. ما جلسات متعددی با پیشکسوتان تئا‌تر درتهران و همچنین شهرستان‌ها داریم که به یک بررسی درست و کامل از اوضاع تئا‌تر برسیم و آن‌ها دانش و تجربیات خود را به ما منتقل کنند. البته باید به این نکته اشاره کنم که جوان‌ها در کنار پیشکسوتان نیز همراه ما بوده‌اند. مجموعه این دوستان همواره در جلسات روند ما را نقد می‌کنند و ما بر اساس نقد آن‌ها در این مسیر حرکت می‌کنیم.

رسانه‌ها بلندگوی شخصی دیگران نشوند

وی در پایان گفت: توقع من این است که رسانه‌هایی که در جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند مقداری عمیق‌تر به موضوعات نگاه کنند و بلندگوی جنجال‌های ابزاری ساده شخصی دیگران نباشند بلکه تلاش کنند راه گشای موانع موجود در سر راه تئا‌تر باشند. مسیری که آن‌ها طی می‌کنند همراه با حرکت‌های کلان نظام باشد. افتخار می‌کنیم که نسل جدید ما بسیار فرهیخته و تلاش گر و قانع هستند ما در دو دهه اخیر نتوانستیم زیر ساخت‌های درستی را برای آن‌ها پایه ریزی کنیم.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 76265
Share/Save/Bookmark