رتبه 50 برای پست ایران در میان 170 کشور /  ماموریت های جدید در 3 بعد مالی ، فیزیکی و الکترونیکی
معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد:
رتبه 50 برای پست ایران در میان 170 کشور / ماموریت های جدید در 3 بعد مالی ، فیزیکی و الکترونیکی
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران خبر داد بر اساس تفاهم نامه ای پرواز پهبادی با توان جابجایی 5 کیلوگرم در کیش و یا بندرعباس به صورت آزمایشی برای ارسال مرسولات پستی پرواز می کند.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
به گزارش هنرنیوز ، صبح امروز دکتر حسین مهری مدیر عامل شرکت ملی پست ایران به مناسبت سالروز ملی شدن شرکت پست در نشست خبری حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به تصویب اساسنامه جدید این شرکت در مجلس و ابلاغ آن توسط رییس جمهوری ، تصریح کرد : در این اساسنامه ماموریت های جدیدی در 3 بعد مالی ، فیزیکی و الکترونیکی برای شرکت ملی پست ایران تکلیف شده است که باید سرویس های جدیدی برای انجام این ماموریت ها طراحی شود.

وی ایجاد زیرساخت هاب پستی و تجزیه و مبادله برای ارایه به بخش خصوصی پست ، جی نف و استاندارد سازی مکان برای ارایه به اپراتورها و سازمان های مختلف را از ماموریت های جدید شرکت ملی پست ایران بیان کرد و گفت : ارایه خدمات پایه پستی برای تمام ایرانیان با قیمت استطاعت پذیر و ارایه خدمات و سرویس های پستی برای مناطق کمتر برخوردار و روستایی از دیگر ماموریت های شرکت ملی پست ایران است.

رییس هیات مدیره شرکت ملی پست ایران تصویب اساسنامه شرکت ملی پست را سرآغازی جدیدی برای این شرکت دانست و از طراحی برنامه هایی برای عملیاتی کردن این ماموریت ها خبر داد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود در این نشست خبری به رتبه 50 پست ایران در 170 کشور در ارزیابی 4 شاخص اتحادیه پستی جهانی اشاره کرد و گفت : اتحادیه پست جهانی با ارزیابی 3 میلیارد مرسوله از 170 کشور در چهار شاخص در سال 2016 ، پست ایران رتبه 50 را در این ارزیابی به دست آورد که درمنطقه بعد از ترکیه که در رتبه 48 قرار دارد ، ایران رتبه دوم را کسب کرده است .

معاون وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات به برگزاری گنگره آسیا و اقیانوسیه اتحادیه پستی جهانی در تیرماه سال جاری در تهران اشاره کرد و گفت : این کنگره مورد استقبال 153 شرکت کننده از کشورهای مختلف قرار گرفت و پست ایران توافقاتی در حوزه تجارت الکترونیک ، رفرم پستی و حق ترانزیت با کشور های مختلف منعقد کرد.

وی درباره عملکرد 4 ماه ابتدای سال جاری با اشاره به رشد 7 درصدی کل ترافیک مرسولات پستی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، گفت : کل ترافیک مرسولات پستی از 179 میلیون مرسوله در 4 ماهه ابتدای سال 95 به 191 مرسوله در 4 ماه ابتدای سال افزایش داشته است.

معاون وزیر ارتباطات بیشترین افزایش حجم مرسولات را در بسته و امانات عنوان کرد و افزود : در این بخش افزایش 37.1 درصدی در 4 ماهه ابتدای سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته داشته ایم.

وی از رشد 8.1 درصدی در مرسولات عادی و 3.7 درصدی در سرویس پیشتاز خبر داد و خاطر نشان کرد : در دو سرویس پست ویژه یک درصد و در پست سفارشی هم 5.6 درصد کاهش حجم مبادلات پستی را در 4 ماهه نخست امسال شاهد بودیم.

مهری درباره زمان ارسال مرسولات و نحوه نظارت بر انجام این کار نیز گفت : تمام نامه رسانان به دستگاه اسمارت فون مجهز شده اند و حمل و نقل مرسولات از طریق سیستم هوشمند رهیاب کنترل و نظارت می شود و برای تسریع در نقل و انتقال مرسولات خطوط مستقیم داخلی از 102 خط به 200 خط و در بخش خارجی نیز به 103 خط افزایش داشته که در آینده نزدیک به 120 خط خارجی افزایش می یابد.

وی میزان مبلغ دریافتی از مردم برای ارایه کالا را 161 میلیارد و 500 میلیون تومان در 4 ماهه سال جاری اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 54.19 درصدی داشته است .

وی در بخش دیگر از سخنان خود به تصویب 3 پروژه اقتصاد مقاومتی در ستاد اقتصاد مقاومتی برای شرکت ملی پست اشاره کرد و اظهار داشت : جی نف یا استاندارد سازی نشانی ، سامانه مدیریت یکپارچه همراه و پست لجستیک و تجارت الکترونیک از پروژه های اقتصاد مقاومتی پست برای سال 96 است .

مهری امضای تفاهم نامه با اتاق اصناف ایران را یکی دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه بیان کرد و افزود : بر اساس یکی از تفاهم نامه ها آماده سازی آدرس های اصناف در حال اجراست و همچنین این همکاری در توسعه تجارت الکترونیک از طریق زیرساخت پست و استعلام کد پستی و شناسایی مکان اصناف و لجستیک در آینده ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه نحوه ادامه فعالیت دفاتر پیشخوان دولت نیز تاکید کرد : آیین نامه نحوه فعالیت این دفاتر با توجه به شرایط جدید در سازمان تنظیم مقررات تدوین و برای اظهار نظر شرکت پست ارسال شده است و با دریافت نظرات این شرکت برای تصویب به هیات دولت ارایه می شود .

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران تصریح کرد : در این آیین نامه سازمان های دولتی موظف شده اند که خدمات خود را یا به صورت الکترونیکی یا از طریق دفاتر پیشخوان ارایه کنند و این آیین نامه به گونه ای طراحی شده اند که این دفاتر دچار آسیب نشوند.

وی درباره ارایه نماد تجارت الکترونیک توسط شرکت ملی پست و مباحث مطرح شده در این زمینه نیز ، افزود : با مرکز توسعه تجارت الکترونیک توافقاتی داشته ایم که با تصویب آیین نامه ای، شرح وظایف مشخص شده و این کار از طریق پنجره ای واحدی انجام شود .

معاون وزیر ارتباطات از انجام مذاکرات نهایی با نخستین اپراتور خصوصی پست ایران تیپاکس در هفته آینده برای همکاری و ارایه خدمات بهتر به مردم خبر داد و گفت : هدف ما همکاری و به اشتراک گذاری امکانات و استفاده از پتانسیل یکدیگر برای ارایه خدمات بهتر با قیمت مناسب به مردم است؛ البته ما در بخش هایی با هم رقابت داریم و سعی می کنیم سرویس های بهتری ارایه کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت شرکت های حمل و نقل اینترنتی در این حوزه نیز، تاکید کرد : طبق اساسنامه جدید شرکت ملی پست بعد از حضور اپراتور خصوصی پست تمام این فعالیت ها باید در قالب این اپراتورها انجام شود و شرکت ملی پست ایران نیز موظف به نظارت و کنترل است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری به امضای تفاهم نامه درباره مبادلات مالی در بستر نرم افزار یکپارچه AFS اتحادیه پستی جهانی اشاره کرد و گفت : در کنگره آسیا و اقیانوسیه اتحادیه پستی جهانی که در تیرماه سال جاری در تهران برگزار شد با کشورهای چین و ویتنام توافقنامه همکاری برای سقف پرداخت های خرد منعقد شد و در آینده نزدیک 5 کشور دیگر به این تعداد اضافه می شود.

وی درباره طرح انتقال مرسولات توسط پهباد هم افزود : این پروژه یکی از 5 تفاهم نامه ای است که با پژوهشگاه فضایی برای کارهای پژوهشی در این حوزه منعقد شده است و بر اساس این تفاهم نامه و با دریافت مجوز پرواز پهبادی با توان جابجایی 5 کیلوگرم در کیش و یا بندرعباس به صورت آزمایشی برای ارسال مرسولات پستی پرواز می کند.
کد خبر: 94995
Share/Save/Bookmark