خانه استریندبرگ در سوئد به کمک جوانان ایرانی می آید!
گزارش هنرنیوز از نشست نخستین سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران؛
خانه استریندبرگ در سوئد به کمک جوانان ایرانی می آید!
موسس و دبیر سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران از سفارت سوئد، خانه استریندبرگ در سوئد ، انتشارات S & H لندن، انجمن علمی نمایش دانشکده هنر و معماری واحد تهران و چند موسسه دیگر به عنوان نهادهایی یاد کرد که از این رویداد هنری حمایت خواهند کرد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۰
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری نخستین سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران با حضور اکبر جلیلی موسس و دبیر این سمپوزیوم و عرفان معصومی طراح و گرافیست پوستر این سمیوزیوم در کافه‌گالری تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

در این نشست اکبر جلیلی با اشاره به شکل گیری این سمپوزیوم گفت: تصمیم برگزاری این اتفاق هنری از یکسال قبل گرفته شد و به همین منظور چندین جشنواره و سمپوزیوم را مورد بررسی قرار دادیم و با توجه به اینکه قرار است این سمپوزیوم برای نخستین بار در ایران رقم بخورد. لذا با اساتید زیادی که در حوزه طراحی صحنه و لباس داخلی و خارجی فعال هستند ارتباط برقرار کردیم و در نهایت توانستیم اوایل امسال نیز مجوزهای لازم را برای این سمپوزیوم دریافت کنیم.

جلیلی با بیان اینکه ما چند جوان هستیم که دور هم جمع شدیم تا این اتفاق را رقم بزنیم لذا از اصحاب رسانه می خواهیم که ما را در این زمینه حمایت کنند اظهار داشت : ما ۵ موضوع را برای مقالات علمی و پژوهشی در نظر گرفتیم که عبارتند از « مفهوم طراحی صحنه و لباس در تئاتر، جایگاه نور در طراحی لباس و صحنه ، بررسی عناصر زیبایی شناسی در طراحی صحنه و لباس تئاتر، جایگاه طراحی لباس و صحنه در تئاتر ایرانی و مشکلات پیش رو طراحان صحنه و لباس »

موسس و دبیر این سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران افزود: افرادی که قصد حضور در بخش ارائه مقالات را دارند می بایست تا تاریخ سی ام آبانماه چکیده مقالات خود را از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه به وب سایت این سمپوزیوم ارسال کنند.

به گفته وی شرکت کنندگان می توانند در طراحی صحنه و لباس به یکی از آثار اگوست استرینبرگ نمایشنامه نویس سوئدی و همچنین به آثار ایرانی همچون نمایش هایی مثل مستر موش و گلبانگ از محمود طیاری ، نمایشنامه های ایاس و شنا در آتش از رضا صابری و نمایشنامه کبودان و اسفندیار از آرمین امید مراجعه کنند و طراحی صحنه و لباس یکی از این نمایشنامه ها را انتخاب کنند و در کنار آن نیز می بایستی طی مقاله ای دلایل خود را برای این انتخاب اعلام کنند.

جلیلی از برگزاری یک همایش دو روزه در هفته سوم آبانماه امسال خبر داد و گفت: نویسندگان ایرانی که متن های نمایش های آنان انتخاب شده در این همایش حضور و سخنرانی خواهند داشت. در هفته دوم آبانماه جاری نیز ورک شاپ های این رویداد هنری برگزار خواهد شد و نیمه اول دیماه امسال هم، زمان برگزاری سمپوزیوم خواهد بود.

وی از سفارت سوئد، خانه استریندبرگ در سوئد ، وب ‌سایت نمایشخانه، وب ‌سایت amazon ،انتشارات S & H لندن، انجمن علمی نمایش دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد و چند موسسه دیگر به عنوان نهادهایی یاد کرد که از این اتفاق هنری حمایت خواهند کرد.

موسس و دبیر این سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید آیا برای جذب بودجه و اسپانسر تلاشی شده است گفت: ما می توانیم با نهادها و سازمانهای دولتی و شخصی هم به صورت تهاتری و هم به صورت جذب اسپانسر همکاری کنیم و اگر حامیانی به ما اضافه شود حتما نام آنان را اعلام خواهیم کرد. اما جای نگرانی نیست و تمام تلاشمان را انجام خواهیم داد تا این سمپوزیوم به خوبی برگزار شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که پرسید مکان برگزاری این سمپوزیوم کجا در نظر گرفته شده است یادآور شد: گالری موزه امام علی (ع) ، سالن سنگلج ، خانه کوچک نمایش دانشگاه آزاد و یک سالن از دانشگاه هنر و یک سالن از دانشگاه تهران؛ مکان هایی است که این سمپوزیوم در آن برگزار خواهد شد.

عرفان معصومی طراح و گرافیست پوستر سمپوزیوم نیز در این نشست با بیان اینکه ما یک گروه جوان هستیم که سعی کردیم یک کار بزرگ را کلید بزنیم اضافه کرد: ایرانی بودن و پویا و سیال بودن این اتفاق برای ما مورد توجه بود لذا من از یک لوگو ؛ روند طراحی را شروع کردم و لوگو را هم از سه اِلمان مداد ، تاروپود پارچه و پنجره انتخاب کردم که هر کدام حاوی یک معنا و پیام است.

وی ادامه داد: رنگ های سازمانی برای این طراحی در نظر گرفته شده است و با توجه به ایرانی بودن این موضوع ؛ رنگ آبی ، نخودی و طوسی که معمولا رنگهای سنتی – ایرانی محسوب می شوند را برای این کار انتخاب کردم.

لازم به ذکر است که در این نشست از پوستر و فراخوان سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تهران رونمایی شد.
کد خبر: 82745
Share/Save/Bookmark