جامعه بین فرهنگ خودی و بیگانه سردرگم است
حبیب کاوش در گفتگو با هنرنیوز:
جامعه بین فرهنگ خودی و بیگانه سردرگم است
یک کارگردان پیشکسوت سینما با بیان اینکه اکثر علوم کشور ما وارداتی است گفت:اگر می خواهیم به فرهنگ خودی تکیه کنیم اول باید بازتعریفی از علوم انسانی در کشور داشته باشیم تا جامعه بین فرهنگ خودی و بیگانه سردر گم نباشد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۶
حبیب کاوش کارگردان برجسته سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد توجه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی و فرهنگ خودی گفت: ما باید بپذیریم که اکثر علوم انسانی چه بخش سیاسی و چه بخش علمی مثل جامعه شناسی و روانشناسی از غرب وارد کشور ما شده است و هیچ گونه تطابقی با فرهنگ ما ندارد.مثلا نمی توانیم قوانین ساحل دریا کشورهای غربی را در سواحل کشور خودمان پیاده کنیم و یا  نمی توانیم قوانین جامعه شناسی را که با نگاه غربی نگارش شده در جامعه خودمان اجرایی کنیم چرا که فرهنگ غرب با فرهنگ ما تفاوت های بنیادینی دارد.

کارگردان فیلم سینمایی « داد شاه» با اشاره به موضوعی مثل « مبلمان » در خانه های ایرانی ادامه داد: شما به همین مساله ساده مبلمان در خانه های ایرانی ها نگاه کنید. ما جامعه ای بودیم که از همان اول روی زمین زندگی می کردیم و به همین دلیل فرش بافی در کشور ما رتبه ممتازی دارد، چون فرش نیاز زندگی اولیه ما بوده است اما بعدا مبلمان که سرمنشاء غربی دارد وارد خانه های ما شد و ما حالا اگر در سریالی یا فیلمی بخواهیم یک زندگی ایرانی را نشان بدهیم بین نشان دادن خانه ای مجهز به مبل یا فرش سردرگم هستیم.بنابراین برای رفع این مشکلات اول باید خودمان مبتکر علوم انسانی باشیم تا الگوها متعلق به فرهنگ خودمان باشد و تقلیدی از فرهنگ غربی که هیچ شباهتی با زندگی و سبک زندگی ایرانی ندارد، نباشد.

حبیب کاوش تصریح کرد: یکی دیگر از الگوهای وارداتی به داخل کشور ما برگزاری جشنواره فیلم فجر با تقلید از الگوهای غربی است. متاسفانه ما جشنواره فیلم فجر را سالیان سال است که در کشور برگزار می کنیم اما با الگوهای غربی؛ و به همین دلیل است که همیشه به خاطر اینکه برخی از فیلم ها در این جشنواره پذیرفته نمی شوند درمیان سینماگران دلخوری و ناراحتی پیش می آید.چرا؟ چون الگوهای جشنواره فیلم فجر مطابق با فرهنگ خودی و نیازهای جامعه سینمایی ما نیست.
 
او ادامه داد:اگر مثلا جشنواره کن فقط تعدادی خاصی از فیلم ها را می پذیرد و بقیه را رد می کند به این دلیل است که از سراسر دنیا برای این جشنواره فیلم ارسال می شود و این جشنواره ناچار است که تعداد خاصی را انتخاب کند اما مگر در جشنواره فیلم فجر چه تعداد فیلم ارسال می شود که باید فیلم ها انتخاب شوند؟در حالی که اگر قوانین این جشنواره را بومی کنیم دیگر شاهد این دلخوری ها نخواهیم بود. بنابراین چون این جشنواره مطابق با فرهنگ ما نیست، درک درستی از جشنواره نداریم.
 
کارگردان فیلم سینمایی« آتش پنهان» اظهار داشت: اگر می خواهیم کشور مبتکر و مستقلی در دنیا باشیم حتما باید از الگوهای خودمان که مطابق با فرهنگ خودی است استفاده کنیم. تقلید از الگوهای غربی و دوری کردن از فرهنگ و آداب و رسوم خودی به جز مقلد پروری و تحقیر کردن فرهنگ و سنن ایرانی، ثمره ای نخواهد داشت.

این کارگردان و تهیه کننده پیشکسوت سینمای ایران یاد آور شد: اگر بخواهیم مُبَلغ خوبی برای فرهنگ خودی و بازگشت به سبک زندگی ایرانی – اسلامی باشیم اول باید شناخت کافی از توانمندیها و فرهنگ خودمان داشته باشیم و آنگاه با بازتعریفی از علوم انسانی در کشور خودمان می توانیم به دستاوردهای تازه ای در الگوسازی دست پیدا کنیم و در آخر، هنگامی که این الگوها شکل گرفت می توان از طریق هنر و به کمک سینما، تلویزیون، رادیو ، تئاتر، هنرهای تجسمی و دیگر هنرها این الگوها را وارد زندگی خانواده ها کرد.

حبیب کاوش اعتقاد و باور قلبی هنرمند به فرهنگ خودی و آگاهی از چگونگی انتقال این فرهنگ به جامعه را از ضروریات سینماگرانی دانست که می خواهند این مفاهیم را از طریق سینما وارد جامعه کنند.

این کارگردان سینمای ایران افزود: منِ فیلمساز اول باید شناخت کافی از فرهنگ خودم داشته باشم و الگوها و نیازها را به خوبی بشناسم و پس از آن است که می توانم پیام رسان خوبی برای انتقال این نیازها و الگوها به جامعه ایرانی باشم.

وی ادامه داد: مثلا فیلم هایی که دولت تهیه کنندگی آنان را برعهده می گیرد باید این نیازها را بازشناسی  و بر روی آنان سرمایه گذاری کند و بعد از اینکه اساتید دانشگاه و دانشمندان ، علوم مطابق با فرهنگ خودی را ابداع کردند آنگاه است که پای هنرمند به این عرصه باز می شود تا آن را به مخاطبین منتقل سازد.

کد خبر: 75716
Share/Save/Bookmark