«كيفر»؛ گامي رو به جلو در كارنامه حسن فتحي
نقد شفاهي فيلم‌هاي اكران
«كيفر»؛ گامي رو به جلو در كارنامه حسن فتحي
 
تاريخ : يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۱
یك منتقد با بيان اين كه «كيفر» قالب جديدي است كه سينماي ايران به آن احتياج دارد، گفت: اين فيلم گامي رو به جلو در كارنامه «حسن فتحي» به شمار مي‌رود و توانايي وي در كارگرداني اين اثر انكارناپذير است.

به گزارش هنر نیوز ،«غلامعباس فاضلي» مدير مسئول سايت پرده سينما در گفت‌و‌گو با فارس در مورد فيلم «كيفر» ساخته حسن فتحي، اظهار داشت: به نظر من فيلم سينمايي «كيفر» رفتن به سوي قالب جديدي است كه سينماي ايران به آن نياز دارد.

وي در ادامه افزود: از طرفي ديگر فيلم ابعاد جامعه‌شناسانه دارد، به خصوص در نيمه اول فيلم «كيفر» تصويري محكم و موثري از اجتماع را معرفي مي‌كند كه از امتيازات مثبت اين فيلم به شمار مي‌رود.

اين منتقد ادامه داد: از ديگر امتيازات فيلم «كيفر»، مي‌توان به ساختار معمايي و پيچيده آن اشاره كرد كه ما در سال‌هاي اخير سينمايي ايران از اين نمونه‌ها كم داريم.

فاضلي تصريح كرد: در مجموع ساختار فيلمنامه «كيفر» يك هزار تويي را تصوير مي‌كند كه راه به جايي ندارد، كه از اين حيث، اين فيلم قابل تأمل است.

وي در ادامه افزود: اما در نتيجه‌گيري كلي، در مقايسه سه فيلم، «ازدواج به سبك ايراني»، «پستچي سه بار در نمي‌زند» و «كيفر» ساخته‌هاي «حسن فتحي» كه تا به حال در سينما ساخته است، به نظر مي‌رسد علي رغم اين كه «حسن فتحي» در تلويزيون صاحب ديدگاه تأليفي است، اما در سينما سمت و سوي مشخصي ندارد و به زبان ديگر، او در اين سه فيلم دارد آزمون و خطا انجام مي‌دهد.

فاضلي در ادامه خاطرنشان كرد: شايد يكي از دلايل آزمون خطا اين باشد كه «حسن فتحي» با تهيه كنندگاني با گرايشات مختلف كار مي‌كند، كه يكي دوست دارد فيلم هنري بسازد و ديگري به فيلم تجاري فكر مي‌كند و ... اما نتيجه‌گيري كارهاي «حسن فتحي» در سينما يكسان است.

او گفت: به نظر من «حسن فتحي» نياز دارد كه در سينما هم صاحب ديدگاه مشخصي شود.

فاضلي اظهار داشت: فيلم «كيفر» با وجود اين كه در ابتدا شروع خوب و گيرايي دارد اما در پايان‌بندي، فيلم دچار نقصان است و ما شاهد فضاي عجيب و غريب ياكوزاهايي ژاپني هستيم كه فيلم را غريب و دور افتاده ترسيم مي‌كند. به نظر من «حسن فتحي» در پايان‌بندي بايد تأمل بيشتري انجام مي‌داد.

وي با اشاره به ابعاد روانشناسانه فيلم «كيفر» گفت: باز هم تأكيد مي‌كنم كه قالب جديدي كه «حسن فتحي» در اين فيلم استفاده كرده، نياز امروز سينماي ايران است.

وي در ادامه در مورد اين كه آيا «حسن فتحي» با ساخت فيلم «كيفر» پيشرفت داشته يا پسرفت نيز، گفت: به نظر من «كيفر» گامي رو به جلو در كارنامه «حسن فتحي» است. در اين فيلم، او از «عليرضا نادري» به عنوان فيلمنامه‌نويس استفاده كرده كه تئاتري است و اين تئاتري بودن در مديوم سينما كمي غليظ است چرا كه ما هر چه با داستان جلو مي‌رويم اين غلظت را بيشتر احساس مي‌كنيم.

فاضلي در ادامه، در مورد بازي‌هاي فيلم «كيفر» نيز اظهار داشت: به نظر مي‌آيد كه «حسن فتحي» اين استعداد را دارد كه وقتي با يك بازيگري مواجه مي‌شود، مي‌تواند تمام پس زمينه اين بازيگر را دور بريزد و از آن كاراكتر، شخصيتي جديد را خلق كند. در «كيفر» هم ما شاهد بازي‌هاي خوبي هستيم. اگر چه «امير جعفري» و «كيانوش گرامي» با اتكاء بر نقش‌هاي قبلي خود به ايفاي نقش پرداخته‌اند و به نوعي پاي ثابت كارهاي «حسن فتحي» هستند، اما «هانيه توسلي»، «مريلا زارعي»، «مصطفي زماني» و ... در فيلم خيلي خوب بازي كرده‌اند، به ويژه اين كه «مصطفي زماني» (سيامك) در كاري كه از صفحه تلويزيون پخش شد در نقش «يوسف پيامبر» (ع) مدام ديالوگ داشت و صحبت مي‌كرد، اما در «كيفر» بازي در سكوت عالي دارد و كمتر در اين فيلم صحبت مي‌كند.

سردبير سايت سينمايي «پرده سينما» در پايان اين گفت‌و‌گو با اشاره به قدرت و تبحر كارگرداني «حسن فتحي» در سكانس‌هاي بوكس اين فيلم، گفت: در مجموع توانايي «حسن فتحي» در كارگرداني اين اثر انكارناپذير است و «كيفر» در كارگرداني و فيلمنامه نقاط قوت زيادي دارد اما فيلم هر چه جلو مي‌رود، از مسير اصلي خود منحرف مي‌شود و اين به كليت اثر لطمه وارد مي‌سازد.

کد خبر: 11626
Share/Save/Bookmark