جنتی: دروازه نمایشگاه کتاب به روی هر کتابی باز نیست
جنتی: دروازه نمایشگاه کتاب به روی هر کتابی باز نیست
مراسم افتتاحیه بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۶
به گزارش هنرنیوز؛بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز ۱۴ اردیبهشت در شهر آفتاب با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در حال برگزاری است.

در این مراسم تعدادی از مسئولان وزارت ارشاد، شهرداری و جمعی از میهمانان خارجی حاضر در نمایشگاه حضور دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن خوش آمدگویی به میهمانان حاضر، گفت: نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی کشوری است و امیدوارم نمایشگاه امسال پربارتر از همیشه برگزار شود و ارزش ماندگاری برجای بگذارد.

وی در ادامه به مهمترین تغییرات اعمال شده در نمایشگاه کتاب امسال اشاره کرد و گفت: مهمترین تغییر نمایشگاه امسال برگزاری در فضای جدید است. انتقال از مصلی به شهر آفتاب به لحاظ اجرایی کار دشواری بود که با اهتمام شهرداری و ارشاد این مهم به سرانجام رسید. سال گذشته از شهردار خواستیم مکانی در خور منزلت نمایشگاه و مخاطبان آن معرفی کند، اکنون ایشان به عهد خود وفا کردند این امر کار آسانی نبود اما اهتمام شهرداری و همکاری همراهی همکارانی ما در ارشاد این موضوع را محقق کرد. شاید هنوز کاستی‌هایی وجود داشته باشد اما هر کار تازه‌ای ایرادهایی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیگر رویکردهای نمایشگاه امسال اشاره کرد و یادآور شد: تلاش برای واسپاری بیشتر امور اجرایی به تشکل‌های نشر، گسترش فضای فرهنگی و ارزشی در نمایشگاه، تقویت و گسترش تسهیلات رفاهی و کوچک سازی و چابک سازی نمایشگاه از جمله رویکردهای جدید این دوره بود. در این دوره تلاش شد تا تسهیلات رفاهی به اقشار گوناگون جامعه اختصاص یابد تا عدالت فرهنگی بیشتر اجرا شود.

جنتی ادامه داد: در این دوره تعداد دو هزار و ۴۰۰ ناشر داخلی و ۳۰۰ ناشر و توزیع کننده خارجی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

بخش دیگر صحبت جنتی به صرورت حضور ناشران بین الملل و کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب تهران اختصاص داشت.

وی در این زمینه گفت: گاهی سخنانی در این رابطه گفته می‌شود که به دلیل نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی است. به هیچ وجه اینگونه نیست که کتاب‌ها بدون نظارت وارد نمایشگاه شوند و دروازه نمایشگاه به روی هر کتابی باز باشد بلکه نظارت چند لایه‌ای همیشه وجود داشته و دارد. رویکرد ارشاد در این زمینه عرضه کتاب‌های خارجی استاندارد با کیفیت و مورد نیاز مراکز علمی کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به غنی سازی کتابخانه‌ها با کتاب‌های روز دنیا اشاره کرد و یادآور شد: نه تنها عرضه کتاب‌های خارجی ضروری است بلکه حمایت از آن‌ها نیز ضرورت دارد. بخشی از اعتبار نمایشگاه کتاب مرهون همین بخش است. امسال در بخش بین الملل ۱۶۰ هزار عنوان کتاب عرضه می شود که از این تعداد ۴۲ هزار عنوان کتاب عربی و ۱۱۸ هزار عنوان کتاب‌های انگلیسی، فرانسه و روسی که همگی آنها در سه سال اخیر به چاپ رسیده اند.

جنتی خاطرنشان کرد: سال گذشته عمان به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه حجضور داشت و امسال روسیه و سال آینده ایتالیا به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه حاضر است به عقیده من نمایشگاه کتاب مکانی برای معرفی چاب و نشر ایران است و باید تقویت شود و ارتقا یابد.
کد خبر: 91240
Share/Save/Bookmark